1. לפתוח! על האוצר והסתדרות המורים החובה והאחריות לפתוח ביום חמישי את שנת הלימודים ובכל מחיר. לפיד צריך לתווך מיד בין הצדדים ולהביא להחלטת הפתיחה. ויש בסיס לכך: ארבעה מיליארד השקלים הנוספים למערכת החינוך. זה יותר מ"בכל מחיר", גברת בן־דוד. 9,000 שקלים לחודש למורה מתחיל ובונוס גדול להמשך אחרי שלוש שנים, זה בדיוק "בכל מחיר".

אפשר להתחיל מהסכמות אלה ולהפעיל את המערכת. על השאר, תגמול ותיקים, העלאות שכר בסיסיות לכולם ובונוסים למורים מצטיינים, הקמת מנגנון להעלאות שכר לפי ותק, תיאום חופשות ועוד – יתכנסו וידונו בזמן קצוב. ובתנאי שבעוד שנה תוקם מועצה ממלכתית שתדון לעומק במשבר מערכת החינוך, שאשמה חלקית בעליבות הישגי החינוך בישראל, בגרף בינלאומי ומקומי.

עד אז יוכנו מתווים לרפורמות, להרחבת לימודי הליבה בחינוך החרדי, להכשרות מורים, לאימוץ שיטות מצליחות מחו"ל בחינוך וטכנולוגיות לימוד אפקטיביות; וכיתות קטנות יותר, ליווי תלמידים מתקשים וחיזוק החינוך המיוחד. היעד: הסכם מקיף ובר קיימא בחינוך. ועוד: להחזיר את לימודי הספרות, ההיסטוריה ותורת האזרחות האובייקטיבית למערכת. הכרח להעשרת הנפש המתעצבת.

יפה בן דוד בהפגנת המורים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
יפה בן דוד בהפגנת המורים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

עד אז מוצע למורים לבדוק אם ראשי ארגוניהם, בעיקר היו"ר הנצחי רן ארז, מייצגים אותם נאמנה, או שמשתמשים בנשק הסחיטה, מסרבים לכל פשרה ומחזיקים מיליוני תלמידים והורים כבני ערובה. וחוץ מזה, שרת החינוך שוב לוקה באי־הבנת הקשר בין חינוך למציאות: מפת ישראל עם הקו הירוק היא, כרגע, עובדה, כמו שטחי A, B ו־C; כמו הכיבוש. ילדי ישראל חייבים לדעת זאת, כמה שנים לפני שיתגייסו לצבא וחלילה ישפכו דם, שלהם ושל אחרים, במלחמותינו, המבקשות להנציח את הסטטוס קוו הזה. חנוֹךְ לנער/ה לפי המציאות שיהיו חלק ממנה.

2. תמיכה למתמחים: ראש הממשלה, שרי הבריאות והאוצר, חברי כנסת - איש לא שם קצוץ על מגזר אקוטי לא פחות: המתמחים לרפואה, שממשיכים להשתעבד למשמרות עינוי של 26 שעות, שמתחילות בערנות וסופן בזומביות מסוכנת. הממשלות האחרונות, הנתניהואיות, במשך 12 שנה ראו ולא הפנימו את מצב המערכת הרפואית, שניצחה בקשיים עצומים, בחסר עובדים וציוד, את המגיפה. הן שיבחו והודו והבטיחו הבטחות לשיקומה, ובעצם לא עשו כלום, ובהן האשם למצבם הנורא של המתמחים.

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)


גם בהר"י, הסתדרות הרופאים, במנהלי בתי החולים ובאוניברסיטאות, שממיינות בקמצנות את המבקשים ללמוד רפואה, ובאלה שמתקמצנים בתקני הרופאים בבתי החולים. המצב הזה, שבו מעדיפים רופאים ותיקים את הרפואה הפרטית והיקרה, הצפיפות במיון ובבתי החולים, התורים המתארכים לרפואה מקצועית ואי־העמידה בהתחייבות לקיצור משמרות המתמחים ("אין מספיק רופאים", טוען ליברמן. אז תשיג. תגייס. תייבא) והתפטרויות המתמחים המיואשים - יוסיפו לכאוס ברפואה, כמו בחינוך, בתחבורה, במשטרה, בשווקים. לפיד, ליברמן, הורוביץ: החידלון הזה יכה בכם בבחירות.

3. סברס: 30 שנה עמל נועם בלום על מטעי הצברים שלו ליד דימונה. נס ירוק־אדמדם במדבר, של גידול ושיווק פירות הפרא מהישימון וסמלם של ילידי הארץ. יהודים ובדואים שותפים להצלחה, כך למדנו מכתבתו של דני דגן בערוץ 11. נועם הלך לעולמו, ומיד התלבשה על הנס רשות מקרקעי ישראל, ובאטימות החליטה שהמטע הייחודי ייעקר, ובמקומו תוקם חווה סולארית, כאילו שאין מקום אחר במרחבי הנגב, או שאי אפשר להגביה את קולטני החום מעל לשיחי הצבר. ושוב, ליברמן ושר החקלאות פורר, האחראים על פעולות הרשות: מי נתן את ההוראה המרושעת ולמה, ואיך מבטלים אותה?