1. מחיר האחריות

שר האוצר אביגדור ליברמן טען בשבוע שעבר שיש תחומים שבהם הממשלה אינה יכולה להשפיע על המחירים, וכדוגמה ציין את תעריפי החשמל הנקבעים על ידי רשות החשמל.

דבריו נכונים חלקית: רשות החשמל אכן עצמאית בקביעת התעריפים, וההחלטה להעלות את התעריפים ב־4.9% מ־1 בפברואר נמצאת בתחום אחריותה. ועדיין, שרת האנרגיה קארין אלהרר העידה שבזכות התערבותה נמנע זינוק דו־ספרתי. אז איך קרה הפלא? בזכות התעלמות מרכיבים שאמורים היו להעלות את מחיר החשמל והכרה בהכנסות חד־פעמיות. מתברר שכאשר שרת האנרגיה רוצה, התעריף משתנה ועוד איך, אף שרשות החשמל עצמאית לכאורה בהחלטותיה.

לשרים יש מספר מנופי לחץ אפקטיביים להתערבות ולמניעת העלאת מחירים. השאלה היא אם הם רוצים להשתמש בהם. לפני כשלוש שנים תעריפי החשמל אמורים היו לזנק ב־8% בעקבות התייקרות העלויות. לחץ מאסיבי של שר האוצר דאז משה כחלון, שלווה בתרגילים פיננסיים יצירתיים, הביא לדחיית ההחלטה. אז נכון שמי שספגה את עיקר המכה הפיננסית הייתה חברת החשמל (התעריפים נועדו במקור לפצות אותה על ההתייקרויות), אבל זאת הייתה מכה זמנית.

הממשלה משפיעה כמובן גם על מחירי הבנזין, והמיסוי הגבוה הפך את ישראל לאחת המדינות היקרות בעולם במחירי הדלק. אבל גם כאן, כשרוצים אפשר לבלום את משאבת התדלוק. לפני כעשור התרחש מהלך חסר תקדים כשנתניהו התעלם משר האוצר יובל שטייניץ, והורה חד־צדדית להפחית את המס על הבנזין ב־10 אג' לליטר. מחירי הבנזין, שאמורים היו לעלות ב־5.1%, עלו ב־3.8% בלבד. תגובתו של בנימין נתניהו למהלך ראויה לציטוט: "המדינה אינה שולטת על מחיר הנפט בעולם, אבל אנחנו לא חייבים לגבות תוספת מס על כל העלאת מחיר".
מילים כדורבנות. שתי הדוגמאות מוכיחות שהשפעת הממשלה על התעריפים כמעט בלתי מוגבלת. יותר מזה: כשיצרנים פרטיים רואים שהממשלה נחרצת במלחמתה ביוקר המחיה, הם לא יעזו ליזום מהלך עצמאי לייקור מוצרים.

השבוע ניסתה הממשלה להוכיח שהיא ממשיכה להילחם ביוקר המחיה, ומשרד הכלכלה פרסם רשימת מאות מוצרים שניתן לייבא בתקינה מקילה משמעותית. זה לא מספיק, כי השאלה היא אם המשרד יעמוד בלחצים האדירים של היבואנים שירצו להגמיש את התקנים. נתוני כלכלני איגוד לשכות המסחר שהוכנו לבקשתי, מוכיחים שלא רק שהממשלה אינה נלחמת במחירים - אלא שהיא אחראית במידה לא מבוטלת להעלאתם.

מתברר שמלבד תעריפי החשמל, גם מחיר המים יעלה מיולי 2022 ועד 2028 ב־13 אג' לקו"ב בכל שנה. תעריפי הארנונה יתייקרו ב־1.92%, כי הארנונה מתעדכנת לפי נוסחה מיושנת מחוק ההסדרים מלפני 25 שנה. הארנונה צמודה בחציה לשכר במגזר הציבורי וחציה למדד. העיוות הגדול בחישוב טמון בכך שכאשר מתבצעות חריגות שכר במגזר הציבורי (וכאלה לא חסרות), הצרכנים משלמים ארנונה גבוהה יותר.
לפי חישוב כלכלני האיגוד, המס על משקאות ממותקים יגדיל את ההוצאה הצרכנית ב־380 מיליון שקל לשנה, והמס על שמני סיכה כרוך בהוצאה נוספת של 510 מיליון שקל. לאלה יש להוסיף את תופעת הפקקים בנמלים, הגורמת להפסד 16 מיליון שקל ליום ותקפיץ את מדד המחירים ב־1%.

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין מפנה ללא חשש את האצבע המאשימה לממשלה. לדבריו "רמת התפקוד של הנמלים ירודה. קיימים חמישה רציפים דוממים בנמלי חיפה ובנמל אשדוד שלא נעשה בהם שימוש, מה שמגדיל את העומס. המזון המיובא צריך לעבור בקרה בתחנות ההסגר בנמלים. מי שאחראי על הבדיקות הוא שירות המזון, שאינו מצליח לאייש את תחנות ההסגר כדי שהאישורים הנחוצים יינתנו בזמן. העיכובים בשחרור מוצרי מזון מייקר את המחירים". לין מזכיר גם את עלויות אישורי הכשרות הנמצאים בשליטת הרבנות הראשית, תוך יצירת מונופול המחמיר את בעיית יוקר המחיה.

ליברמן אינו אדיש לטיעונים האלה, ומבין שמדובר בפצצת זמן. הממשלה אכן משדרת את המסרים הנכונים בדבר יוקר המחיה, אבל המעשים בשטח מצביעים אחרת. לקראת הכנת תקציב המדינה לשנים 2023־2024 שיגר ליברמן לפקידי אגף התקציבים מסר חד־משמעי: התקציב הקרוב לא יכלול מסים, לא מסים ישירים ולא מסים עקיפים.

אמיר ירון (צילום: מרק ישראל סלם)
אמיר ירון (צילום: מרק ישראל סלם)


2. סערה בגביע

התקשורת הכלכלית הסתערה השבוע על רשת הגלידריות גולדה, בעקבות החלטתה להעלות מחירים: 1 ק"ג גלידה יעלה 108 שקלים, אבל מי שיסתפק בגביע ישלם 18 שקלים "בלבד". גם רשת מקדונלד'ס, שהעלתה את מחיר הביג־מק ב־1%, ורשת האוכל האסייתי ג'פניקה, שייקרה מנה ב־3 שקלים, חטפו.

למרות התסכול, צריך לשמור על פרופורציות. עם כל הכבוד, ייקור הגלידה היוקרתית היא כמו ייקור מחירי היאכטות. הנפגעים הם העשירונים העליונים שיכולים להסתדר. גם ההמבורגר או הסושי אינם מוצרי יסוד החיוניים לקיומן של משפחות מרובות ילדים. בוודאי שאין מדובר בתרופות מצילות חיים שחייבים להכניסן לסל הבריאות, אלא בפינוק שניתן לוותר עליו או לצרוך מוצרים תחליפיים.

המדינה היא לקחה פטרונות על בריאות הציבור דרך העלאות מסים על מוצרים מזיקים כמו משקאות ממותקים ומוצרי פלסטיק חד־פעמיים, אבל יש גבול להתערבות. כל עוד הגלידה או הסושי אינם מעוגנים בסל בריאות של שום דיאטנית, לא צריך להתרגש. לא מומלץ לצרוך אותם משיקולי בריאות הכיס, ובעיקר משיקולי בריאות הגוף.

אם הצרכן הישראלי לא נרתע מלשלם על 1 ק"ג גלידה את מה שישלם עבור 1 ק"ג בשר סינטה עגל, זו כבר בעיה שלו. כנראה שיש לו כסף מיותר לזרוק על גלידה, ושתהיה יקרה ככל שתהיה.


3. הנדל"ן והריבית

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ערך השבוע תדרוך עיתונאים על המדיניות המוניטרית והחלטת הריבית, שנותרה ללא שינוי (0.1%). פרופ' ירון שיגר בדבריו מסרים שהצביעו על שאננות מהולה באופטימיות זהירה. דבריו הם בשורה רעה לאלה שקיוו או העריכו שמחירי הנדל"ן והדיור יירדו בשנה הקרובה, ומיד אסביר איך מגיעים למסקנה הזאת.

הותרתה של הריבית ללא שינוי אינה מפתיעה. הנגיד סבור שהצמיחה במשק (5.5% ב־2022), האינפלציה הנמוכה ביחס לעולם (1.6%) וחוזקו של השקל מאפשרים להיות סבלניים ולא למהר להעלות ריבית. הוא מודאג ממחירי הנדל"ן אך עדיין אינו ממהר לצאת מאזור הנוחות. לדבריו, מדובר בבעיה שאינה יכולה להיפתר דרך המדיניות המוניטרית (כלומר העלאת הריבית) אלא בדרכים אחרות. בבנק ישראל מסירים אם כן אחריות ביחס להיבט הצרכני של שוק הדיור, ומטילים את האחריות על הממשלה.

"כזכור, מחירי הדיור, שאינם כלולים במדד המחירים לצרכן, עלו בשנה האחרונה בשיעור גבוה מאוד. על הממשלה לספק פתרונות להמשך הגדלת התחלות הבנייה ולתת ודאות לשוק הדיור כך שהיקפי הבנייה יהיו גבוהים לאורך זמן", הסביר הנגיד.

אבל בהיבט של השפעת מחירי הנדל"ן המאמירים על יציבות הבנקים, בבנק ישראל דווקא כן מוטרדים. כפי שפרסמתי השבוע, המפקח על הבנקים סבור שסיכון האשראי לענף הנדל"ן גדל משמעותית, ושהבנקים ייאלצו להגדיל בדוחות הכספיים הקרובים את ההפרשות לחובות בעייתיים, ולפרט את מרכיבי הסיכון. סביר שבעקבות כך, תאבון המימון הבנקאי לעסקות נדל"ן ירוסן.

כשנשאל הנגיד אם מגבלת האשראי הבנקאי תתדלק את המשך עליית מחירי הדיור, הוא אישר שמספר בנקים מתקרבים למגבלת המימון, ושכדי לפתור את המגבלה הם יכולים למכור חלק מתיקי האשראי. לחלופין, גופים חוץ־בנקאיים יכולים לתפוס את מקומם במתן אשראי.

מה שהנגיד אומר במילים פשוטות הוא: א. לא נעלה את הריבית כדי לרסן את שוק הנדל"ן. ב. לא נגמיש את מגבלות האשראי הבנקאי לענף הבנייה. המטרה שלנו היא לרסן את תאבון הסיכון הבנקאי בתחום.

המסקנה מכל אלה היא שמחירי הדיור יירדו רק אם היצע הדירות יעלה משמעותית. בשבוע שעבר דווח כי 108 אלף דירות תוכננו ב־2021 - שיא של כל הזמנים. אבל עם כל הכבוד לתכנון, המבחן האמיתי הוא בביצוע. בינתיים בשטח הרשויות המקומיות עדיין גוררות רגליים. לכן שר האוצר, שר השיכון ושרת הפנים צודקים בתחזיותיהם שמחירי הדיור יעלו גם ב־2022, ושאם העלייה תסתכם ב־5% בלבד זה יהיה הישג. התקווה הגדולה היא שבשנת 2023 יתחילו המחירים לרדת. למען הזוגות הצעירים, יש לקוות שזה באמת יקרה.


4. יו"ר האופוזיציה הכלכלית

בשבועות האחרונים ח"כ אלי כהן (הליכוד) מעלה הילוך תקשורתי. מי ששימש בממשלות האחרונות כשר הכלכלה וכשר המודיעין עובר לקדמת הבמה ופותח את 2022 במתקפה רבתי על הממשלה. מושא התקפותיו הוא עמדותיה הכלכליות בכלל ובסוגיית יוקר המחיה בפרט. כמי שעמד בראש ועדת הרפורמות הוא מכיר לעומק נושאים כמו עידוד תחרות, מכון התקנים, מחירי הנדל"ן ועוד.

"הממשלה הרעה הזאת, שנכשלה בכל דבר, חייבת לעבור מן העולם בהקדם האפשרי", אומר ח"כ כהן, אף שהוא מבין שזה לא יקרה בקרוב. "הליכוד מתחזק בסקרים, אבל ככל שאנחנו מתחזקים הממשלה תרצה לשמור עוד יותר על קיומה, וזה מה שיקרה. בחירות יביאו לסוף דרכם הפוליטית של מרבית מרכיבי הקואליציה. המבחן המשמעותי הבא של הממשלה יהיה במרץ 2023 עם אישור התקציב הבא, ולדעתי אז היא תיפול".

אלי כהן  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אלי כהן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)


מה יש לך נגד הממשלה? למה היא רעה? היא עשתה דברים שממשלת נתניהו לא עשתה, כמו אישור תקציב, סדרה של רפורמות, הורדת הגירעון, תעסוקה מלאה וגידול בייצוא.
"התפקיד של שר האוצר זה הגדלת התוצר דרך יצירת מנועי צמיחה ותמריצים לחברות בינלאומיות ומקומיות להשקיע. בתקציב הנוכחי אין בשורה לעסקים. ליברמן רואה את התפקיד כגזבר המחלק את עוגת התקציב, ולא כמי שעובד להגדיל אותו. ועדת הכספים הפכה להיות ועדת המסים. בתקופתנו הורדנו כל מס אפשרי: מס חברות, מע"מ, מס ליצואנים בפריפריה, נקודות זיכוי לגברים עובדים. כל זה עודד חברות בינלאומיות להגיע לישראל, ואכן נרשם שיא בהשקעות זרות.

"היינו מצפים לראות, לאור הקורונה, השקעות גדולות בהסבת עובדים למקצועות ההייטק. ישראל היא מוטת הייטק וצריך להגדיל את מספר המועסקים בענף, בעיקר בפריפריה. הממשלה הזאת לא עושה שום דבר בכיוון. אנחנו עוד זוכרים את ההצהרות של בנט על סינגפור כמשל להורדת מסים. למרבה הצער לא רק שאין הורדות מסים או בשורות משמעותיות אחרות, אלא שמעלים מסים ופוגעים בשכבות המוחלשות".
אתה מבקר, אבל ממשלת נתניהו לא עשתה אפילו את המינימום הנדרש, ולא אישרה תקציב מסיבות פוליטיות.

"ברור שאישור התקציב הוא חיוני, אבל גם עם תקציב המשכי עשינו הרבה יותר מאשר הממשלה עם התקציב הנוכחי. אין לי הסבר מדוע לא לתת סיוע גורף לעסקים שנפגעו מהגל הנוסף של הקורונה. אצלנו נתנו סיוע נדיב לעסקים וגם לאזרחים במהלך כל הקורונה. נכון שתקציב חיוני לקידום המשק, אבל ממשלת בנט־לפיד לא ניצלה אותו כדי לקדם את צמיחת המשק, המלחמה ביוקר המחיה והטיפול בנושאי משבר הדיור. בתקציב 2021־2022 לא הייתה שום בשורה. הבטיחו שהמסים לא יעלו, ובפועל הם עלו, ומדובר בהעלאה כוללת של 5.6 מיליארד שקל. אצלנו, למרות שהורדנו מסים, ההכנסות ממסים גדלו".

אתה מתלונן על יוקר המחיה, אבל גם בממשלת נתניהו המחירים עלו, במיוחד בתחום הנדל"ן.
"אז בוא אספר לכך מה עשינו. כשר הכלכלה פעלתי לשיפור מערך התקינה ופתיחת מכון התקנים לתחרות. כבר ב־2018 נכנסו מעבדות תקינה חדשות לשוק. ברפורמה של הממשלה הנוכחית הלכו בסך הכל צעד נוסף, ומדובר במעבר לתקינה על בסיס הצהרת היבואן. גם את זה רצינו לעשות, אבל עמיר פרץ (שר הכלכלה הקודם - י"ש) מנע זאת.

"הדבר השני שעשינו היה פתיחת השווקים לייבוא מקביל למשקאות ממותקים כמו קולה או פסטה ברילה. אלה סייעו להגברת תחרות מצד רשתות כמו גוד פארם או רשת B. בזמנו ביצענו בזמן אמת השוואת מחירים בין הרשתות, מה שהביא לריסון עליית המחירים. מה שאתה רואה בגל ההתייקרויות של השבועות האחרונים הוא ששרי האוצר, הכלכלה והשיכון פשוט נעלמו ונכנסו לבונקר. הם לא עושים שום דבר. ליברמן מתדלק את עליית המחירים דרך העלאות מסים והעלאת מחיר החשמל עם כל מיני תירוצים".

האם רשות התחרות עושה מספיק?
"לטעמי לא. היא צריך להיות הרבה יותר אסרטיבית בתחום החקירות, לבדוק העלאות מחירים וגם תיאום מחירים. כשהייתי שר הכלכלה, נתתי כלים בחוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים. רשות התחרות צריכה להפסיק את חגיגת המיזוגים המקטינים את מספר השחקנים. היא נמנעת בצורה עקבית מלהכריז על מונופולים שקיימים דה־פקטו בשוק הישראלי. בשבוע שעבר הגשתי הצעת חוק הקובעת שגוף שמחזיק מעל 50% נתח שוק, עם מחזור של מכירות של 100 מיליון שקל בשנה ומעלה, יוכרז אוטומטית כמונופול ללא שום שיקול דעת. במקרה זה הוא יהיה כפוף אוטומטית לסנקציות אם יתברר שהוא מגביל תחרות. במצב הנוכחי מרבית המונופולים מנצלים את כוחם לרעה. רשות התחרות לא עושה בפועל את עבודתה והשוק הישראלי ריכוזי מאוד".

מחירי הנדל"ן עלו בשנה האחרונה ביותר מ־10% ובעשור האחרון הכפילו את עצמם. זאת ירושה שלכם, וכעת ממשלת השינוי מנסה בסך הכל לתקן.
"הורשנו לממשלה את תוכנית מחיר למשתכן. אכן, היה צריך לעשות בה התאמות מסוימות כמו ביטול בניית דירות גן, גג או דירות שישה חדרים, אבל מחיר למשתכן הייתה טובה. היא הפסיקה את הספסרות בקרקעות לטובת מחוסרי דיור. נכון שיש עכשיו תוכנית חדשה בשם 'מחיר מטרה', אבל עד שהיא תופעל, כבר הפסדנו חצי שנה. 'מחיר מטרה' מגבילה את ההנחה ל־300 אלף שקל לדירה, וזה לא מספיק. לו הייתי שר האוצר, הייתי מפרק מיידית את המונופול של מינהל מקרקעי ישראל. אומנם בממשלה הקודמת לא עשינו את זה כי לא הייתי אחראי על המנהל, אבל לו זה היה תלוי בי הייתי מפרק אותו. חייבים לטפל בהיצע המקרקעין וזה לא נעשה. רמת השירות במינהל בעייתית. לאנשים יש הרגשה שמתעמרים בהם ושהם מגיעים לחקירת משטרה".

תודה שהממשלה הנוכחית מטפלת טוב בנושא הקורונה. המשק נשאר פתוח והכלכלה פורחת.
"הייתי נותן לממשלה ציון נכשל בטיפול בקורונה. השארנו להם את החיסונים, אבל אין מספיק בוסטר ואין מספיק ילדים מחוסנים. זאת ממשלה בלי ראש. אין מישהו שמקבל החלטה. בנט רוצה חיסונים בבתי הספר, אבל כל שר בממשלה הזאת עושה מה שהוא רוצה. אין שום הצדקה לסגר כשיש חיסונים ויש תרופה. אני תומך בהשארת המשק פתוח ועם זאת אני תומך במדיניות של האצת החיסונים בבתי הספר. לגבי סגירת השמיים, צריך לעשות הבדל בין מדינות אדומות לבין מדינות עם רמת תחלואה נמוכה, שאותן צריך להשאיר פתוחות".

מה תגובתך לפרסומים בערוץ 12 שלפיהם גורמים איראניים ניסו לעודד הפגנות נגד בנט דרך פעילי ליכוד? כשפרצו לנייד של גנץ, אתם בליכוד חגגתם.
"אני לא יודע מי עודד הפגנות ומי לא, אבל אני יכול לומר לך באחריות שאיראן והחמאס מעדיפים לראות את בנט כראש ממשלה ולא את נתניהו. בנט הוא ראש ממשלה חלש, ואתה רואה את זה גם בטיפול בסוגיה האיראנית. כל שר בממשלה הזאת מושך לכיוון שלו. אין מדיניות ברורה. אם אלי אבידר לא סופר את בנט, איך מצפים שהנשיא ביידן יתייחס אליו בכבוד? בשורה התחתונה אנחנו חייבים למנוע כל התערבות סמויה וגלויה של גורמים זרים במדינת ישראל, בין אם זה איראנים או גורמים אירופיים. אני נגד כל התערבות זרה".

זה לא סוד שאתה מעוניין בתפקיד שר האוצר אם תקום ממשלת ליכוד. מה הדברים הראשונים שהיית עושה?
"אודה שהייתי רוצה להיות שר האוצר, והייתי פועל מיידית בשני מישורים: שברכת ההייטק תגיע לאחוז גדול יותר בחברה כולל הפריפריה, דרך עידוד השקעות בינלאומיות באזורים האלה ומתן תמריצים. הדבר השני הוא טיפול שורש בנושא הדיור. להגדיל את התחלות הבנייה ל־70 אלף לשנה. לקטר הנדל"ן יהיה השפעות במעגלים נוספים, כמו תחום מוצרי חשמל ורהיטים. היעדר השקעות בתשתיות פוגע באיכות החיים, וצריך להחליט על מגה־השקעות, בעיקר בתחבורה, גם אם מדובר בחריגה ממסגרת התקציב".