נאמר שהציעו לכם לרכוש מכונת אספרסו ביתית יקרה, בהבטחה שמחיר הקפסולות יהיה זניח. נאמר שהייתם מתפתים ורוכשים את המכונה. ואז, לאחר מספר חודשים, היו מודיעים לכם שמחיר הקפסולות קפץ ועכשיו הן ממש יקרות. איך הייתם מרגישים? לבטח הייתם מתלוננים בפני המועצה לצרכנות.

ייתכן שאני טועה, אבל נדמה לי שהשלטונות מנו את היתרונות במעבר לאנרגיה ירוקה, ובמסגרת זו המליצו על רכבים חשמליים, שנוסף להיותם שקטים יותר, הם לא גורמים לזיהום אוויר, אין בהם פילטרים ושמן, ועלות תחזוקתם נמוכה מזו של רכב המונע בבנזין. הרכבים החשמליים מפחיתים את גזי החממה הידועים לשמצה, ויחסית למחיר הגבוה של הדלק, מחיר החשמל נמוך יותר.

המדינה הציעה תמריצים לרכישת רכבים חשמליים, בין היתר מס קנייה מופחת והפחתת שווי השימוש ברכב, וגם הטבות כמו חניות חינם, אפשרות לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית וכניסה למרכזי ערים כאשר תוגבל הכניסה אליהם.

לוועדת המדע והטכנולוגיה יש ועדת משנה לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת, המפקחת ועוקבת אחר יישום הסכם פריז להפחתת פליטות גזי חממה, שגם ישראל חתמה עליו. בפברואר 2018 הגיש מרכז המחקר של הכנסת דוח שממפה את החסמים לרכישת המכוניות החשמליות, ובעקבותיו הוצעו התמריצים.

במהלך השנה הנוכחית נמכרו כעשרת אלפים רכבים חשמליים, והצפי לשנה הבאה הוא כפול. אבל אז נזעק משרד האוצר: יש חשש סביר שעשרות מיליארדי שקלים יחסרו לקופת המדינה אם יעלו יותר רכבים חשמליים על הכביש, שכן 60%־70% מהסכום שאנו משלמים על ליטר דלק הם מסים.

בנוסף, כיום מוטל מס של 10% על מכונית חשמלית, בניגוד לרכבי בנזין שהמס עליהם הוא 83%. מיד הוחלט לשקול למסות רכבים חשמליים, להעלות את מס הקנייה עליהם, למסות נקודות טעינה ביתיות ואולי אפילו לבקש דוח שנתי של מספר הקילומטרים, ולחייב במסים על כל קילומטר שנסענו.

בשלב זה ישראל עדיין מתגאה בהנחות שהיא מעניקה על הרכב החשמלי, אבל העובדה היא שהמסים על רכבים מהווים 10% מהכנסות המדינה. נכון להיום נותר הרעיון להוריד את מחיר המכונית החשמלית באמצעות הפחתת המכס המוטל עליהן בגדר רעיון בלבד. הוא לא נכנס לחוק ההסדרים ולא יתממש. אין מצב שהמדינה תוותר על הכנסה של כ־18 מיליארד שקלים בשנה. ומה יותר קל מאשר להכניס את היד אל כיסו של האזרח?

אמרו שמתחייבים להוריד את פליטת גזי החממה? אז אמרו.