לאחר תקופה ארוכה יחסית של שקט - עולם הקמעונאות סוער. מדובר בסערה המשמעותית ביותר מאז מחאת הקוטג' והמחאה החברתית לפני עשור. בעיצומה של החקירה הפלילית של רשות התחרות והסערה הציבורית בעקבות הטענות לקרטל מחירים, נערך אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בפרשה, שבמרכזה שופרסל.

לדיון זומנה גם מיכל כהן, מ"מ מנהלת רשות התחרות. אסור היה לה להגיע. הדברים שאמרה בישיבה עלולים לסבך אותה בשיבוש הליכי החקירה, שהיא עצמה פתחה נגד רשתות קמעונאות ויצרניות מזון.

גם מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן התלבט. אחרי הכל הזימון לישיבה הגיע בעיצומה של חקירה וכל מילה שיגיד עלולה לסבך אותו. בסופו של דבר ולנוכח הרגישות הציבורית העצומה וכדי שלא ייתפס כמי שמנסה להתחמק מאחריות - הוא הגיע.

דברים שנאמרו על ידי יו"ר הוועדה מיכאל ביטון במהלך הדיון מוכיחים שתהליך חקירת הפרשה עלול להזדהם. הדיון נראה כמו בית דין שדה. "האם עסקתם בעבר בתיאום מחירים?", שאל ח"כ ביטון את מנכ"ל שופרסל. "תגידו, אתם נורמליים? אני עונה לך על השאלה לא", השיב אברכהן. "האם הרווחים לא מצדיקים הקפאת מחירים?", שאל יו"ר הוועדה את רמי לוי. "אז תקפיא ארנונה וחשמל. המדינה היא המונופול האמיתי", ענה לוי.

בהמשך הוא הוצא מהאולם בעקבות דין ודברים עם יו"ר הוועדה, לאחר שהתעמת עם חברי כנסת וקרא לעברם: "מי אתם בכלל? פופוליסטים. לא דאגתם אפילו למקום עבודה אחד בחיים שלכם". הדיון בוועדה נראה יותר כחקירת משטרה בסגנון "תיקים באפלה" או כשימוע בקונגרס האמריקאי מאשר ישיבת ועדת הכלכלה בכנסת ישראל.

ביטון לא הסתפק בתפקידו כחוקר, אלא גם הקדים לקבוע את גזר הדין. "אם מישהו חושב שזה ייגמר בקנס של 50 מיליון וכתב אישום למישהו, הוא טועה", אמר. "הוועדה לא תאפשר, אנחנו נחקור ונציף את זה כל שבוע". נקודות נוספות לפוליטיקאים במדד הפופוליזם מעולם לא הזיקו.

מנהלי הרשתות הקמעונאיות הגדולות אינם צדיקים גדולים. הם רוצים להרוויח וזה מה שבעלי המניות מצפים מהם. ואכן, במהלך הדיון האצבע המאשימה הופנתה בעיקר כלפי מנהלי הרשתות.

"בכוחה של רשת המזון לשים תג מחיר, ומתגלה שהוא לא שוויוני ואפשר להוזיל אותו. לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר. מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים, שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה", קבע ביטון. זה פתרון קל. רווחיות הרשתות הקמעונאיות עומדת במקרה הטוב על 4% מהמחזור. אלה אינם רווחים בשמיים. שני גורמים בשרשרת הייצור אחראים לא פחות למצב, לפי הסדר הבא: היבואנים והיצרנים.

היבואנים עושים את הכסף הגדול, בין השאר בזכות הסכמי בלעדיות הנמשכים לעתים עשרות שנים. גם היצרנים אחראים לגל עליות המחירים האחרון, אבל טוענים, ובצדק, כי הוא עושים את זה בגלל ייקור העלויות. כדי לטפל ביוקר המחיה יש לפתוח את השוק לתחרות בדרך של הכנסת מתחרים. האפשרות להקלות יבוא מחו"ל היא הדרך הנכונה ביותר. עד שזה יקרה, שום בית דין שדה פוליטי בוועדת הכלכלה לא ישנה את המצב. הפוליטיקה לא תפתור את המשבר.

עוד על סערת שופרסל מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"