שבוע אחרי "אירוע עידית סילמן" ההבנה הגורפת, בשני המחנות, היא כי המפה הפוליטית הנוכחית חיה על זמן שאול וכי המצב בלתי הפיך. זאת המוסכמה, וכל השאר – פירושי רש"י.

לאחר שפרשה מהקואליציה: זאת רשימת "הערכים המלאה" של הזוג סילמן | בן כספית

המסר שכל בכירי הממשלה משדרים כלפי חוץ בהתאמה מלאה ("אירוע כואב אך לא סופני, נהדק שורות ונתפקד גם ללא רוב ועם מעט חקיקה בכנסת") אינו בא לשקף את המציאות אלא לייצר אותה. והמציאות פשוטה: ישראל היא דמוקרטיה פרלמנטרית, ודמוקרטיה פרלמנטרית אינה יכולה לתפקד ללא פרלמנט בריא ופעיל. אחרי איבוד הרוב בכנסת הקואליציה נמצאת במצב של שיתוק, על אף מאמצי ההנשמה, והמצב הזה אינו יכול להימשך לאורך זמן. עד כאן האבחנה, ומכאן - ניסיון של כל צד לאתר את דרכי התמודדות איתה.

בראשן של רוב מפלגות הקואליציה עומדים שועלים פוליטיים ותיקים. הם מכירים מצוין את הכלל הבסיסי ביותר, שאומר כי אווירת בחירות מסוגלת לגרום לאפקט הדומינו ובאמת להוביל לבחירות, גם אם עובדתית אפשר למנוע את המפלה. פוליטיקאים חיים על כותרות, הכותרות משפיעות על הסקרים, והסקרים מובילים לקבלת ההחלטות.

על כן בימים שאחרי התפטרות סילמן יצאו שני המחנות לקרב בלתי מתפשר על תודעת הציבור: הקואליציה - בניסיון לייצב את המצב ולעצור את הגל; האופוזיציה – במאמץ לפוצץ את כל הסלע, אחרי שהצליחה לסדוק אותו.

פסיכולוג חירום

שר האוצר אביגדור ליברמן נקרא למילואים בתור פסיכולוג חירום של הממשלה, או ליתר דיוק יזם מבצע הרגעה על דעת עצמו. הוא הזמין לשיחה צמודה את שני חברי ימינה שסומנו בליכוד כבאים בתור.

קודם נפגש עם ניר אורבך, ולשכת השר דאגה להפיץ תמונה של השניים מחייכים ולוחצים ידיים. כל מי שדיבר עם אורבך בימים האחרונים הסיק שהוא אינו ממהר לשבור את הכלים. ובוודאי שאינו שש להפוך לשובר השוויון שיוביל להפלת הממשלה ולהליכה לבחירות.

שר האוצר אביגדור ליברמן וחבר הכנסת ניר אורבך (צילום: ללא קרדיט)
שר האוצר אביגדור ליברמן וחבר הכנסת ניר אורבך (צילום: ללא קרדיט)


אורח הכבוד הבא בלשכת ליברמן היה סגן השר אביר קארה. אחרי הסבב הפוליטי־פסיכולוגי הזה כינס ליברמן ביום שלישי את ישיבת הנהלת משרדו. מי שהשתתף בישיבה יודע לספר כי השר שידר רוגע ואמר כי "יש לעבוד במלוא הכוח והקצב על התקציב הבא, כי הבחירות לא יקרו בזמן הקרוב".

ליברמן אמר לבכירי משרדו את מה שהוא נוהג לומר גם בפורומים אחרים: "אם עד הקיץ לא ישיג נתניהו 61 אצבעות לפיזור הכנסת, הוא יסגור את עסקת הטיעון ויפקיר את כל חבריו, שייאלצו להסתדר בכאוס שייווצר אחרי שיעזוב".

בעוד ליברמן פעל במישור הממשלתי כדי לעצור את הדימום, ראשי סיעות הקואליציה, שמצאו את עצמם ללא יו"ר הקואליציה, התכנסו ביום שלישי לדיון "פנינו לאן". כאשר נציגת תקווה חדשה שרן השכל טענה כי במצב שנוצר יש להפסיק מריבות ומתיחויות, לאחד שורות וליישר קו, הבהירו נציגי העבודה ומרצ כי "יש להם עקרונות, ויש להם קווים אדומים, ואף אחד לא מתכוון להפוך לחותמת גומי - גם נוכח המצב". מה שמראה שקשה לגרש את רוח הבחירות אחרי שהתחילה לנשב.

אף על פי כן, משתתפי הדיון הסכימו כי מעתה והלאה על הממשלה לשנות גישה כלפי הכנסת. בהיעדר רוב אוטומטי החקיקה הממשלתית תיפגע קשות. לכן הצעות חוק שאין עליהן הסכמה לא יגיעו כלל להצבעה, ופירוש הדבר שאחרי הפגרה נראה הרבה פחות לילות לבנים במליאה.

מבחינת תפקוד הקואליציה, עם פרישתה הפכה סילמן למעין חפץ חשוד, שחבריה לשעבר יצטרכו לנטרל כל פעם מחדש, בכל ניסיון לגייס רוב ולהעביר חוק. אומנם השבוע היא יצאה מהמחבוא ובעיקר חזרה לדבר עם אנשים, אך כוונותיה הפרקטיות בתחום ההצבעות עדיין לוטות בערפל.
באירוע שבו נכחה ביום שני שידרה סילמן מסר אחיד אך מבולבל. לכולם אמרה כי פרשה מסיבות אידיאולוגיות. אולם באותה נשימה הוסיפה כי לא תהיה האצבע ה־61 לפיזור הכנסת, אלא תפעל למען הקמת ממשלה חלופית, ימנית, בכנסת הקיימת.

בינתיים בהתנהלות מול סילמן הוחלט (ביוזמת בנט) לאמץ את שיטת "דרכי נועם", שבה השתמשו גם כלפי עמיחי שיקלי, בתקווה שאפשר יהיה להגיע להסכמות נקודתיות בכל הצבעה. עם שיקלי הקשוח השיטה לא ממש עבדה. אולם בקואליציה מעריכים כי סילמן אינה צפויה להפוך לשיקלי 2 ולא תצביע אוטומטית עם האופוזיציה.

"קשה לראות אותה מפוצצת את החוקים שקידמה בעצמה כיו"ר הקואליציה. אם לא נצליח לדבר על לבה בטח נצליח לדבר אל הגיונה, כי ברור שהיא דואגת לעתידה הפוליטי", אמר לי אחד מראשי הקואליציה, שעד כה לא נתפס כנאיבי.

אבל נשוב לעובדה שממנה התחלנו: על אף המסרים האופטימיים וחרף פעולות התחזוקה בקואליציה, האווירה הכללית היא שהשינוי קרב ובא. לפי שעה איש במערכת הפוליטית אינו יודע להעריך באיזו צורה השינוי יגיע. ההערכות נעות בין אי־אמון קונסטרוקטיבי והקמת ממשלה חלופית בלי בחירות, דרך עסקת טיעון ופרישת נתניהו – ועד פיזור הכנסת בחודשים הקרובים.

פצצה מתקתקת

דבר אחד ברור: המערכת התעוררה, וכל אחד התחיל לבנות תוכניות לעתיד הקרוב, בתקווה להגיע מוכן לרגע האמת. כמה כנסים פוליטיים התרחשו השבוע במסווה של "הרמת כוסית לכבוד חג הפסח".

אפילו ח"כ אלי אבידר כינס בכפר המכביה את פעיליו. אבידר מתעקש כי מטרתו האופרטיבית היא לא להתארגן לקראת הבחירות הבאות, אלא להביא למצב שבו הבחירות הבאות לא יתקיימו סביב השאלה "כן ביבי או לא ביבי".

אלי אבידר (צילום: מרק ישראל סלם)
אלי אבידר (צילום: מרק ישראל סלם)


"הגיע הזמן לבוא ולהבעיר את השטח", אמר אבידר לפעיליו. "נזכיר לכל המפלגות הליברליות את ההבטחות שהן נתנו לבוחר. בלי חוק הנאשם בפלילים - אין טעם להגיע לבחירות". גם בליכוד נשבו בימים האחרונים רוחות התעוררות. כל ליכודניק מצוי יודע כי הפעם יהיו הבחירות כרוכות בפריימריז. ולמילה פריימריז יש בליכוד אפקט קבוע של פצצה מתקתקת. על אחת כמה וכמה - כאשר מדובר בקרב על החזרה לשלטון.

מילת המפתח שנשמעת הכי הרבה במצודת זאב היא "רענון". אחרי ההפסד ואחרי איבוד השלטון נתניהו לא מפסיק לחזור על המנטרה: "הליכוד חייב להביא את אותם המנדטים האבודים שנשארו בבית או הלכו לסער ולבנט. על כן צריך לרענן את הרשימה".

השבוע הזמין נתניהו לשיחה את השר לשעבר מאיר שטרית. להערכת אנשי הליכוד מדובר בניסיון של נתניהו לבנות תמיכה של חוגים ימניים מתונים, שפחות מזדהים עם הסגנון של שלמה קרעי או גלית דיסטל אטבריאן.

עד כמה נתניהו רציני בכוונתו לכבוש/להחזיר קהלים שלא הצביעו לליכוד בסבבי הבחירות האחרונים? עד כדי סולחה פומבית עם גלעד שרון, שאותו לא מזמן חסם בדרכו לרשימת הליכוד.

השבוע הגיע נתניהו בליווי חברים נוספים מסיעת הליכוד לכנס חירום להצלת הנגב, שאירחו שרון וראש עיריית דימונה, איש הליכוד בני ביטון. נתניהו לא חסך פרגונים לשרון, הנתפס כפוליטיקאי מתון, שמכוון לא רק לכנסת אלא גם לתפקיד שר.

דני דנון, יוזם הוועידה העולמית ''Diplotech 2020'' (צילום: מרק ישראל סלם)
דני דנון, יוזם הוועידה העולמית ''Diplotech 2020'' (צילום: מרק ישראל סלם)


גם דני דנון, שנחוש לחזור לפוליטיקה ובגדול, אירח השבוע כנס פסח והצליח למלא אולם לא קטן. גם לכנס של דנון הגיעו לא מעט בכירי מפלגתו, וגם שם נשבה רוח השינוי הקרב.

המערכת הפוליטית פותחת את שבוע הפסח במצב רוח קרבי ודרוך, הכל חוץ מחגיגי. השחקנים ייקחו הפסקה של כמה ימים כדי לקחת נשימה עמוקה - לפני החזרה לשדה הקרב. אז יתברר מה הכיוון וכמה זמן נשאר לקואליציה עד בוא השינוי הגדול.