לחימת המל"טים בין ישראל לאיראן נמצאת במוקד הסלמות ומתיחויות בשנים האחרונות. בפברואר 2018 התרחש האירוע המשמעותי הראשון, שבו הפעילה איראן מל"ט על מנת לחדור לשטח ישראל בתגובה לתקיפות חיל האוויר בסוריה. המל"ט הופל וצה"ל תקף בתגובה מטרות בסוריה, בין היתר את הקרון שממנו שוגר המל"ט. מטוס אף־16 של חיל האוויר הופל מאש הנ"מ הסורי ללא נפגעים לכוחותינו.

באוגוסט 2019 ישראל סיכלה פעמיים שליחה של רחפן נפץ, ככל הנראה אל עבר מוצב צה"ל בחרמון. הפעם צה"ל גם חיסל את חברי החוליה, לבנונים המשתייכים לכוח המשימה המיוחד של משמרות המהפכה – מה שהוביל למתיחות ביטחונית ולאירועים מבצעיים בגבול עם לבנון שנמשכו חודשים ארוכים.

שרידי המל''ט האיראני שהופל (צילום: דובר צה''ל)
שרידי המל''ט האיראני שהופל (צילום: דובר צה''ל)

בין לבין, בשנים האחרונות מיוחסות גם לישראל פעולות שונות שבוצעו עם רחפני נפץ – כנגד מתקני הגרעין באיראן ובהקשר של פרויקט הטילים המדויקים בלבנון. במהלך מבצע "שומר החומות" בשנה שעברה שיגרה איראן מל"ט שחדר והופל בבקעת הירדן. 

בשבוע שעבר חשף צה"ל הפלה כפולה של שני מל"טים שנשלחו מאיראן אל עבר ישראל והופלו מעל לשמי מדינות אחרות במזרח התיכון באמצעות אף‏־35. עיתוי הפרסום קשור למציאות הנוכחית, כאשר בישראל העריכו כי איראן תבקש לנקום על הפעולה המיוחסת לה במדינה.

חלקי מל''ט איראני (צילום: רויטרס)
חלקי מל''ט איראני (צילום: רויטרס)


בתוך כך, מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה"ב גנרל קנת מקנזי אמר אמש בהופעה בפני ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט האמריקאי כי בידי איראן יש יותר מ־3,000 טילים בליסטיים מסוגים שונים, שיכולים להגיע גם לתל אביב. 

עוד ציין כי הטילים עדיין לא יכולים להגיע לאירופה, אולם בשנים האחרונות בטהרן השקיעו מאמצים רבים ומשאבים בתוכנית הטילים כדי להגדיל את הטווח ולשפר את הדיוק. "היכולת הבליסטית האיראנית היא איום קיומי לביטחון של כל מדינה באזור, כולל של שותפינו הקרובים", טען מקנזי.