1. הסערה של סער


אפילו בנימין נתניהו כבר מבין: שר המשפטים גדעון סער הוא אדריכל ממשלת השינוי. אלמלא מלאכת ההרכבה הפוליטית המבריקה, נפתלי בנט, יאיר לפיד ובני גנץ היו מאכלסים עדיין את ספסלי האופוזיציה. סער הוא "הנכבה" של ביבי, אבל תקווה חדשה לרבים.

השבוע הצליח ראש האופוזיציה המתוסכל להוציא את שר המשפטים מכליו באמצעות סרטון מטורלל. "אתה לא מתבייש", הטיח סער בנתניהו על שהעז לטעון בסרטון באנגלית שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה בעקבות יוזמות החקיקה של שר המשפטים. השבוע נפגשנו לשיחה, שאותה פתחנו בענייני הקורונה ובהיבטיה הכלכליים כפי שהשתקפו בישיבת קבינט הקורונה. בהמשך נגיע לפוליטיקה ולענייני נתניהו.


"למיטב הבנתי, מתווה התו הירוק בקניונים ירד מהפרק, ונביא מתווה של תו סגול מורחב", אומר סער. "זה נראה לי יותר נכון מאשר תו ירוק. זה גם מה שאמרתי בישיבת הממשלה. חשבתי שהתשתית העובדתית לא מצדיקה תו ירוק, אבל תו סגול מחמיר זה בהחלט סביר".


האם לדעתך צריך לשלם פיצויים לבעלי עסקים שמגבלות הקורונה פוגעות בהם?
"בכל מקום שייגרם נזק משמעותי צריך להיות מנגנון לפיצוי כלכלי. אני לא נכנס לפרטים, אבל אי אפשר לקבל החלטות בריאותיות מבלי להתייחס להשלכות הכלכליות. אני יודע ששר האוצר חושב אחרת, אבל שאלת אותי. אם יוחלט על צעדים עם השלכות משמעותיות על עצם היכולת לקיים פעילות עסקית, צריך יהיה לפצות".

האם החיסונים יכולים להקל את המגבלות?
"הסכר המשמעותי היחיד בפני הקורונה זה החיסונים (סער הציע בקבינט הקורונה לעודד חיסונים בתשלום של 1,000 שקל לילד מתחסן - י"ש). החיסונים הם גם לגבי הזן החדש, שאומרים שהוא יכול להדביק גם מחוסנים אבל מונע תחלואה קשה. הם קריטיים לכל אחד מאיתנו וגם להתמודדות הקולקטיבית כחברה. חיסנתי את ילדיי בגילאי 5־8 ללא היסוס, ואני קורא לחסן את כל הילדים וגם את אלה שעדיין לא חוסנו בבוסטר. החיסונים הם הדבר החשוב ביותר בהתמודדות עם הנגיף".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מותקפת מכל עבר בעניין החיסונים, אף על פי שאינה מתנגדת להם. האם הכל פוליטיקה?
"לא רק שהיא לא מתנגדת לחיסונים, אלא שמערכת החינוך עובדת בשיתוף עם משרד הבריאות ומחסנת בבתי הספר לפי היקף הניידות הזמינות והמשאבים המוקצים. יש חיסונים בבתי הספר לפי החלטת הממשלה. יש גורמים פוליטיים באופוזיציה שנוח להם לגלגל את הבעיה לפתחה של שרת החינוך".

"יכול להיות שההתקפות מגיעות גם מחלקים בקואליציה, ואני לא מוציא מכלל אפשרות שיש גם שם אינטרסים פוליטיים וכאלה שמחפשים לפגוע בה. העובדות בשטח שונות לחלוטין. השבוע התקיימה ישיבה עם הנהלת משרד החינוך בנושא החיסונים, והתברר שההאשמות והטענות כלפי שרת החינוך חסרות יסוד", הוסיף.


בחזרה לפוליטיקה ולנתניהו. כאמור, בסרטון שהעלה השבוע התייחס נתניהו ליוזמות החקיקה שמוביל סער: החוק שימנע מנאשם בפלילים התמודדות בבחירות, האפשרות להתערב בשיח האלים ברשתות החברתיות, ומתן אפשרות לשוטרים לערוך חיפוש בבתים גם ללא צו שיפוטי.


"עצם העובדה שנתניהו פנה לאומות העולם בסרטון באנגלית והוציא את דיבת הדמוקרטיה הישראלית רעה זו שערורייה בפני עצמה. אני לא זוכר תקדים שבו ראש ממשלה לשעבר או יו"ר אופוזיציה העביר דיון בנושא החקיקה המתקיים בכנסת לקהילה הבינלאומית, באופן שבאמת שעלול להטעות אנשים בעולם לחשוב שישראל מאבדת את השיח הדמוקרטי. זה קורה בשעה שמ־13 ביוני 2021, המועד שבו הפסיק לשמש כראש הממשלה, הדמוקרטיה הישראלית רק מתחזקת".


עושה רושם שאתה כועס עליו.
"אני לא כועס. זה לא עניין של כעסים, אני נאבק לחוקק חוקים שלפי מיטב הכרתי חשובים לישראל. התעמולה והטיעונים הירודים של נתניהו לא ישפיעו עליי. ביבי לא דואג לדמוקרטיה או למדינה. ביבי דואג לביבי".

נתניהו מזהיר מפגיעה בזכויות הפרט בגלל הסמכות לאפשר לשוטרים חיפוש בבתים.
"הצעת החוק הזאת נוגעת רק למקרים של סכנה להשמדת ראיות. מדובר בחלק מסדרת חוקים שנועדה לתת לרשויות אכיפת החוק כלים אפקטיביים להתמודד עם הפשיעה הגואה בחברה הערבית. בתחום הזה היה עשור של הזנחה טוטלית, ואת התוצאות כולם רואים. הבעיה היא ש־80% ממעשי הרצח בחברה הערבית בשנה האחרונה לא פוענחו, והרוצחים מסתובבים חופשי".

"ההצעה שעברה בקריאה ראשונה בכנסת היא מאוד מידתית, ומדובר בהוראת שעה לשנה וחצי. גם היום קיימות עילות שבהן המשטרה יכולה להיכנס לבית לחיפוש ללא צו שיפוטי (במקרה שהעבריין נמלט). בחוק הנוכחי מדובר על הוספת עילה שלפיה בעבירות של פשיעה חמורה של עשר שנים ומעלה, וגם בנשק בלתי חוקי, תהיה למשטרה סמכות חיפוש ללא צו שיפוטי. ראינו כיצד רצח אלדד פרי פוענח בסיוע המצלמות במרחב הציבורי. היום המרחב הציבורי מרושת במצלמות, אבל בחברה הערבית זה עלול לעודד את ארגוני הפשיעה לאתר את המצלמות ולהשמיד אותן. החקיקה תמנע את זה וגם תסייע בתפיסת נשק בלתי חוקי", הוסיף.

יש לך הסבר מדוע נתניהו באמת מתנגד?
"התנהגותו היא שיא החוצפה. הטענה שלו שהוא 'מגן הדמוקרטיה החדש' מגוחכת במספר מישורים. ראשית, הממשלה בראשותו הגישה לכנסת ב־2014 חוק הרבה יותר מרחיק לכת. אחרי שבתקופתו הביא אזורים שלמים בדרום, בצפון ובמרכז לחוסר משילות ולערעור הביטחון הפנימי, הוא עושה מאמצים להפריע לממשלה להחזיר את הסדר והמשילות. ביבי ממשיך להתנהל כהרגלו בצורה מופקרת, תוך הפרחת שקרים כאילו כל שוטר יוכל להיכנס לכל בית והזכות לפרטיות תחוסל. אלה טיעונים מופרכים".

אז מה ההסבר שלך? למה הוא עושה את זה?
"אנחנו רואים אדם שאיבד את כל שיקול הדעת ועושה פעולות שלא ניתן להסביר רציונלית. גם בסרטון שהוא העלה רואים באיזו התקפת אמוק הוא נמצא. זה מאפיין את עמדותיו גם בהצעות החקיקה האחרות שלי. בקשר להגבלת כהונת ראש ממשלה, נתניהו תמך ביוזמה בעבר וזכה לרוב אדיר. בתקופת אולמרט הוא הצביע בעד ההצעה של ח"כ אופיר פינס, שלפיה מי שהוגש נגדו כתב אישום לא יוכל לכהן כראש ממשלה. איך כל זה הפך עכשיו לסכנה לדמוקרטיה? לנתניהו הפתרונים. ברור שעכשיו הוא נגד לאחר שהוגש נגדו כתב אישום".

"מכל ההתנהלות שלו עולה חוסר יושרה קיצוני. איך הוא מעז לכנות חוקים שבעבר תמך בהם בהתלהבות 'סכנה לדמוקרטיה', ועוד כשהוא עושה את זה באנגלית. הוא דרדר את ישראל בתחומי חיים כמו משילות, ביטחון פנים והגנה על ערכים חברתיים ברשתות החברתיות, וכעת הוא זועק באנגלית?", אמר.

נתניהו (צילום: נועם מוסקוביץ')
נתניהו (צילום: נועם מוסקוביץ')


האם נכון שביקשת מהיועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט להמשיך לכהן עוד תקופה קצרה עד לבחירת יועץ משפטי קבוע?
"זה נכון שבשלב מסוים העניין נבדק מכיוון שלא היה ברור, וגם עכשיו עדיין לא ברור אם ועדת האיתור בראשות השופט אשר גרוניס תספיק לסיים את הליכי המיון והבחירה עד 31 בינואר. בכל מקרה, גם אם לא נשלים את הליכי המינוי, יהיה ממלא מקום לתקופה קצרה. זה לא חדש וכבר קרה בעבר".

האם עסקת הטיעון עם אריה דרעי, הכוללת את עזיבת הכנסת והרשעה ללא קלון, מקובלת עליך?
"לא אתייחס לנושא. אכן ידוע שהיו מגעים בין התביעה לדרעי זה תקופה. אני מניח שהיועץ המשפטי לממשלה מעוניין לפני סיום כהונתו לסיים נושאים שהיו בטיפולו, ולא להעבירם למחליפו".

האם לפי מיטב ידיעתך מתנהלים מגעים לעסקת טיעון גם עם נתניהו?
"לי לא ידוע על כך. בכל מקרה אני לא שואל את היועץ המשפטי לממשלה לגבי תיקים של אישי ציבור כאלה או אחרים. ההחלטות בנושא הן בסמכות היועמ"ש. מבחינתי, תמיד צריך לגלות רספקט מצד הדרג הפוליטי להחלטות היועץ המשפטי, ולכן אני לא שואל בנושאים האלה ולא מבקש מידע".

האם תוקם ממשלה חלופית ברגע שנתניהו יפרוש מהפוליטיקה, נניח בעקבות עסקת טיעון?
"אני לא רוצה להתייחס לשאלות תיאורטיות. בכל מקרה, אני לא מאמין שלנתניהו יש כוונה לפרוש מהחיים הפוליטיים, ואני לא רואה שום סימנים שיש לו כוונה כזאת. אבל אני לא פרשן פוליטי ואני לא נכנס לשיקולים שלו, אם זה נכון מבחינתו או לא. זאת ההערכה שלי. ביחס לממשלה חלופית, אני יכול לקבוע שכרגע יש ממשלה שעובדת ומתפקדת מצוין אחרי תקופה מאוד ארוכה שלא הייתה ממשלה אפקטיבית. צריך לעשות את המרב שהממשלה תמשיך לתפקד".

אז אתה מאמין שהממשלה תמלא את ימיה ושהרוטציה עם לפיד תצא אל הפועל?
"אני לא יכול לדעת, כי אני לא נביא. אני רק יכול להגיד מה טוב למדינה. אחרי תקופה ארוכה של חוסר יציבות פוליטית ושל היעדר ממשלה אפקטיבית, עם ממשלות מעבר או ממשלה שלא תפקדה, סוף־סוף יש ממשלה שעובדת ושרים שעובדים. הממשלה העבירה תקציב מדינה וסדרה של רפורמות. כל אחד מהשרים עובד. זה חשוב עבור המדינה שהממשלה תמשיך לכהן, ואעשה כמיטב יכולתי כדי שזה יקרה".


2. לפיד הכבאי


האירוע הקומי של השבוע נוגע להודעת מנכ"לית מפלגת יש עתיד שיאיר לפיד ימשיך אוטומטית לכהן כיו"ר המפלגה, לאחר שאף אחד מלבדו לא הגיש מועמדות לתפקיד. אף אחד לא הופתע. ברור שלפיד שולט ללא מצרים ביש עתיד וגם בשרי הממשלה שמונו מטעמו. הוא לוחש על אוזנו של יו"ר הכנסת מיקי לוי, וזה יעשה כדברו. באופוזיציה לעגו להליך הבחירה והמשילו אותו למצב בקוריאה הצפונית, כאילו לפני חמש שנים נתניהו לא נבחר למרכז הליכוד בהליך דומה.


ניתן לזלזל בשר החוץ, אבל מאחורי הקלעים של הפוליטיקה הישראלית הוא עושה עבודה מצוינת. הוא מגלה חריצות יוצאת דופן ומתכונן בכל הכוח להיכנס לתפקיד ראש הממשלה. אף אחד לא יקלקל את התסריט שהכין. נתניהו הוא אחד הבודדים שהפסיקו לזלזל ביכולותיו. אפילו אשתו שרה לא התביישה וביקשה ממנו שיפעל למענה בסוגיית האבטחה לבני משפחתה.

יאיר לפיד (צילום: יוסי אלוני)
יאיר לפיד (צילום: יוסי אלוני)


לפיד הוא רץ למרחקים ארוכים, וכמתאגרף למד לספוג ולקום. בתחילת השבוע התקיימה לבקשתו פגישה עם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. בפגישה, בהשתתפות שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שמע לפיד על מצב המשק, עמדת בנק ישראל בנושא יוקר המחיה, הדולר והיחס לתעשייה.

זו אחת הפעמים הבודדות שבהן לפיד גילה עניין בכלכלה. גורל המשק הושאר עד כה בלעדית לליברמן, שאותו מכנה לפיד "הבוס". שר החוץ עובד שעות נוספות להרגעת הרוחות בקואליציה. הוא מתפקד כשר ההסברה בפועל, כמכבה שריפות, ויש המכנים אותו "הגננת של הממשלה". כשצריך, הוא יחליף את איילת שקד בביקור בפזורה הבדואית בדרום. אם צריך, הוא יעניק גיבוי לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון השנויה במחלוקת.


על פי הערכות, היה זה לפיד ששכנע את בנט, שאוכל קש משרת החינוך בנושא חיסוני הילדים, להתקשר אליה ולהעניק לה גיבוי על התנהלותה בפיטורי מנכ"ל משרדה. לבנט הוא מעניק גיבוי אוטומטי בכל נושא הקורונה, כולל הפעלת מתווה התו הירוק בקניונים שהתפרק.

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


אבל הוא שילם מחיר פוליטי כשלא דפק על השולחן ומנע הקמת ממשלה מנופחת. הוא הבטיח שהממשלה הבאה תכלול 18 שרים בלבד, אבל כמובן שלא הבטיח לקיים. עדיין לא נפל לו האסימון בנושא מינוי בכירים בשירות הציבורי, כי הוא חושב כמו בעל בית. לכן הוא לא חוסם תופעות כמו מינוי עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, אף שבעבר, כשהיה באופוזיציה, התקומם נגד הליכים דומים.


תקרת הזכוכית הפוליטית של יש עתיד עומדת נכון להיום על 20 מנדטים. הנדיבות הפוליטית שלפיד מגלה כלפי שותפיו לקואליציה (כאמור, כדי להבטיח את הרוטציה) מונעת את הרחבת הבייס הפוליטי ואת ניפוץ התקרה דרך הגדלת המנדטים. הוא מודע היטב למחיר, ובשלב זה חי איתו בשלום.


למרות הביקורת חייבים להודות שביחסי החוץ הוא עושה עבודה מצוינת. הביקורים שלו בארה"ב, במרוקו ובאיחוד האירופי הוכתרו בהצלחה. הוא אחד משרי החוץ המוצלחים ביותר מאז אבא אבן. רבים, כולל נתניהו ובוודאי בנט, היו שמחים לראות שהוא ממשיך בתפקידו זה בלבד.


3. מינויים תקועים


ממשלת בנט חגגה בשבוע שעבר חצי שנה לקיומה. הפעם לפיד לא טרח לארגן חגיגה לאירוע. על תפקודה בנושאי כלכלה ובריאות הממשלה מקבלת ציון עובר, אבל מבחינת סדרי ממשל תקינים היא שואפת לאפס. עשרות מינויים, בעיקר בתחום הכלכלי, תקועים בצנרת הבירוקרטיה ודומה שלאף אחד לא אכפת, כך שהייאוש נעשה יותר נוח.


תתפלאו, אבל לרשות התחרות אין ראש קבוע כבר יותר מחצי שנה. המנהלת הקודמת מיכל הלפרין הודיעה ביוני 2021 על פרישתה, ומאז ועדת האיתור מתברברת וממשיכה לדון על ריק. ממלאת המקום עו"ד מיכל כהן עושה כמיטב יכולתה לתפקד, וזה לא פשוט. מטרטרים אותה לכנסת, ובוועדת הכלכלה היא נאלצת לספר על חקירות שהיא מנהלת כדי לרצות את הפופוליזם. לרשות התחרות אתגרים רבים, בעיקר בתחום יוקר המחיה, אבל זה לא מרגש אף אחד.


כשבדקתי מדוע עד היום לא מונה בעל תפקיד קבוע, התברר לי הסיפור המדהים הבא: לפי תנאי המכרז המקוריים שפורסמו על ידי סמנכ"לית משאבי אנוש במשרד הכלכלה, הקריטריון הנדרש לתפקיד הוא השכלה בכלכלה או במשפטים. מאוחר יותר החליטה הממשלה להוסיף גם ניסיון במימון ובמינהל עסקים, אבל במכרז זה לא עודכן.

את תשומת הלב לשינוי הפנתה נציבות שירות המדינה. בעקבות כך נאלצה ועדת האיתור לפתוח את המכרז מחדש ובזבזה זמן יקר. הישיבה הסופית שבה תחליט הוועדה על מי להמליץ תתקיים ביום ראשון הקרוב, ונקווה שכך תגיע לסיום סאגת המינוי הזאת. הלאה.

תפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות מיותם זה למעלה משנה לאחר שינקי קוינט, המנהל הקודם, הודיע על פרישתו. זהו תפקיד חשוב המרכז את הסמכויות בנושא ההפרטה (הדואר, התעשייה האווירית), מינוי מאות דירקטורים בחברות ממשלתיות ועוד. למה אין עדיין מחליף? אולי לשר האוצר נוח שמנכ"ל המשרד רם בלינקוב ישמש כממלא מקום. מדובר בסידור עבודה לא רע. השבוע חשפתי שוועדת האיתור יוצאת סוף־סוף לדרך, אבל לפי התקדימים, עבודתה תימשך שבועות ארוכים, ורק אז ימונה בעל תפקיד חדש.


מה שמטריד במיוחד הוא התפקוד החסר בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות וגופי הסמך. חברת החשמל, שמאז פרישתו של יפתח רון טל מנוהלת כחצי שנה ללא יו"ר, היא הדוגמה הטובה ביותר. מדובר בחברה הממשלתית המספקת את השירות הציבורי החשוב ביותר. שרת האנרגיה קארין אלהרר נכשלה במינוי יו"ר דירקטוריון כלבבה (אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר), והיא מחפשת בנרות אחר מועמד. ואיך מתנהלת בינתיים חברת החשמל? בדקתי ומצאתי כי בכל ישיבת דירקטוריון נבחר מחדש יו"ר זמני. יופי של סידור עבודה.

גם מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות סיים את תפקידו, ובשלב זה אין לו מחליף. בינתיים, על אף אתגרי הקורונה, גם רשות שדות התעופה תקועה, ודומה שגם זה אינו מזיז לאף אחד. כשיש כבר מינויים, אזי הם פוליטיים. שר הביטחון בני גנץ כופף את כל הכללים ומינה כיו"ר התעשייה האווירית את פרץ, ועם האוכל בא התיאבון והוא מתכנן מינויים נוספים. תפקיד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה מיותם כחצי שנה לאחר פרישת פרופ' אבי שמחון.

ראש הממשלה בנט המליץ השבוע בחום על עידוד עבודה מהבית - אז אולי הוא מצפה שגם יו"ר המועצה החדש יעבוד מהבית. חסרונו של יו"ר מועצה מונע מבנט להציג סדר יום כלכלי המנוגד לזה של שר האוצר הדומיננטי, אבל זה לא דחוף לו ולא מפריע לו. ליברמן לא מפריע לבנט עם הקורונה, ולבנט אין שום דריסת רגל בענייני הכלכלה.

אביגדור ליברמן (צילום: מארק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מארק ישראל סלם)


אם תשאלו את בנט על מדיניות מענקי הקורונה או על קידום רפורמת המס של סינגפור, הוא ישלח אתכם לשר האוצר. כל הבטחות הבחירות נשכחו, כי בעל הבית הבלעדי של המשק הישראלי הוא שר האוצר, אז בשביל מה צריך באמת מועצה לאומית לכלכלה?


בעוד בנט מזניח את נושאי הכלכלה, ליברמן אינו מסתפק בעוצמתו הנוכחית. לפני חמישה חודשים ביקש להקים קבינט מומחים עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, ובראשם הנגיד לשעבר יעקב פרנקל, אבל נבלם על ידי המשפטנים. ליברמן מתייחס משום מה בחרדת קודש לאנשי המקצוע, ובראשם למשפטנים הנוקטים סחבת. בנושא זה הוא מתנהג הפוך לגמרי מהשר הקודם ישראל כ"ץ, שלא ספר את הפקידים. שר האוצר חייב לדפוק על השולחן ולהוציא אל הדרך את קבינט המומחים, אם זה באמת מה שהוא רוצה.  


לו מפלגת הליכוד הייתה בשלטון, סביר שכל המשרות הללו היו מאוישות בזמן קצר הרבה יותר מחצי שנה. לאנשי הליכוד יש הרבה מאוד פיות להאכיל. אבל ממשלת השינוי ישנה בעמידה. אולי הם הופתעו מעצם הקמת הממשלה ולא הכינו קאדר ראוי של נושאי משרה. במצב זה הם נאלצים לשלוף מועמדים הזויים כמו מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר לתפקיד יו"ר חברת החשמל, וזוהי רק ההתחלה.


4. עידן חדש


בתחילת השבוע דיווחה קבוצת דלק לבורסה על השלמת הקדמת פירעון 1.7 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב. במקור זה אמור היה להתבצע עד לסוף הרבעון הראשון של 2022. במקרה שההודעה הייתה שונה, והייתה כוללת בקשה לדחיית הפירעון לסוף הרבעון הראשון של 2023, כבר הייתה מתחוללת רעידת אדמה תקשורתית.


הדיווח "המשעמם" כמעט לא זכה להתייחסות, אף שמדובר בדוגמה לשינוי הדרמטי שחוותה דלק בשנתיים שמאז כניסת עידן וולס לניהול החברה. לעתים מומלץ להביט לאחור ולבחון את הפער הבלתי נתפס בין הכותרות האפוקליפטיות שניבאו את סוף דרכו בדלק של בעל השליטה יצחק תשובה במרץ 2020, בפרוץ משבר הקורונה, לבין מצבו היום.

יצחק תשובה (צילום: אלי דסה)
יצחק תשובה (צילום: אלי דסה)


איגרות החוב נסחרו אז בתשואות תלת־ספרתיות. המשקיעים היו בטוחים שסיכויי הצלחת השיקום בתום הטיפול הנמרץ שהחברה תעבור הם אפסיים. איגרות החוב נסחרו בדירוג C, שמשמעותו כשל פירעון כמעט ודאי. קופת המזומנים התרוקנה, והערת "עסק חי" ליוותה את דוחות דלק במשך שבעה רבעונים, כדי להזכיר למשקיעים שמדובר בפועל ב"עסק מת".


והנה מאז כניסתו של וולס לניהול, הבלתי ייאמן נעשה, ותשובה וקבוצת דלק שרדו את משבר הקורונה. איגרות החוב זינקו במאות אחוזים, שווי השוק של הקבוצה טיפס לשיא של 5 מיליארד שקל, והמניה מסיימת את 2021 בתשואת שיא של 140%. דירוג איגרות החוב הוקפץ לרמה BBB, הערת "העסק חי" הוסרה, קופת המזומנים התמלאה, והקבוצה מימשה מרצון, אם כי לא בששון, נכסים בתהליך מואץ, שהשביע את רצונם של הבנקים.


אז מה קרה בדלק? נפוליאון דרש כערובה לניצחונות גנרלים עם מזל, וזה אולי מה שהיה לתשובה. הגנרל של תשובה היה וולס, שהחליף לפני שנתיים את אסי ברטפלד. במצעד המנהלים המוצלחים ל־2021 יתפוס מנכ"ל דלק מן הסתם את אחד המקומות הראשונים, ואולי את הראשון. וולס הוא אחד המנהלים שקיבל מתשובה חבל ארוך מספיק כדי לאפשר לבצע את התפנית הניהולית. קור רוח ונחישות הם תיאורים המאפיינים אותו. הוא מאוד ענייני, לא איש של סמול טוק, קורקטי ומקצועי. אגב, לטור זה הוא סירב להתראיין.


בשנה וחצי האחרונות הוביל מימוש נכסים וגיוסי הון בהיקף העולה על 5 מיליארד שקל. מדובר במכירת 75% מדלק ישראל לפי שווי 900 מיליון שקל, מכירת תמלוגי "כריש" ו"תנין" לקרן נוי ב־318 מיליון שקל, איגוח תמלוגים מקידוח "לוויתן" ב־608 מיליון שקל, וגיוס 1.2 מיליארד שקל באיגרות חוב.

עידן וולס (צילום: רון קדמי)
עידן וולס (צילום: רון קדמי)

העסקאות בוצעו בשיא הקורונה, שתוארה כמגיפה שמתחוללת אחת למאה שנה. המזומנים תדלקו את דלק, וזו פרעה התחייבויותיה לבנקים בהיקף 2 מיליארד שקל, ולמחזיקי איגרות החוב בהיקף 3 מיליארד שקל.


דלק מסיימת בהצלחה את 2021 ונכנסת לגל החמישי של האומיקרון בנקודת פתיחה טובה הרבה יותר מזו שבה הייתה מול נגיף הדלתא. נכון שמניות החברה חטפו השבוע. נכון שמחירי הנפט צוללים. אבל שם המשחק הוא נזילות, וכאן אומיקרון פוגש קופת מזומנים שתאפשר פירעון חובות עד סוף 2022.


הנכס המרכזי של דלק הוא 100% מענקית חיפושי הנפט איתקה (חופשיות משעבוד). בשלב זה או אחר לאיתקה יוכנס שותף, או שתונפק בבורסה של לונדון. נכסים נוספים הם תמלוגי "לוויתן", הלוואת מוכר של הפניקס, נכסי נדל"ן, החזקות בדלק ישראל ועוד.


כששאלתי את וולס אם הוא מנהל עם מזל, הוא היה מוכן לומר: "כפי שאמרנו לאורך כל הדרך, אנחנו מתמקדים בעבודה הקשה ומעדיפים לתת לתוצאות לדבר בעד עצמן".