הזמן הצהוב של הקיץ הגיע, ולוח השנה התפנה מתאריכי אזכור. הרמדאן חלף עבר לו, גם יום הנכבה, יום הנכסה, יום ירושלים ושאר המועדים הנפיצים חלפו עברו ביעף. מפתה לחשוב שגל הטרור של החודשים האחרונים חלף גם הוא, ומעכשיו נצטרך להתמודד רק עם החום והלחות, אבל במערכת הביטחונית מתקשים עדיין לשחרר אנחת רווחה.

לא רק השחיקה הגוברת במעמדה של הרשות הפלסטינית מטרידה את מערכת הביטחון, גם לא רק המצוקה הכלכלית שמחריפה בשטחים, זה בעיקר הנתון הבא: חקירות כל המחבלים שנתפסו בחיים בגל הטרור האחרון לא העלו שום דבר משותף ביניהם למעט אמירה אחת – כולם הצביעו על מה שהם רואים ככרסום מתמשך בחוסן של החברה הישראלית. השסעים, השנאה הפנימית בקרבנו והיעדרה של ממשלה יציבה נתפסים בעיניהם כשעת כושר לקרוא שוב תיגר על ישראל.

רכב חוליית הטרור מג'נין (צילום: רשתות חברתיות)
רכב חוליית הטרור מג'נין (צילום: רשתות חברתיות)

האבחנה הזאת מהדהדת גם בחקירות של כ־1,300 פלסטינים שנעצרו בידי השב"כ מתחילת השנה, וגם בשיח הפלסטיני ברשת. בעיני הפלסטינים (ולא רק), החברה הישראלית נתפסת כמשוסעת, חסרת סולידריות ונטולת אחדות מטרה ומנהיגות יציבה. בקיצור: חברה על סף קריסה.

על הגחלים הלוחשות במדורה הפלסטינית נוצק עוד שמן בדמות המספר ההולך ומאמיר של פלסטינים שנהרגו בידי ישראל. מתחילת השנה הרגו כוחות הביטחון 55 פלסטינים, ובהם מחבלים ואזרחים, ואלה מצטרפים לעוד 79 שנהרגו בשנה שעברה. לשם השוואה: ב־2020 נהרגו רק 20 פלסטינים.

בשבועות האחרונים דנו בישראל ברצינות ברעיון לצאת למבצע רחב ועמוק בג'נין, לביעור יסודי של הנשק והמחבלים ששורצים בעיר ובסביבותיה. הרצון לצאת להפגנת כוח נבע לא רק מסיבות ביטחוניות אלא גם ממניעים פוליטיים. אבל גם התערערות הבסיס הפוליטי של הממשלה וגם האזהרות של מערכת הביטחון כי מבצע שיביא לעשרות הרוגים פלסטינים עשוי להוביל גם למערכה בעזה – כל אלה הוציאו נכון לעכשיו את החשק.

במקום זה, ישראל תמשיך להוציא מדי לילה פעולות נקודתיות ורציפות מול קני הטרור בג'נין. מבצע נרחב, הבינו פה, עשוי גם לערער עוד יותר את מעמדה של הרשות הפלסטינית המקרטעת.

מצעד הדגלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מצעד הדגלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הגיע לגיל שבו חדשות לבקרים צצות שמועות מוקדמות על מותו, והוא נדרש להוכיח חיוניות. השנה יציין אבו מאזן 87 שנים להולדתו, מה שהופך אותו למנהיג המבוגר ביותר באזור (מקדים בחודש את מלך סעודיה סלמאן).

יחסית לגילו ולהרגלי העישון שלו, הוא במצב בריאותי טוב, אבל ספק אם יש לו מצב רוח לחגוג. עבאס נראה קודר לאחרונה, כמי שמבין שאלה ימיו האחרונים בהנהגה ושכבר לא יזכה לרשום לזכותו שום הישג משמעותי לטובת המאבק הלאומי הפלסטיני.

הוא גם רואה איך העולם הערבי מאבד עניין בפלסטינים ובסיוע להם, מה שהופך אותו תלוי לחלוטין, למגינת לבו, בישראל ובארה"ב. ההסכם המתקרב בין ישראל, סעודיה וארה"ב צפוי לכלול גם רכיב פיצוי משמעותי לפלסטינים, אבל לא משהו שעבאס ייקח איתו בגאווה אל הקבר.
אבו מאזן כבר סימן את היורש – חוסיין א־שייח', השר לעניינים אזרחיים, שזוכה לתמיכת ראש המודיעין המסכל מאג'ד פארג'.

מולם מתייצב מיודענו הוותיק ג'יבריל רג'וב, בעצמו ראש המודיעין לשעבר, שמחדש לאחרונה את חברותו עם סאלח אל־עארורי, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, החולק את ימיו בין איסטנבול לביירות. אליהם חובר עוד ראש מודיעין ואיש פת"ח ותיק – תאופיק טיראווי.

קשה היום להעריך אם הקואליציה הזאת תוכל לגבור על היורש המסומן א־שייח', ואם כן – זה כנראה ידרוש שימוש בכוח. בחירות חופשיות לחלוטין, יודעים כולם, יסתיימו בניצחון סוחף של חמאס ולהשתלטות שלו גם על הגדה.

ישראל בהנהגתה הנוכחית מתקשה להציע תמיכה משמעותית ברשות הפלסטינית. היא מציעה הטבות כלכליות, מנסה להקל את כניסת העובדים בדרך החוקית, תוך שהיא חוסמת את קו התפר ומנסה לנטרל את אחד הנפצים המשמעותיים ביותר – הר הבית. בשבועות האחרונים יש מאמץ ניכר להגיע להסכמה עם הממלכה הירדנית על סטטוס קוו חדש ויציב יותר בהר, כזה שיכיל בתוכו את הכרסום הזוחל שהובילו הן היהודים והן המוסלמים בסטטוס קוו המסורתי מ־1967.

ישיבת ממשלת ישראל ה-36 (צילום: עמית שאבי, פול)
ישיבת ממשלת ישראל ה-36 (צילום: עמית שאבי, פול)

אף שהרחוב הפלסטיני נראה ברובו מנומנם, ישראל חייבת להניח ולהתכונן לכך שהצירוף של דמדומי ההנהגה ברשות, המשבר הכלכלי ביהודה ושומרון ואי־היציבות אצלנו – עשויים להוליד עוד התפרצות אלימה של החברה הפלסטינית. זו לא תחזית דטרמיניסטית, אבל כל המרכיבים כבר נוכחים, וגם ההיסטוריה מלמדת שאחת לדור – החברה הפלסטינית מתפרצת.

הנסיגה האמריקאית המבישה מאפגניסטן כבר הפיחה רוח חיים בתנועות האסלאמיסטיות שחפצות לגרש מהאזור את כלל הכופרים. גם בהיעדר טריטוריה, "המדינה האסלאמית" התעוררה לחיים ברשת, ואת התוצאות ראינו בבאר שבע ובחדרה בחודשים האחרונים.

הכישלון הצפוי והמצער של הניסוי בהקמת קואליציה יהודית־ערבית במדינת ישראל יתרום גם הוא לתחושה שאנחנו על סף התפרקות. הפלסטינים לא באמת צריכים לצאת בהתפרצות אלימה. הם יכולים להישען לאחור ולצפות בנו קורעים זה את זה לגזרים עד שנתפרק סופית.