היפוקרטס, שנחשב לאבי הרפואה, אמר "יהיו מזונותיך תרופותיך, ותרופותיך - מזונותיך". הרמב"ם פיתח תורת בריאות שלמה המבוססת על תזונה נכונה, וכבר אז הבין שכל המחלות מתחילות במערכת העיכול. לאמריקאים יש משפט ידוע שאומר "אתה מה שאתה אוכל".

אחד הנושאים הנמצאים תדיר במחלוקת הוא מה טוב, מה בריא, מה מסוכן ומה שומר נפשו ירחק ממנו בתזונה שלנו. במקביל לתובנות חדשות ועם פרסום מחקרים חדשים, משתנות התפיסות ומשתנה הדיאטה האופנתית לאותה תקופה. דיאטת האדם הקדמון, צומות לסירוגין, תזונת קטו ועוד. בהדרגה אנו לומדים לחשוש יותר מפחמימות (סוכרים) ופחות משומנים.

בשבוע שעבר התקיים בתל אביב כנס מטבוליקס (metabolix), שעסק בקשר בין תזונה לתסמונת מטבולית. התסמונת המטבולית אחראית לרוב סיבות המוות בעולם המודרני. היא באה לידי ביטוי בהשמנת יתר, עלייה ברמת השומנים בדם, סוכרת, יתר לחץ דם, ואחראית בשל כך לעלייה בתמותה ממחלות לב וכלי דם ולעלייה במקרי סרטן.

ההבנה שאליה הגיעו החוקרים היא שהשמנה אינה רק עניין של מאזן קלוריות, וכי יש הבדל גדול בין קלוריה משומן, לקלוריה מחלבון ולקלוריה מפחמימה. ההבנה שקלוריה אחת שונה מקלוריה אחרת, גורמת לנו להבין שהשומן הוא לא בהכרח אויב. האויב האמיתי הוא האינסולין, זה שעוזר לסוכר ולשומן להיכנס לתוך תאי הגוף שלנו.

בסוכרת מסוג שתיים, המכונה סוכרת של הגיל המבוגר, הבעיה היא עודף אינסולין. רמה מסוימת של אינסולין הכרחית, כי האינסולין דוחף את הסוכר והשומן לתאים כדי להזינם. אם אלה לא ייכנסו לתאים, הם יישארו בדם. עודף סוכר בדם הוא סוכרת, ועודף שומן בדם הוא שומניות יתר של הדם, כולסטרול "טוב" נמוך וכולסטרול "רע" גבוה השוקע בדופנות כלי הדם וגורם להתקפי לב ולאירועים מוחיים.

ככל שחולפות השנים וככל שאנחנו צורכים יותר ויותר סוכרים, תאי הגוף נעשים פחות רגישים לאינסולין, ואז הגוף חייב לייצר יותר אינסולין כדי להתגבר על אותו חוסר רגישות.

מכל זאת המסקנה היא שפתרון לבריאות, להרזיה, למניעה או לפחות לעיכוב, שיפור וטיפול בסוכרת, הוא הפחתת צריכת פחמימות, כמו למשל בדיאטה קטוגנית שהיא דלת פחמימות וסוכרים. אכילת סוכרים מעלה את רמת האינסולין, מה שאכילת שומנים לא עושה. הפחיתו במידת האפשר באכילת פחמימות ואל תפחדו משומנים מהחי.

עדיין יש ויכוח לגבי סוגי השמנים מהצומח המומלצים לצריכה, אבל די ברור כי עדיף להימנע משמנים מוקשים ומתועשים, ולהעדיף על פניהם שמנים טבעיים כמו שמן זית, שמן זרעי ענבים ושמן אבוקדו. ואל תפחדו לאכול ביצה או שתיים ביום.