יידע כל פוליטיקאי עברי מהימין: מאז ולתמיד בנימין נתניהו מוכן לחלוק את הבמה עם ראש מפלגה ימנית אחרת רק כדי לקחת מנדטים מהשותף, בטח לא כדי להפסיד קולות לטובת שותפו לבמה ולגוש. יש לכם ספק? תשאלו את נפתלי בנט, אומרים כי בדיוק התפנה לו זמן בלו"ז לקראת הפרישה הקרובה מהחיים הפוליטיים.

"נעלבתי, מנסים לסכסך בינינו": בן גביר מגיב לסירוב נתניהו לעמוד עמו על הבמה

יש להניח כי בשונה מבנט המשתחרר, איתמר בן גביר עסוק במיוחד בימים אלה בישורת האחרונה לפני הבחירות. אם כן, אין ליושב ראש עוצמה יהודית צורך לפנות שעה בסדר יומו העמוס כדי לשמוע מבנט, קורבן ההופעות המשותפות עם נתניהו, על מה שקרה לו במרץ 2015, ערב הבחירות לכנסת ה־20. הכל נמצא ברשת ואפשר לגשת ולשלוף בקלות. הארכיון דאג לשמור את האירוע הפוליטי המדהים הזה לטובת הבאים בתור הפוטנציאליים למען יראו וייראו. או יראו ויסיקו מסקנות.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

נתניהו פנה אל הקהל בקריאה האלמותית: "תצביעו מחל, רק ליכוד גדול מסוגל למנוע הקמת ממשלת שמאל". ואז זרק מבט חטוף לעבר שותפו הצעיר, המצויד בגיטרה והצהיר: "אל תדאגו לבית היהודי, לא משנה כמה מנדטים יקבלו, בכל מצב יהיו השותפים הבכירים בממשלתי!". אי אפשר להסיק מהארכיון אם בנט האמין באותו הרגע למילה אחת מבין כל הנאמר והמובטח באותו הערב מפיו של יו"ר הליכוד. די בטוח שנתניהו עצמו לא האמין למה שהבטיח והצהיר.

כך או כך, המחיר שבנט, יו"ר מפלגת הבית היהודי דאז, שילם לפני שבע וחצי שנים, על שעה של הופעה בכיכר רבין ושיר "ירושלים של זהב" אחד, עולה על כל דמיון. בן לילה צנחה מפלגתו ממספר דו־ספרתי ל־8 מנדטים צנועים ובהמשך, במו"מ הקואליציוני, הגיע השיא: "מפלגה זעירה עם 8 מנדטים בלבד מעיזה לדרוש שלושה תיקים בכירים? מה? מה פתאום?!".

לא ידוע אם בנט שלף את אותה ההקלטה שבה תועד נתניהו מבטיח מעל הבמה לבית היהודי את השותפות הבכירה "בכל מצב" בתור תמורה על ההקרבה האלקטורלית למען ניצחון הימין – או שהעדיף לא להיראות תמים, כי תמימות היא תכונה אסורה לפוליטיקאי.

התקרית המביכה (והאופיינית מאוד) שאירעה השבוע בין נתניהו ובן גביר באירוע ההקפות השניות בכפר חב"ד, מעידה על כך שיו"ר עוצמה יהודית יודע ללמוד היטב מטעויות האחרים, וגם על כך שנתניהו נותר עקבי בשיטותיו.

בשונה מהדרך שבה העניין הוצג לקהל הרחב, לא מתמונה משותפת עם איתמר בן גביר נחרד יו"ר הליכוד כאשר העדיף לשבת באוטו במשך דקות ארוכות, בעוד מארגני ההקפות הנבוכים מנסים לשכנע את בן גביר "לרדת מהבמה ולתת כבוד למר נתניהו", לבקשת שליחיו של האחרון. עד כה לא נחשד נתניהו בזהירות יתרה בתחום הצילום. מי לא הופיע בעבר ובהווה לצדו של יו"ר הליכוד? מערפאת ופוטין, ועד הפעילים מהחברה הערבית וחברי הכנסת משמאל. הכל עניין של תזמון ואינטרס.

גם עם בן גביר נתניהו מוכן להיפגש ולהצטלם בגלוי. בלשכתו בכנסת, במצודת זאב, אפילו בביתו הפרטי בקיסריה ליד הבריכה. אפשר לחבר גלריית תמונות שלמה, כולה מורכבת מהצילומים המשותפים של בן גביר לצד נתניהו. כל עוד נתניהו הוא ש"מארח" את עמיתו בשטחו הביתי בתור בעל הבית בתפקיד ראשי. רק לא כשווה בין שווים בשטח ניטרלי על אותה הבמה, כאשר הקהל הנלהב שואג: "בן גביר! בן גביר!" בלהט לא פחות אותנטי מלהט הקריאות: "בי־בי! בי־בי!".

מכך בדיוק חשש נתניהו כאשר חיכה במכוניתו עד הסתלקותו של השותף־מתחרה. נתניהו, שכמה ימים קודם לכן מסר לאנשי כפר חב"ד שככל הנראה לא ישתתף באירוע, שינה את דעתו ברגע האחרון. היה זה כאשר נודע לו על הופעתם של גנץ וסער על אותה הבמה המבוקשת ועל קבלת הפנים הלא מאוד נלהבת שלה זכו השניים. "קדימה, לכפר חב"ד" – יצאה ההוראה. גנץ, גדעון ובעיקר הציבור חייבים לראות את ההבדל. מי מתקבל בשריקות ומי במחיאות כפיים סוערות ובקריאות "ביבי מלך ישראל".

התוכנית השתבשה ברגע שנתניהו ופמלייתו הגיעו למקום וגילו כי הבמה תפוסה. ולא סתם תפוסה, אלא על ידי מי שזוכה לקבלת פנים חמה ונלהבת לא פחות מזו שהתכוון לקבל נתניהו. משם הכל התגלגל עד לאותה סצינה מביכה של ירידת בן גביר מהבמה ולמשפט החשוב להמשך הסיפור שיו"ר עוצמה יהודית הנסער זרק לעבר מצלמה מזדמנת: "יועצי נתניהו אמרו לי כי תמונתנו המשותפת עלולה לטרפד את האופציה של הקמת ממשלה עם בני גנץ".

"המסר, שהוא ההפך מהרצוי שיכול היה לצאת מההופעה המשותפת הזאת, היה: ההצבעה לנתניהו שווה להצבעה לבן גביר, העיקר זה הגוש. המסר שנתניהו יוצא איתו היום ויפמפם אותו חזק עד יום הבחירות יהיה בדיוק הפוך: העיקר זה גודל המפלגה. תצביעו מחל, שאר חברי הגוש יהיו איתנו בכל מקרה", כך מסביר לי בכיר בליכוד את התעקשותו של נתניהו שלא לחלוק את הבמה עם בן גביר.

איתמר בן גביר  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

רוצה ממשלה רחבה

השנה היא 2022 ולא 2015, השותף הוא בן גביר ולא בנט, והשיטה? לא השתנתה במילימטר. עד לאחרונה התפלמסו אנשי הליכוד בשאלה אם יש צורך בקמפיין הגעוואלד המסורתי שילך על הראש של הציונות הדתית ויקטין ברגע האחרון את סמוטריץ' ובן גביר לכמות המנדטים החד־ספרתית והנוחה (לליכוד) או לשמור על כוחם. ההקפות השניות בכפר חב"ד הכריעו: הגעוואלד יבוא מיד – וכבר למחרת התקרית בכפר חב"ד שלף נתניהו מתיקו את השיטה המוכרת מההופעה בכיכר רבין ערב הבחירות ב־2015 והצהיר: "העיקר זה ליכוד גדול. הם (סמוטריץ' ובן גביר) יהיו בממשלתי בכל מקרה".

חשוב להעמיד את הדברים על דיוקם. על אף המסורת ארוכת השנים של נתניהו, כאשר פעם אחר פעם העדיף שותף אחד לפחות מהמרכז־שמאל על פני ממשלת ימין צרה והומוגנית, הפעם העילה היא שונה. נתניהו משתוקק לנצח בבחירות ולהגיע ל־61 מנדטים לגוש, ובאותה מידה הוא חרד מתסריט הניצחון המסתמן.

יצוין כי במהלך חג הסוכות נפגש נתניהו עם בן גביר יותר מפעם אחת. לא רק באזור הבמה בכפר חב"ד מבלי להגיד שלום, אלא גם הרחק מאור הזרקורים, לשיחה שעסקה באפשרויות של אחרי הבחירות. מאז ומתמיד נתניהו בונה את הקואליציות שלו לא אחרי הבחירות, אלא לפני. גם הפעם הוא ביקש לשמוע מהשותפים לממשלה העתידית מה רוח הדברים, הכיוון והשאיפות.

אחרי שסמוטריץ' ובן גביר גילו לנתניהו את שאיפותיהם המיניסטריאליות והתוכניות לעתיד, נחרד נתניהו עוד יותר. התלות המוחלטת בשותפים הימניים, העקביים והאידיאולוגיים לא מצטיירת ליו"ר הליכוד כאופציה מועדפת. הוא אומנם לא אומר את זה לאנשים בקולו, אך הדעה הרווחת בקרב אנשי הליכוד המשוחחים עם מנהיגם והמכירים אותו לא מאתמול היא: ייתכן שנתניהו רואה בקדנציה האפשרית הזאת שלו בתפקיד ראש הממשלה גם את הקדנציה האחרונה והחותמת של הקריירה הפוליטית המבריקה שלו.

על כן הוא מעוניין לא רק לנצח, להשיג 61 - ועדיף יותר - ולהקים ממשלה. נתניהו רוצה להעמיק הישגים (דוגמת הסכמי אברהם) ובעיקר – להגשים חלומות ושאיפות שטרם התגשמו. בראש ובראשונה – את השינויים המתבקשים במערכת המשפט. במהלך החגים הופיע נתניהו באירוע בחירות בגבעת שמואל. בנאומו דיבר ארוכות על כוונתו, אם וכאשר ינצח, להקים פורום משפטנים מייעץ שיהיו חברים בו משפטנים בעלי שם ובעלי דעות שונות – כדי לגבש את הרפורמה המשפטית כדי שתהיה "חשובה ואחראית".

אנשי הליכוד ששוחחו עם נתניהו בנושא, התרשמו כי קיים פער מהותי בין האופן שבו הוא רואה את הרפורמות העתידיות, לבין תפיסות העולם המשפטיות של אנשי הציונות הדתית. מערכת המשפט היא דוגמה אחת מני רבות שגורמת לאנשי הליכוד להעריך כי הממשלה שנתניהו באמת נוטה להקים אחרי הבחירות לכנסת ה־25 היא ממשלת אחדות רחבה ולא ממשלת ימין צרה, כמו שחוזרים וטוענים חברי גוש הליכוד.

בן גביר, שזרק בזעם את המשפט ההוא על "האופציה לממשלה עם גנץ", תיאר למעשה משהו שהוא מעבר לתוכנית אסטרטגית סודית של יו"ר הליכוד. לא, נתניהו לא מהנדס תוכנית זדונית לטעון בפני הציבור הימני כי יקים אך ורק ממשלת ימין "על מלא". הוא באמת מתכוון למה שהוא אומר. קשה לראות תסריט שבו אחרי הבחירות יזרוק נתניהו את בן גביר או את סמוטריץ' לספסלי האופוזיציה ויזמין את גנץ אחר כבוד לחלוק עם הליכוד ועם החרדים את שולחן הממשלה.

יש להניח שבמקרה של הכרעה, יפתח הליכוד במו"מ קואליציוני עם השותפים לגוש הימין. עם זאת, במערכת הפוליטית מניחים כי בניגוד להצהרותיו כי לא יקים ממשלה עם גנץ ולפיד, יקדם נתניהו את האופציה של הקמת ממשלת אחדות רחבה, ולא רק לגנץ ישוגרו השליחים. גורמים פוליטיים מעריכים כי הכתובת הראשונה תהיה דווקא יו"ר יש עתיד.

כבר היום אפשר לשמוע מגורמים בליכוד, לא בהצהרות פומביות חלילה, אלא בשיחות "אוף רקורד עמוק" כי "במציאות לפיד אינו איש שמאל. בהרבה מובנים הוא מרכז־ימין מתון וליברלי עם נטייה ביטחונית למרכז. כדי לבצע שינויים ורפורמות אמיתיות, דרושה לא רק ממשלה ולא רק רוב בכנסת. דרושה הסכמה ציבורית רחבה. לא נקבל אותה עם השותפים הטבעיים. רק עם השותפים הגדולים מגוש המרכז־שמאל", אומרים גורמים בימין, ומיד מבקשים שלא לחשוף את זהותם, אפילו לא בטעות. ימים ספורים לפני הבחירות, כך שבהחלט אפשר להבין.

ומהשאיפות הגלויות והנסתרות של נתניהו, כדאי לעבור לשאלה המרכזית של כל שידוך מוצלח: האם הצד השני בעניין? לאורך כל הדרך ועד עצם היום הזה נתנו לפיד וגנץ תשובות ברורות מאוד: לא יקרה. לפיד רואה ובונה את עצמו כראש הממשלה המכהן שמתכוון להמשיך בתפקיד. ואם לא – יפעל כראש הגוש הנגדי. גנץ טוען בכל הזדמנות ומעל כל במה כי לא יישב "עם, או ליד, או תחת נתניהו".

אף על פי כן, יו"ר הליכוד לא מוכן לוותר על האופציה של ממשלה רחבה. הנושא יטופל לא היום ולא מחר, אלא בבוא המועד. אחרי הבחירות ובהתאם לתוצאותיהן.

[email protected]