להגדיר את החלטת פוטין לספח שלושה מחוזות באוקראינה כהצהרה המחדשת את המלחמה הקרה היא הגדרה טיפשית שמחמיאה לפוטין. בהצהרתו הלעומתית, המתריסה הגדושה גינויים ועלבונות נגד המערב והעולם החופשי פוטין פירק, קעקע והרס את מעמדה של רוסיה כמעצמה. הוא הוציא, את מדינתו משייכותה הותיקה לקטגוריה של מעצמות-על, עקר את ארצו מנוכחות של ארצות מרכזיות, משפיעות שקולן נחשב.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הוא דרדר את רוסיה למצב משפיל ועשה זאת זאת באופן בלתי הפיך כל זמן שהוא יכהן כנשיא מדינתו. זאת הערכה שעלתה ונשמעה בכל שיחה, תגובה והתייחסות של שגרירים, דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק. לדבריהם, ההגדרה המתאימה להחלטת הסיפוח של פוטין, היא התאבדות מדינית.  

בתידרוך סגור שקיים אתמול (שבת) סגן ראש משלחת מערבית הוא אמר, "לא זכור בהיסטוריה המודרנית ראש מדינה, שכל כך עבד קשה, טרח והשקיע מאמצים רק בשביל לערער את מעמדה של ארצו, להשפיל אותה ולהרחיק אותה מיכולת של השפעה כלשהיא". הדיפלומט הוסיף, "אני לא בטוח עם מדינות המזוהות כשייכות לעולם השלישי יקבלו את רוסיה כחברה". 

בעל הטור הידוע והמוערך תומס פרידמן הגדיר בטורו אתמול את מהלך הסיפוח של פוטין, "פוטין יצר והציב את אומתו כצפון קוריאה גדולה". פרידמן כותב, "ולדימיר פוטין הפך את רוסיה למדינה פראנואית, זועמת, בודדת ומבודדת. הדוגמה של רוסיה  והשוואתה לצפון קוריאה תהיה רחבה ותשתרע על 11 איזורי זמן שונים מהים הארקטי עד הים השחור, מקצה של אירופה החופשית עד קצה של אלסקה ועם אלפי ראשי נשק גרעיני. 

"צפון קוריאה של ולדימיר פוטין תהיה לא רק איום גיאופוליטי אלא טרגדיה אנושית בממדים ענקיים". בשיחות מביעים דיפלומטים, מהם ששירתו במוסקבה הידועים כמומחים לרוסיה, שאלה ותמהון, כיצד זה שבקרב בכירים בקרמלין לא נשמע אף קול של הסתייגות, אף הצהרה של אי שביעות רצון, אף התבטאות של דאגה מהתנהלותו של פוטין שמקוממת נגדו ונגד רוסיה את העולם החופשי.

"מדהים שלא ידוע על אף גנרל, איש צבא בכיר בצבא הרוסי שיתפטר כאות מחאה על ההחלטות שפוטין כופה על הצבא ושגרמו למפלות ובזיונות", אמר בשיחה שלא ליחוס עם עתונאים דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק. בשיחות עם שגרירים ודיפלומטים במרכז האו'ם בניו יורק מוזכר כצפוי האיום בשימוש בנשק גרעיני שנשיא רוסיה לא מדבר עליו בפירוש, אך בהחלט מייצג.

דיפלומטים מתקשים להעריך את ממשות האיום. הערכה הרווחת היא שפוטין לא יעז להורות על שימוש בנשק גרעיני באוקראינה. הערכה היא שפוטין מעדיף שאיום כזה נשאר בגדר ובחזקת איום. לעומת זאת, לדברי דיפלומטים מומחים לרוסיה, ההפסד העצום שצפוי לרוסיה ממהלך הסיפוחים הוא בתחום הכלכלי, בתחום אספקת הגז והנפט, מקור ההכנסה המשמעותי היחידי של רוסיה.

ארצות אירופה שהיו עד כה לקוחות של הגז והנפט מרוסיה מתכוננות ונערכות לחורף קשה בעקבות הפרעות ועיכובים באספקה הצפויים כמהלכי נקמה מצדו של פוטין.  לדברי דיפלומטים מומחים, ארצות אירופה גם מתכוננות ונערכות להבטחת מקורות אלטרנטיביים לגז ונפט, מקורות שבמשך שנתיים-שלוש יהפכו את המקורות ברוסיה למיותרים וחסרי ערך.

להערכת דיפלומטים, הלקוחה היחידה לגז ולנפט מרוסיה תהיה ותשאר סין. אבל סין תנצל מצב כזה של לקוחה בלעדית לסחוט מרוסיה תנאי תשלום זולים ונוחים. האו"ם לא יצא נקי וחף מחלטת פוטין לספח שלושה מחוזות באוקראינה. מזכ'ל האו'ם אנטוני גוטרש פירסם הצהרה תקיפה וחריפה בגנות החלטת הסיפוח של פוטין. המזכ'ל זנח הפעם את העקרון המקודש שלו לאיזון נוסח הגינוי ולהדגשת "פניה לכל הצדדים".

גוטרש הוקיע את רוסיה והגדיר את החלטת הסיפוח כהפרה בוטהשל החוק הבינלאומי. מי שיצאה ונחשפה שוב במלוא חולשתה היא מועצת הבטחון, הגוף היחידי במערך הארגון העולמי שיש לא סמכות לאכוף את החלטותיו בכוח צבאי. האבסורד הגדול הוא שהיוזמה להחלטה לגנות את רוסיה על הסיפוח שנידונה ביום ששי במועצת הבטחון נפלה בגין ווטו של רוסיה. כלומר, הפושע נחלץ מעונש כי הוא הצביע נגד העונש.

רוסיה היא כידוע אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הבטחון ששמורה להן זכות ווטו. צפוי כנס חירום של מליאת האו"ם לדיון על החלטת הסיפוח. המליאה קרוב ודאי תצביע ותאשר ברוב קולות החלטת גינוי נגד רוסיה. החלטה זאת אם תאושר היא הדבר האחרון שצפוי ומסוגל לבלום את יצר ההתאבדות של ולדימיר פוטין.