מה הקשר בין העובדה שאנחנו חודש לפני הבחירות ועדיין לא ברור אם "העבודה" תעבור את אחוז החסימה ובין ההכרזה של שרת התחבורה מרב מיכאלי שהרכבת הקלה תפעל גם בשבת? מתברר שבפוליטיקה יש קשר הדוק לכל מה שמתרחש לפני הבחירות. שרת התחבורה מיכאלי, שפונה אלינו גם בלשון זכר וגם בלשון נקבה, מבטיחה גם לגברים וגם לנשים שהרכבת הקלה תפעל גם בשבת כבר בסוף שנת 2023. מה שווה בדיוק ההבטחה של מיכאלי? כנראה שלא הרבה משום שכלל לא ברור אם גם אחרי הבחירות מיכאלי תהיה שרת התחבורה.

המבוגרים שבקרב הקוראים זוכרים בוודאי את סרטו של אפרים קישון "סאלח שבתי", שבו תיאר קישון בציניות את הבטחותיהם של עסקני מפא"י לעולים החדשים, שהגיעו לארץ ושוכנו במעברות. היום לא נותרו מעברות, ומה שנשאר הן הבטחות שאת חלקן הגדול לא ניתן יהיה לקיים. מה שברור הוא שהשרה מיכאלי מצליחה לשמר בהצלחה את מורשת מפא"י ההיסטורית ולהמשיך להבטיח, גם אם לא ברור אם אפשר לקיים.

העובדה שחברת "נתיבי תחבורה עירוניים", שאמונה על הפעלת קו הרכבת, שהעבירה למיכאלי מסמך סיכום של עבודת המטה, שבחן את הקו האדום בימי מנוחה, לא אומרת שניתן יהיה לעמוד במה שמבטיחה מיכאלי לציבור ולהפעיל את הקו עוד בסוף שנת 2023. בתקופתה של מיכאלי כשרת התחבורה התגברו הפקקים בכבישים, והנסיעה בהם הפכה לסיוט.

זה לא אומר שמיכאלי היא האחראית הישירה לפקקים, כשם שהמנהרה החדשה בכניסה לירושלים, שאותה חנכה השרה מיכאלי, איננה פרי יוזמתה או תכנונה. תכנון תחבורתי נעשה שנים רבות מראש, כך שנוצר לא אחת מצב שהשר שפעל לתכנון מיזם - הוא לא זה שגוזר את הסרטים.

למיכאלי יש צורך דחוף להראות לנו שהיא שרת תחבורה מצוינת, ולשם כך יש צורך בהרבה יצירתיות. ההבטחות אינן עומדות תמיד במבחן המציאות, אבל מיכאלי כנראה יודעת שאיש לא יזכור את מה שהיא הבטיחה לפני הבחירות. נת"ע היא לא זאת שאמורה להפעיל את קו הרכבת. ככל הנראה תהיה זאת חברת אגד, ולכן התחזיות של נת"ע צריכות להתבסס גם על תחזיות של אגד.

אם מיכאלי תצליח להגיע להישג שהיא מייחלת לו, היא תוכל למנף אותו לתועלתה, אבל ספק אם זה יקרה. קשה להעריך היום אם להפעלת הרכבת בשבת יש סיכוי כלשהו. הפעלת הרכבת הקלה כבר בסוף שנת 2023 היא לא ההבטחה היחידה של מיכאלי. היא מבטיחה לבוחריה עשיית סדר בשוק השכירות, תוך הגנה על זכויות השוכרים, עידוד שכירות לטווח ארוך על ידי מתן הקלות מס, ופיקוח על שכר הדירה באזורים שבהם קיים ביקוש גבוה לדירות. מיכאלי גם מבטיחה פיתוח דיור ציבורי בר השגה, כמו גם הנהגת חוק חינוך חינם עד גיל 3.

הנהגת תחבורה ציבורית בשבת היא רק אחת ההבטחות שאמורות לסייע ל"עבודה" ולמיכאלי לעבור את אחוז החסימה. קשה היום להעריך מה שווה הבטחתה של מיכאלי, כשם שקשה לדעת אם היא תמצא את עצמה לאחר הבחירות יושבת באותו שולחן ממשלה לצד מפלגות דתיות וחרדיות, שלא יאפשרו את המהלך. השאלה היא אם "העבודה" תמשיך לאחר הבחירות לנסוע על הפסים, מה שיבטיח אולי את מימוש חלק מההבטחות.