בימים האחרונים דווח כי גננת מיפו נעצרה בחשד לתקיפת ילדים בני שנתיים עד 4 בגן הפרטי שהיא מנהלת בעיר. חקירת המשטרה נפתחה לאחר שאחד ההורים, שאסף את בנו הפעוט מהגן, הבחין כי הוא מתייסר וסובל. בבית החולים שאליו נלקח גילו הרופאים כי הילד סובל משבר בכתף.

בתיעוד ממצלמות האבטחה נראית הגננת מכסה את הילדים בשמיכה מעל ראשם ושמה אותם בעגלה מול הקיר. אלא שכידוע לכולנו אין זה המקרה היחיד. חדשות לבקרים אנו שומעים על מקרי התעללות של גננות וסייעות בילדים תחת השגחתן. נדמה שהתופעה המחליאה הזו של התעללות בפעוטות על ידי אלה שמקבלות את שכרן על מנת להגן על הילדים ולחבק אותם בחום ואהבה – הופכת נפוצה יותר ויותר. הגננות הללו לא רק מותירות פצעים על גופם של הפעוטות הנמסרים להן למשמרת ואהבה, אלא גם פוגעות פגיעה חמורה בנשמתם הצעירה.

מה עושים? כל העת נשמעות קריאות המבקשות להחמיר בעונשן של הגננות המתעללות בפעוטות. באחרונה שמענו מפיהם של הורים מודאגים כי עד שיהיה שינוי מהותי בחקיקה והענישה תוחמר באופן משמעותי, האירועים המפחידים והאכזריים הללו לא ייפסקו. אלא שאנחנו סבורים כי בכך לא ניתן להפחית את עוצמת ההתנכלות והפגיעה בגופם ובנפשם הרכה של הילדים הנפגעים. העונש לא ירתיע, שהרי מדובר כנראה בעניין נפשי.

לדברי גננת ותיקה שצוטטה בעיתון, “אין כיום שום בחינה או דרישת סף הבוחנות את אלה שבידיהם אנחנו מפקידים את ילדינו האהובים”. גם אנחנו סבורים שאישה המבקשת להיות סייעת חייבת לעבור הכשרה קפדנית ומקיפה, ואנחנו היינו מוסיפים גם מבחן פסיכולוגי הבודק בקפידה את אישיותם והמבנה הנפשי של אלה שאנחנו מפקידים בידיהם את היקר לנו מכל.

הדרישה להחמיר בענישה לא תועיל שהרי שום מעצור לא ימנע ממופרעים בנפשם לפגוע בנפשות הרכות. לא נותר אלא לקבוע במפורש ובתקנות כי כל מי שיעסוק או תעסוק בטיפול בפעוטות יהיו חייבים לעבור מבחנים נפשיים מורכבים על מנת לבחון את אישיותם.