על אף אירועי שומר החומות ותוצאות הפיגוע אתמול אסור להכתים מגזר שלם, אבל גם לא לעצום עיניים. בעיית משילות שנמשכת שנים, פשיעה חמורה, אי־אכיפת חוק באופן מספק והזנחה של שנים רבות הופכות את המצב בדרום לחמור יותר מיום ליום. קו תפר עדין בין פשיעה לטרור נסדק במהירות כשמתערבבים בו אלמנטים של הקצנה דתית ולאומנות.

מסע של טרור בבאר שבע: אלו קורבנות הפיגוע המזעזע בבירת הנגב

זירת הדקירה בבאר שבע, קרדיט רשתות חברתיות

אסור להפוך את המגזר הבדואי לאויב. את הפרס הזה אסור להעניק לארגוני הטרור שפועלים כל העת לחזק את מאמצי ההסתה. מרקמי החיים המשותפים בין תושבי הנגב הבדואים והיהודים בלתי ניתנים להפרדה. אבל לצד זאת, את המתרחש בדרום צריך להציב בראש סדר העדיפויות הלאומי, ולא לידו.

המצב בדרום הוא אתגר לביטחון הלאומי, מהחשובים ביותר. נדרשים חיזוק דרמטי של המשטרה, שילוב זרועות בין גופי המודיעין והביטחון השונים, וגם השקעה בחינוך ובתשתיות, בהוראת השפה העברית, בפתרונות תעסוקה ודיור, ובחיבור הדור הצעיר, שרבים ממנו כמעט אינם דוברים את השפה העברית.

אירועי מבצע שומר החומות היו בבחינת פעמון השכמה שהתבטאו באלימות קשה ופרעות על צירי תנועה מרכזיים בדרום. המהומות בערים ברחבי ישראל תפסו את עיקר תשומת הלב, אבל התחושה של רבים מתושבי הדרום במהלך המבצע הייתה של כאוס מוחלט על כבישים מרכזיים. המשטרה התקשתה להתמודד עם כמות האירועים בסדרי הכוחות שהיו לה.

בחודשים שאחרי המבצע גופי הביטחון, המשטרה והשב"כ משקיעים יותר משאבים ומבצעים יותר פעולות לאכיפת החוק, אבל יידרש הרבה יותר מזה כדי לייצר שינוי, והוא לא יקרה ביום אחד. הוא כולל את אכיפת החוק, השבת המשילות באזורים שבהם היא איננה, וחיזוק רשת המודיעין במקומות שבהם יש חשד להיווצרות של תאי טרור והסתה. את מה שהמדינה הזניחה במשך שנים צריך לעשות עכשיו ומהר.



קשה מאוד למערכת הביטחון לבלום אירועים מסוג זה, כאשר המחבל נושא תעודה כחולה ומבצע פיגוע לבדו - מה שמקשה על איסוף המודיעין המקדים הנתון תחת הגבלות החוק. במקרה של המחבל שביצע את הפיגוע אתמול, פעמוני האזהרה צלצלו בחוזקה.

מוחמד ע'אלב אחמד אבו אל־קיעאן היה עצור על עבירות ביטחוניות, פעילות הסתה תומכת בדאע"ש וכוונה לעבור את הגבול ולהצטרף לארגון הטרור בסוריה ב־2015. בשנת 2019 הוא שוחרר ובדיעבד מתברר שהמשיך להיות פצצה מתקתקת. השב"כ יידרש לבדוק לעומק אם ניתן היה לזהות סימנים מקדימים וכיצד ניתן לפקח על אסירים ביטחוניים בעלי אזרחות כחולה ולוודא שאינם חוזרים לטרור.

אנחנו מצויים ערב חודש הרמאדן הרגיש ורק בחודש מרץ, עד עכשיו, בוצעו שמונה פיגועים: בחיזמא, בשער האריות, בשער הכותנה, במתחם התחנה, בראס אל־עמוד ועכשיו בבאר שבע. בכל הפיגועים האלו במערכת הביטחון סבורים כי מדובר במחבל בודד, חדור שנאה ומתודלק בהסתה.

הרוב המוחלט של הפיגועים בחודש האחרון בוצע בירושלים, חלקם בידי נושאי תעודה כחולה. למערכת הביטחון קשה יותר לבלום את הפיגועים האלה בעיר העתיקה בירושלים או בבאר שבע בגלל מרקמי החיים המשותפים בין האוכלוסייה היהודית והערבית מאשר ביו"ש, ששם יש כוחות גדולים וניסיון מבצעי שנצבר גם אל מול מחבלים בודדים. אחת הבעיות העיקריות היא שכל פיגוע נוסף, ובייחוד אם הוא מסתיים בהצלחה מנקודת מבטם של ארגוני הטרור, הוא בבחינת מודל לניסיון הפיגוע הבא.