"הבית שלי הוא הבית שלכם", בירך סאלח דיאב, בעל הבית, את אורחיו הבלתי קרואים שהגיעו בשבת האחרונה לביתו בשכונת שייח' ג'ראח. הבעיה של דיאב היא שאורחיו הבלתי קרואים, שהם מתנחלים, רוצים להשליך אותו מביתו בעזרת המשת"פים שלהם במערכות החוק. עניין של מאבק יומיומי זה שנים.

יום קודם, בשישי, התנהל שם הטקס הקבוע שבו כל צד ממלא בנחישות את תפקידו: המפגינים שתומכים ומגיעים מחוץ לשכונה, תושבי השכונה, ומולם שוטרים. הטקס כולל מעצרים וקנסות, פה ושם פציעות (כולל של דיאב עצמו), עוד יום של שגרה מדכאת בשייח' ג'ראח. התוצאה היא רחובות היברידיים: בית פלסטיני, בית יהודי, בית סגור.

שכונת שייח' ג'ראח, שכלואה בין דרך חיים בר־לב וואדי ג'וז, היא מעין קפסולה גיאוגרפית של המתחולל בירושלים ובגדה כולה. בירושלים המזרחית מתנהלת ג'נטריפיקציה יהודית אלימה. על פי אתר "בצלם", רק במהלך נובמבר האחרון נהרסו בהוראת עיריית ירושלים והמנהל האזרחי 45 מבנים באזורים שסופחו לשטחה המוניציפלי של העיר ובאזורים הסמוכים לה, השייכים למחוז אל־קודס של הרשות הפלסטינית. עוד לפי האתר, הוחרבו 18 בתי מגורים, ו־61 בני אדם, בהם 26 קטינים, נעצרו ונאסרו עקב התנגדותם.

כמה ימים קודם לכן נערכה צעדה המונית של מתנחלים לחומש, שהיא שטח צבאי סגור. פלסטינים בכפר בורקה, ליד שכם, דיווחו אחרי הצעדה כי הותקפו בידי מתנחלים שיידו אבנים על שניים מבתי הכפר, וכי כמה מהם אף ירדו לכפר וניפצו מצבות. בבורקה הופץ כרוז הקורא לתושבים לצאת ולבלום מתנחלים שינסו לתקוף ביישוב, ובג'נין נשמע כרוז הקורא לחמושים להתגייס ולסייע לתושבי הכפר. שב"כ, צה"ל והמשטרה נכנסו לכוננות. למחרת התחוללה מהומה בין חיילים לתושבי בורקה. על פי נתוני "הסהר האדום", עד כה ישנם 68 פצועים פלסטינים בבורקה כתוצאה מירי של חיילים.

אין דרך אחרת לומר זאת: מיליציות פראיות של מתנחלים פועלות בגדה. בית המשפט העליון בשבתו כבית דין לערעורים הינו שותף לרשע בשטח בדחותו פניות של פלסטינים כמו דיאב. "לא נוכל להתערב בממצאים העובדתיים של בית המשפט המחוזי", אמרה השופטת העליונה דפנה ברק־ארז בדחותה ב־2018 ערעור על ההחלטה לפנות בית משפחה משייח' ג'ראח. "אנחנו פועלים על פי דיני ההתיישנות". ואין דרך אחרת מלומר גם זאת: גם הרוב הדומם, כלומר אנחנו, שותפים לכל מה שמתחולל שם.