"סביבת נתניהו" (הכינוי הקבוע לבעל הדבר עצמו, הנוהג להשמיע את האשמותיו הבוטות על מתנגדיו, בעיקר באמצעות פרוקסיס, בוטים אנושיים מהמעגל הקרוב ומהאנשים שנדחקים סביבו), הגיבה על הגילויים שהמשטרה השתמשה בתוכנת ריגול נגד מעורבים מרכזיים בתיקיו, וקבעה שמדובר ב"ווטרגייט הישראלי".

"המשטרה, בליווי הפרקליטות, השתמשו באמצעים לא חוקיים כדי להפיל ראש ממשלה חזק מהימין", פורסם. מעניין לְמָה היו משווים את נאום ההסתה של "ראש הממשלה החזק מהימין" (שלמרות חוזקו נכשל ארבע פעמים בהקמת קואליציה), מוקף ב"סביבתו" הדוממת וחמורת הפנים, לפני תחילת משפטו, כשתקף את המשטרה והפרקליטות ומוסדות שמירת החוק בישראל. אולי "ההסתערות הטראמפית על הקפיטול נוסח ישראל"?

פרשת הרוגלות שהחדירה לכאורה המשטרה לטלפוניהם של נחקריה הפוטנציאליים, ללא אישור שופט או באישור שופטים שלא ידעו באיזו טכניקת חדירה מדובר, חייבת להיחקר עד תום. האחראים לכך, שאולי רצו לקצר דרך בהשגת ראיות ובביסוס האשמות, חייבים לתת את הדין על עבריינותם ולטהר את המשטרה מעצמם, אם יימצאו אשמים.

ולא רק המבצעים עצמם, אלא גם מפקדיהם שהתירו להם או שלא פיקחו עליהם, כשעברו (אם אכן עברו) על החוק. ויש לחקור גם את האחראים על המשטרה וביטחון הפנים בעשור האחרון, עידן שלטון נתניהו ועושי דברו, שהשמישו את "פגסוס".

השר הנוכחי עמר בר־לב והמפכ"ל קובי שבתאי קיבלו לידיהם את המשטרה המוחלשת, המתפוררת והלא פונקציונלית שנתניהו ושליחו אוחנה השאירו להם, ואינם האחראים לתפקוד המעוות והעברייני לכאורה של המערכת. אבל הם אחראים למסע ההכחשות והשקרים של קציני המשטרה, שנשלחו להגיד בתקשורת שלא היה כלום ואין כלום, על פרסומי "כלכליסט" על השימוש לכאורה ברוגלות של NSO לחודרנות לא מאושרת כחוק. הם היו יכולים להגיד: "רגע, נבדוק!", ולא להגיע לתדמית ציבורית מחפירה כזאת.

האם זו הייתה שיטה מתוכננת? האם, למשל, כשביולי 2020 לחץ השר לביטחון הפנים אוחנה על מפקד מחוז ירושלים ידיד (שכינה את הפגנת בלפור "הפגנה של השמאל") להכביד יד על המפגינים, זה כלל גם הרשאה לכאורה בגלוי או בשתיקה לחדור לטלפוניהם? שהרי הגילויים הראשונים על השימוש ב"פגסוס", או באחד מהווריאנטים שלה, נקשרו במפגיני "הדגלים השחורים" וראשי הערים.

האם הפרקליטות ידעה בכלל על השימוש האסור הזה לכאורה ברוגלה? נגד מי הופעלה, לשם מה ובהנחיית מי? מהם החומרים שהגיעו ממנה לחוקרים ולפרקליטות? עד כמה השפיעו החומרים על משקל הראיות?

נראה שהחקירה צריכה להיות רחבה הרבה יותר מהתחום הצר - עד המדינה פילבר ותיקי נתניהו – ולהוביל לבדק בית כללי ולרפורמה במשטרה של העשור וחצי האחרונים, ששיאי חדלונה בהשתוללות הפשיעה האלימה והרצחנית במגזר הערבי ובדרום הבדואי וחיסולי הפשע המאורגן במדינה בכלל. אה, כן. כדאי גם לבדוק איך, במקרה לגמרי, נחשפה החדירה לטלפון של פילבר שבועיים לפני עלייתו לעדות מכרעת במשפט נתניהו?

בינתיים, דחו שופטי נתניהו את הדרישה לעצור את משפטו עד לקבלת הנתונים מהחקירה, והיום אמור המשפט להימשך. נתניהו, מן הסתם, שוקל (כמו הפּאקמן במשחק האטארי הישן) איך לנגוס בגילויים החדשים לטובת ענייניו כנאשם.

במקביל, אם יסתבר שממצאי הרוגלה בתיקיו לא שימשו את הפרקליטות, ימשיך לחשב את סיכוייו לפנים ולאחור, בין עסקת טיעון עם קלון לעונש מאסר; בין מציאת רוגלה אנושית בקואליציה, שתאפשר את פירוקה והקמת ממשלת ימינחרדים (עם חוק ההתגברות על מי שמתנגד לראש ממשלה חזק ומכהן עם כתבי אישום), ובין ישיבה באופוזיציה הצווחנית, עד לחילופי הרה"מות ועליית לפיד לכס ועד בכלל. פָאק, מֶן.