מאות אנשי אבטחה ועשרות כלי רכב ירדו במהלך השבוע ממטוסי מטען ענקיים שנחתו בנתב"ג. גם כדי להגן על חיי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, וגם כדי להפגין עוצמה מעצמתית.

מדובר בהצגה יקרה על חשבון משלם המסים, אבל היי - הצגות הן לפעמים פתרון דיפלומטי במקום מלחמות. כך גם הצגות האבטחה בארצנו הקטנטונת: פחות אבטחה של ממש ויותר מצג חשיבות (ורווח פוליטי) שהן מעניקות כסמל ממלכה שהוא סמל לבזבוז ולחשיבות מנופחת (ע"ע שיירת ראש הממשלה שהפכה בימי נתניהו לאבזר מלוכה, כמו גם מיגון בתי ראש הממשלה שהפך פרויקט ביטחוני שיצא מכלל שליטה).

שלא לדבר על כך שהיחידה הפכה לאבטחת חדלי אישים כמו שרים זוטרים ונורווגים, שתפקידם היחיד הוא לתחזק קואליציה (או ספיחים כמו יאיר נתניהו). רצח רבין וירי מתנקש בנשיא ארצות הברית רונלד רייגן הפכו את היחידות לאבטחת אישים למפלצות שהשתחררו מאחיזת המציאות, וכדאי להכניס את העסק לפרופורציות. היחידה הזו היא מעין ש.ג על סטרואידים. הש.ג הרגיל הוא מלך הטריטוריה שלו, ואם לאלוף מסוים אין תעודה מזהה והוא לא מזהה אותו - הוא לא מכניס אותו. ובצדק.

הרעיון המפעיל את היחידה הוא לאבטח, לאבטח, לאבטח, ובכל מחיר. זו כבר מעין השקפת עולם. ראשי היחידה מתמנים מתוכה, ומכאן הכל בעולם הוא אבטחה. מאז רצח רבין הפכה היחידה לחטיבה פלוס. מדובר במאות אנשים. המאבטח הטיפוסי הוא קצין או רובאי 07, שעובר מבחנים נפשיים וקוגניטיביים וכושר קרבי.

תחילה ממתין לו קורס מאבטחים בסיסי, ובהמשך קורס מוכוון לאבטחת אישים בן ארבעה חודשים. משם נחלקים המועמדים לצוותים בראשות מפקד. האימונים כוללים בעיקר תרחישי ירי, והמטרה היא למלט את המאובטח לרכב או אל מאחורי מחסה. וכן, גם להגן עליו בגופם. למעט רצח רבין וגנדי (בקורס מלמדים על שני הגנדים: רחבעם זאבי ז"ל וראש ממשלת הודו אינדירה גנדי, שחוסלה). לכל יציאה של ראש ממשלה מכינים תיק אירוע, ובהתאם להחלטת מפקד החטיבה מתווספים אמצעים נוספים - מצלפים היקפיים עד מסוק והצבה של מאבטחים עוד לפני הביקור.

לעניות דעתי הבלתי נחשבת, ניתן להקטין את שולי הביטחון לנציגי הציבור, כולל ראש הממשלה. רובם ככולם אמורים לקחת על עצמם סיכון שנוטל על עצמו כל אזרח. אלא שראש החטיבה כיום הוא האיש המחליט כיצד למגן את בית ראש הממשלה, וכראוי לרקע ולתפקיד הוא עושה את המקסימום, כשלראש הממשלה אין מילה בנושא.

נטיות פוליטיות? הס מלהזכיר. במציאות מאבטחים ראש ממשלה משמאל בעיקר נגד התרעות מימין, וראש ממשלה ימני נגד התרעות פלסטיניות. אני לא יודע בדיוק איך זה עובד כיום, אבל לך תדע איזו כמות של "אמונה" הוזרקה לחובש כיפה שאמור לשמור על ראש ממשלה ש"מוכר" את ארץ ישראל.