הדולר האמריקאי חוגג בימים אלה 230 שנים, מאז הוכרז בקונגרס בחוק כמטבע של ארצות הברית של אמריקה באפריל 1792. במשך 16 שנה מאז הכרזת העצמות של ארה"ב ב־4 יולי 1776 המטבע בשימוש היה רק דולר הכסף (מתכת) הספרדי.

הסיבה, בריטניה מנעה ממושבותיה להנפיק מטבע משלהן מחשש שזו תהיה הדרך להתנתקות סופית מהאימפריה הבריטית ששלטה במושבות הראשונות בצפון אמריקה, אלה שהפכו יסוד לארה"ב (שהתרחבה בהמשך במספר המדינות שהצטרפו או צורפו אליה בכוח הכיבושים והרכישה).

המטבע של האימפריה הספרדית, הדולר הספרדי עשוי הכסף, המשיך להיות הלך חוקי בשימוש באמריקה כמו במדינות אחרות בעולם. ערכו של הדולר האמריקאי הסטנדרטי החדש שיצר הקונגרס האמריקאי היה צמוד לדולר הספרדי עם תכולת הכסף, אחד לאחד, ליום ההכרזה וההנפקה של הקונגרס.

המילה דולר, שהיא כה פופולרית היום ו־20 מדינות עושות בה שימוש למטבעותיהן, במקורה ספרדית. הסימון $, שעושים בו שימוש למילה דולר, הוא התפתחות של האות הראשונה במילים ספרד ופזו בלועזית, שאוחדו לסימן אחד.

פסל החירות (צילום: רויטרס)
פסל החירות (צילום: רויטרס)

בחזרה לעתיד

הדולר האמריקאי עושה בימים אלה חזרה לפסגת המטבעות המבוקשים, עולה לשיא של מעל שני עשורים מול סל המטבעות של הדולר האמריקאי, שמולו הוא נסחר וזה שהשווקים והפד עוקבים אחריו. הסיבה פשוטה, הריבית שהדולר האמריקאי מציע והתשואה של איגרות חוב (אג"ח) אמריקאיות עדיפה על זו של מדינות מערביות אחרות, מבין המטבעות העיקריים בעולם של המדינות החזקות והמפותחות.

ב־4 במאי הכריזה הוועדה של הפד לעניין הריבית והמדיניות המוניטרית Federal Open Market Committee, או בקיצור FOMC, שבה 12 חברים, על העלאת הריבית ב־50 נקודות בסיס, נ"ב, כלומר בחצי אחוז לטווח ריבית של 0.75%־1%. הייתה זו העלאה חדה של 50 נ"ב, הכי הרבה להעלאה אחת זה 22 שנה, בניגוד להעלאות מתונות שהיו של 25 נ"ב.

לא זו בלבד: כדי לדכא את האינפלציה, 8.5%, שהעפילה בשנה האחרונה (עד למרץ 2022) לשיא של 40 שנה, הוועדה המוניטרית הכריזה די בבירור כי ההעלאה הבאה אף היא תהיה בשיעור של 50 נ"ב ותוכרז ב־15 ביוני. לפי שעה הסירו בפד מהשולחן העלאה של 75 נ"ב.

יו"ר הפד הכושל Jerome H. Powell, ג'רום פאול, 69, נבחר לכהונה שנייה על ידי הנשיא ג'ו ביידן ב־4 באפריל השנה ויסיים את כהונתו רק בסוף ינואר 2028. אף שהאינפלציה הייתה כבר מעבר לפינה, הוא המתין עד שימנו אותו לכהונה נוספת כיו"ר הפד, מעבר לכהונה הראשונה שאליה נבחר על ידי הנשיא דונלנד טראמפ, כדי להתמודד עם האינפלציה ולהעלות ריבית.

בעשורים האחרונים היו רינונים בקהילה הבינלאומית כי הדולר האמריקאי עומד להיחלש כמטבע הדומיננטי ומטבע הרזרבות, היתרות, הסחר, העסקים והחוזים של העולם. חלקו של הדולר כמטבע רזרבה בקרב המדינות ירד בתחילת ניתוק ערכו של הדולר מהזהב על ידי הנשיא ניקסון באוגוסט 1971, אז חלקו של הדולר ברזרבה הבינלאומית היה באותה שנה 84.6%.

עם עלייתם של כוחות חדשים בזירה המשקית הבינלאומית המשיך לרדת חלקו של הדולר ברזרבות הבינלאומיות. כניסתו של היורו בתחילת 1999, מעין התרסה של אירופה מול ארה"ב, הביאה בשנת 2000 את חלקו של הדולר לרדת ל־71.1% ושל היורו לתפוס מקום של 18.3%. הין היפני התייצב באותה שנה על 6.1% מהרזרבה הבינלאומית, הליש"ט, שהיה המטבע הבינלאומי בזמן האימפריה הבריטית, ירד ל־2.8%, הפרנק השוויצרי 0.3%.

בשנת 2012, עם העלייה בחשיבותן של מדינות הקומודטיס, שהתפתחו והתייצבו כמדינות חזקות - אוסטרליה וקנדה, המטבעות שלהן ברזרבות הבינלאומיות עלו ל־1.5% ו־1.4% בהתאמה, חלקו של הדולר האמריקאי כבר ירד באותה שנה ל־61.5%, היורו 24.1%, הין היפני 4.1% והליש"ט 4%. לאחר יותר מ־30 שנה של פיתוח מהיר ומעשה קסמים של המשק הסיני, בשנת 2016 הגיע תורו של היואן, עם 1.1% מהרזרבות הבינלאומיות.

בשנת 2021 חלקו של הדולר האמריקאי ברזרבות הבינלאומיות כבר ירד ל־58.8%, היורו לא הצליח להרים ראש בשל עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי ונותר 20.6%, הין היפני 5.6%, הליש"ט 4.8%. הכוכב החדש, הוא היואן הסיני, כבר היה 2.8% מתיק הרזרבות הבינלאומי, הדולר הקנדי 2.4%, הדולר האוסטרלי 1.8% והפרנק השוויצרי רק 0.2% מהיקף הרזרבות המט"ח שהמדינות העולם מחזיקות.

הסל הישראלי

בנק ישראל אף הוא עדכן בשנים האחרונות הרכב "סל מטבעות" שמולו נסחר השקל, בבואו לקבוע ולשנות מדיניות מוניטרית תלוית סחר מעבר ליעדי אינפלציה שהעמידה מולו הממשלה, 1%־3%. העדכון האחרון נעשה בפברואר 2020. המשקלות נקבעים על פי משקלת היבוא והיצוא למדינות הסחר של ישראל.

בשנת 2008 חלקו של הדולר האמריקאי בסל המטבעות הישראלי היה 24%, הסל המעודכן הנוכחי הוא 28.7% לדולר אמריקאי. חלקו של היורו בסל המטבעות של ישראל ירד מ־34.8% ל־24.4%, על רקע היחלשותו של גוש היורו. חלקו של הין היפני היה 5.4%, היחלשותו של המשק היפני וירידה בסחר עם ישראל הביאו לירידה בחלקו של הין בסל המטבעות ל־3.1%. חלקו של היואן הסיני היה 2.6%, אך עלייה חדה של סין בעוצמה הכלכלית ובסחר הבינלאומי שלה מול ישראל הביאה לנסיקה לחלקו של היואן הסיני ל־11.5%!

חלקו של הוואן הדרום קוריאני, שהיה 2.4%, ירד ל־1.9%, על רקע ירידה בסחר עם דרום קוריאה לעומת הזינוק עם סין. חלקו של פרנק שוויצרי ירד מ 2.3%, ל־1.6%. חלקה של לירה טורקית היה 1.9%, וזינק ל־3.7% מפני שטורקיה היא אחת ממדינות הסחר הגדולות של ישראל. חלקו של הרופי ההודי היה 0.9% וזינק ל־2% עם התהדקות הסחר (כולל הביטחוני) עם הודו.

עכשיו בנק ישראל חייב לשנות את מבנה הסל על רקע המלחמה באוקראינה, כדי לייצג את הפעילות המשקית והבינלאומית של ישראל. כך למשל רוסיה, שכבר אינה רלוונטית לסחר, עדיין מהווה 2.7% מסל המטבעות ואוקראינה 1.1%. גם את חלקו של גוש היורו יש להפחית בסל המטבעות האפקטיבי על רקע המשבר באירופה, שכבר בא לידי ביטוי בירידה חדה בערכו מאז סוף 2016.

בנק ישראל התעורר השנה, וביתרות המט"ח של ישראל הוא מחזיק מעבר לדולר האמריקאי, הליש"ט והיורו גם את הכוכבים החדשים: היואן הסיני ככוכב עולה, הין היפני, הדולר האוסטרלי והדולר הקנדי. בתמהיל החדש של יתרות המט"ח של ישראל הדולר האמריקאי מהווה 61% לעומת 66.55% טרם השינוי, היורו 20% לעומת 30.8%, הליש"ט 5% לעומת 2.8%, הין 5%, הדולר האוסטרלי 3.55%, הדולר הקנדי 3.55% והיואן הסיני 2%.

הדולר האמריקאי ימשיך לעלות מול המטבעות העיקריים בעולם לא רק על רקע הריבית והתשואה העודפות אלא גם על רקע הצמיחה הנאה של המשק האמריקאי, לפי שעה, לעומת אירופה המקרטעת שבשעריה נושפת רוסיה, שתחייב אותה להוציא יותר תקציבים לביטחון וצבא ופחות לשמירת רמת החיים וצמיחה משקית. אירופה נמצאת עתה למעשה במעין מיתון סמוי. הדולר האמריקאי יהיה חזק גם מול הליש"ט המייצג גם הממלכה המאוחדת, שכלכלתה אינה מצליחה להמריא.

הדולר כבר מתחזק מול היואן הסיני, למרות ניסיונותיה של סין למנוע את נפילתו כדי למנוע עלייה באינפלציה, על רקע ירידה חדה בצמיחה לעומת שנים קודמות והסגרים בשל נגיף הקורונה, שהביאו להאטה של ממש בפעילות המקומית והסחר הבינלאומי של כלכלת הסחר הגדולה בעולם.

לא נלחמים באינפלציה

העלייה בערכו של הדולר האמריקאי תחזיר אותו בשנים הקרובות להיות מטבע מבטחים - היכן שציבור המשקיעים שם מבטחו לעת צרה. נסיקת האינפלציה העולמית, הפעם כולל מדינות מערביות, תגביר את הכמיהה לחוף מבטחים. אם המטבע, במקרה שלנו הדולר האמריקאי, גם מעניק ריבית נאה בשוק הכספים וריבית עולה בשוק ההון, מה טוב.

העליות בריבית בארה"ב כבר מביאות להתרסקות שערי המניות בעולם תוך תנודתיות כואבת. הציבור, שחושש ויחשוש לכספו והונו, יעביר עוד כספים בשווקים הבינלאומיים החופשיים, לארה"ב, לאג"ח, לפיקדונות. משם הדרך קצרה להמשך התחזקותו של הדולר האמריקאי, שכבר הספידו אותו בשנים האחרונות. או בפרפרזה על דברי הסופר האמריקאי מארק טווין, שאמר: "השמועה על מותי הייתה מוגזמת".

  גם מדינות אחרות מעלות את הריבית, אך בעצלתיים, כלומר לא יכולות, ויותר נכון לא רוצות, להעלות ריבית בשיעור רב, כדי לא לפגוע בכושר התחרות של משקיהן בשווקים הבינלאומיים. עדיף להן כי ארה"ב תעשה עבורן את העבודה בהחלשה יחסית של המטבעות שלהן.

 כך באירופה המבולבלת לא יודעים מה לעשות והבנק המרכזי מגמגם, לא מעלה ריבית אף שזו חובה לדכא את האינפלציה, שהגיעה בשנה שקדמה לאפריל 2022 ל־7.5%. במדינות מערביות יותר רציניות מגוש היורו העלו ריבית. כך קנדה עם סחר אדיר מול ארה"ב, שהעלתה הריבית בחודש אפריל ב־50 נ"ב ל־1% (קצב האינפלציה בחצי הראשון של 2022 כ־6%, הרבה מעבר ליעד האינפלציה של 2%). בסוף השנה הצפי הוא לריבית של 2.5%.

באוסטרליה האינפלציה העפילה ברבע הראשון של השנה ל־5.1% לאחר 3.5% ברבע האחרון של 2021. הצפי לריבית עד סוף השנה הוא 1.5% ובעוד שנה - 2%. סין ויפן לא רק שאינן מעלות ריבית, הן דווקא עושות הרחבה מוניטרית כדי לנצל ההזדמנות להגביר את כושר התחרות של המשקים שלהן מול ארה"ב. שאר העולם אינו רלוונטי לגבי התחזקותו של הדולר האמריקאי.

המשמעות של הנאמר היא כי אם בנק ישראל ימשיך לחלום בהקיץ, לא יעלה עוד ועוד ריבית כדי למנוע את שחיקת ערכו של השקל כפי שקורה ממש עכשיו, האינפלציה תגבר מכמה וכמה סיבות; יבוא אינפלציה דרך מנגנון הסנכרון של השקל, כלומר דולר יקר יותר, שפירושו עלייה במחירי היבוא, בעיקר דרך מחירי הנפט והפחם, שנישאים אל על, וכן חומרי הגלם לתשתיות ומזון.

כל האמור לעיל הוא על רקע שיעור אבטלה נמוך זה עשרות שנים, 2.9% בחצי הראשון של אפריל. ברגע שהסכמי השכר הנוכחיים יפוגו תהיה פה עלייה חדה בשכר כדי לפצות על שכר שנשחק בשנה האחרונה, מה שרק ילבה את האינפלציה. משום כך בנק ישראל חייב להעלות את הריבית ל־0.75% כבר בפגישה הבאה שלו ב־26 במאי, אם לא כן, הנהירה לדולר תגבר ואיתה תגבר האינפלציה.

אם לא מעלים את הריבית בשיעור מהותי, הדהירה של מחירי הדירות תימשך לפי שעה, מה שיביא אולי למרד צעירים כבר הקיץ, בעוד האוכלוסייה המבוגרת והמבוססת תעבור לדולר האמריקאי, שחוזר להיות מחדש מלך המטבעות העולמי, לקראת חגיגות 246 לעצמאותה של ארה"ב ב־4 ביולי השנה.