זוכרים את הימים שראש הממשלה דאז בנימין נתניהו סיפר לנו שמנכ"ל חברת התרופות פייזר, אלברט בורלא, הפך לידידו הקרוב, ובזכות החברות הקרובה ביניהם זכינו להיות המדינה הראשונה בעולם שקיבלה מלאי של חיסונים?

אני משוכנע גם שלא שכחתם את החברות ההדוקה שהייתה בעבר בין נתניהו לראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, כאשר שניהם צולמו כשהם חולצים נעליים וצועדים יחד בחוף הים. ומה עם החברות עם נשיא רוסיה פוטין, שרק בגללה לכאורה הצליח נתניהו להחזיר לארץ את נעמה יששכר, שנעצרה על החזקת 9.5 גרמים של חשיש, לאחר שבית המשפט ברוסיה הרשיע אותה בהברחת סמים וגזר עליה 7.5 שנות מאסר? אז הבטיחו לנו שהרוסים לא קיבלו שום תמורה עבור שחרורה של יששכר, והכל עניין של כימיה אישית בין שני המנהיגים, ואנחנו התקשינו להאמין. מי שמכירים את פוטין יודעים שאצלו אין ארוחות חינם.

ולדימיר פוטין נפגש עם יפה יששכר, אימה של נעמה יששכר (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
ולדימיר פוטין נפגש עם יפה יששכר, אימה של נעמה יששכר (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)


ואכן התברר, לפי הפרסומים, שהובטחה לרוסים תמורה משמעותית, והיא הסכמה מצד נתניהו להעביר לידי הרוסים את הבעלות על חצר אלכסנדר, מתחם רוסי היסטורי בעיר העתיקה בירושלים, שממוקם ברובע הנוצרי בסמוך לכנסיית הקבר. אלא שההבטחה שנתן נתניהו לפוטין כנראה לא תמומש בשלב הזה. צו שעליו חתם נתניהו, שקבע שמדובר במקום קדוש, הוביל לפסק דין שלפיו הגורם המוסמך לקבוע מי הבעלים של האתר הקדוש איננו גורם מנהלי או בית המשפט, אלא ממשלת ישראל.

חברות בין מנהיגים וכימיה אישית אינן מספיקות, ובלי תמורה מעשית - העניינים לא תמיד זזים. מנהיגי העולם מאמצים לחיקם במהירות מפתיעה כל מי שנכנס ללשכת ראש הממשלה, מה שהפך את ראש הממשלה נפתלי בנט לדמות משמעותית במגעים המדיניים להפסקת הלחימה באוקראינה. בליכוד הזדרזו לזלזל בבנט, אבל ככל שהוא הגביר את מעורבותו במאמצי התיווך, גם מי שזלזלו ביכולתו ובכישוריו של ראש הממשלה נאלצו להודות שבנט הצליח הפעם להפתיע ובגדול.

בנט ופוטין  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנט ופוטין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)


מנהיגותו של בנט תיבחן לא רק במאמצי התיווך, אלא גם בהתנהלותו בעניין הפליטים מאוקראינה. לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, עד לאחרונה התקבלו פניות של 14 אלף אזרחי רוסיה שמבקשים לעלות לישראל, וכ־7,000 פניות מאוקראינה. בין הבאים בוודאי ישנם גם יהודים רבים, שיבקשו לממש את חוק השבות ולעלות לישראל. למבצע העלאת היהודים מאוקראינה נבחר השם "ערבות יהודית", אלא שספק גדול אם נוכל לממש את ההבטחה להיות ערבים לכל מי שיגיעו לישראל, בכך שיימצא דיור לכל הפליטים.

עד כה הגיעו לישראל אלפי פליטים אוקראינים, שחלקם עברו להשתכן בבתי מלון, במימון משרד הקליטה והסוכנות היהודית. לצורך קליטת העולים שיבואו ישנם עוד 2,000 חדרים זמינים, מה שעלול להעיד על כך שהרשויות בישראל לא ערוכות לקליטת מספר גדול של עולים. גם הקבלנים מוכנים להירתם לקליטת העולים, אלא שבשוק יש היום פחות מ־30 אלף דירות בנויות.

פליטים מאוקראינה במולדובה (צילום: REUTERS/Vladislav Culiomza)
פליטים מאוקראינה במולדובה (צילום: REUTERS/Vladislav Culiomza)


מציאת מקום מגורים לכל העולים איננה הבעיה היחידה שאיתה תצטרך הממשלה להתמודד. בין הבאים לארץ יהיו גם קשישים רבים, שעבורם יהיה צורך במציאת פתרונות שיאפשרו להם לחיות בכבוד. נושא התעסוקה הוא נושא מרכזי שיהיה צורך למצוא לו פתרון מיידי.

לא כל העולים החדשים בקיאים בשפה העברית, ויהיה עליהם ללמוד במהירות את השפה כדי למצוא עבודה. בין העולים שיגיעו לישראל יהיו גם מאות או אלפי עולים עם תארים אקדמיים. האם הם יצטרכו להוכיח מחדש את התארים שלהם, והאם ניתן יהיה לבדוק על רקע המצב באוקראינה את המידע שהם מוסרים? אין מחלוקת שצריך לגלות חמלה, השאלה איך מתרגמים את הדיבורים למעשים.