העננים מורידים פחות גשם, לא בגלל משבר האקלים, אלא בגלל הריביות הגבוהות. רובכם מכירים את חברת הסחר האלקטרוני המקוון האדירה האמריקאית אמזון. מה שפחות ידוע הוא כי עיקר הכנסותיה של החברה מגיעות מעסקי שירותי ענן שאליו מחוברות חברות עסקיות, וכן משרדי ממשלה וצבאות בעולם.

אשתקד, 74% מהכנסותיה התפעוליות של אמזון היו ממכירת שירותי מחשוב מקוונים ואחסונם, עיבוד נתונים ומשיכת בסיסי נתונים לפי צרכיו המשתנים של הלקוח. אמזון מספקת 200 שירותים מגוונים ונלווים ללקוחותיה בצפון אמריקה, באירופה, באסיה ובאוקייאנוס השקט וכן במזרח התיכון, כולל ישראל.

שירותיה המגוונים של אמזון בתחום השירות הידועים בשם המקוצר AWS, או בשם המלא Amazon Web Services, הביאו לצמיחה אדירה שלה בתחום. אמזון נהפכה ספקית שירותי הענן הגדולה בעולם, המחזיקה שליש מענף העננים בעולם. היא זינקה ממכירות של 8 מיליארד דולר בשנת 2015 ליותר מ־80 מיליארד דולר בשנה האחרונה שקדמה לספטמבר 2022.

שימו לב, הרווחיות השולית של אמזון בעסקי הענן הייתה לפני שנה 30% לעומת 4.4% בלבד בכלל עסקיה. עתה הימים קשים יותר: אינפלציה עולמית, עלייה חדה בעלות גיוס הון וחשש ממיתון כלל עולמי, כולל בארה"ב. השינוי בתנאים גרם לכך שמכירותיה של AWS עלו ברבע השלישי של השנה ב־27% לעומת צפי לעלייה של 31%, הכנסותיה משירותי הענן ברבע השלישי של השנה היו 20.3 מיליארד דולר, נמוכים ב־11% לעומת הרבע השלישי של 2021, ועדיין - הם הותירו רווח תפעולי של 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אומרת כי לקראת סוף הרבע השלישי של השנה, קצב העלייה בהכנסותיה מעסקי הענן היה אף נמוך יותר. כתוצאה מהודעתה של אמזון הייתה נסיגה בשווי מנייתה.

אמזון מתכוונת להילחם על הבכורה והיא לא תוותר על לקוחותיה. אמזון הודיעה כי היא תאפשר ללקוחותיה לקבל שירותי מחשוב ענן גם בתעריפים קבועים וידועים מראש, כך שלא יהיו חשופים לגידול בעלויות לא צפויות, יוכלו לתחם את הוצאותיהם ותהיה להם האופציה לשירותים זולים יותר במערכת הענן. אמזון מקווה כי לאחר שהמשק האמריקאי והעולמי יתאושש יחזרו לקוחותיה לצרוך יותר משירותיה, ולכן היא תשמור עליהם מכל משמר בתקופה הקשה דהיום.

הענן הישראלי

אשתקד הודיע משרד האוצר בישראל כי חברות אמזון וגוגל (ענקית האינטרנט גוגל נמצאת במקום השלישי בעולם באספקת שירותי מחשוב ענן), נבחרו לזכייה לאספקת שירותי מחשוב ענן לממשלה. הן יקימו בישראל אתרי ענן מקומיים בהשקעה של 4 מיליארד שקל. המידע שייאסף על ידי שירותי הענן יישמר בענן מקומי בתוך ישראל.

הממשלה תעביר לענן הישראלי - שהחברות האמריקאיות מקימות - נתונים ומערכות שנשמרים במערכות מחשוב שונים בישראל, ובשיתוף פעולה עם חברות מחשוב מקומיות והאמריקאיות, יביאו לאינטגרציה של הנתונים ולשימוש היעיל, המהיר והמאובטח בהם, כאשר מערכת הניטור היא בין החשובות בפרויקט. גם מערכת הביטחון הרגישה למידע תעשה שימוש בעננים בליווי מערך הסייבר הלאומי, משרד הביטחון וצה"ל. רק לפני מספר ימים נודע כי גוגל במשא ומתן לשכירת 20 קומות בבניין חדש הנבנה בצומת הרחובות יגאל אלון ותוצרת הארץ בתל אביב.

החברות שלא זכו במכרז של משרד האוצר היו מיקרוסופט, באמצעות זרוע הענן שלה Azure, שהיא ספקית שירותי הענן השנייה בגודלה בעולם, אורקל, הנמצאת במקום חמישי בעולם באספקת שירותי מחשוב ענן ו־IBM באמצעות  Kyndryl הנמצאת במקום השישי בעולם באספקת שירותי ענן רב־תכליתיים. הביקוש הישראלי לשירותי ענן הוא רק דוגמה לעלייה בביקוש לשירותי ענן המתפרצים בעולם. ישנן הערכות כי עסקי הענן של כלל החברות בעולם ימשיכו לצמוח בשעור דו־ספרתי משמעותי גם בשנים הבאות, אבל הקצב ירד, לחברות וארגונים יש פשוט פחות הון (שהתייקר) להפנות לשירותי הענן.

עסקי הענן העולמיים יכולים להכניס לחברות כ־600 מיליארד דולר, בניכוי האינפלציה העולמית, הגידול הריאלי יהיה שולי. ברור לכל כי שירותי הענן הגיעו בכדי להישאר, למרות ההאטה שתהיה, בסופו של דבר הם חוסכים כסף רב ללקוחות החברות הזוכות לגישה ליכולות מחשוב, ניתוח ואחסנה מאוד מתקדמות ועכשוויות, ללא צורך שלהן להחזיק צוותים גדולים בתוך הארגון, או לחדש ציוד כל שלוש שנים בכדי לשמור על היעילות והפריון של הארגון העושה שימוש בשירותי הענן.

שירותי הענן של גוגל, הזוכה השנייה במכרז משרד האוצר, הכניסו לחברה ברבע השלישי של השנה 6.9 מיליארד דולר, אומנם גבוהים ב־37% לעומת הרבע השלישי של 2021, אך הסבו הפסד מהפעילות בתחום הענן של כ־700 מיליון דולר. מיקרוסופט, הנמצאת במקום השני בעולם באספקת שירותי ענן, נתח של כחמישית מעסקי הענן בעולם, הודיעה כי בכדי לחסוך כסף בתקופה קשה זו ולא להכביד על לקוחותיה בעלויות הכרוכות בשדרוג מערכות הענן, היא מאריכה את חיי השרתים וציוד הענן הנלווה אליו מארבע שנים לשש שנים.

מיקרוסופט תחסוך בכך 3.7 מיליארד דולר לשנה, כך הודיע המנכ"ל בדוח לסוף הרבע השני של השנה. כלומר, מיקרוסופט רוצה להישאר תחרותית לאורך שנים, לבוא, להפחית קניות ציוד, ולחכות שהרעה של ההאטה בפעילות המשקית העולמית תחלוף. החברה מקווה כי באמצעות תוכנות יותר חכמות, מתקדמות ויעילות בהפעלה הרצופה, היא תצליח להאריך את חיי השרתים בעוד שנתיים. מיקרוסופט כמו אמזון רוצה להפחית ולשמור על היקף החשבונות לחיוב שהיא שולחת ללקוחותיה כפי שאמזון עושה ובכך למנוע העלאת תעריפים בתקופת אינפלציה.

החומה הסינית

עליבאבא הסינית, חברת המסחר המקוון שכולכם מכירים ממבצעי המכירות, היא ספקית שירותי הענן הרביעית בגודלה בעולם, עיקר עסקיה בדרום מזרח אסיה וכמובן בסין. החברה מספקת כל שירותי הענן ושולטת בשוק הסיני. בשל היריבות הגדלה בין ארה"ב לסין, שהתגברה בתקופתו של שי ג'ינפינג, הנשיא הכל יכול של סין שנבחר לתקופת כהונה שלישית (כלומר לתמיד) ובגלל החשש מחדירת רוגלה ממשלתית של סין, קשה לחברה הסינית להתפרש במערב וכמובן בישראל.

קצב הכנסותיה של החברה הוא כ־12 מיליארד דולר בשנה, אך אין נתונים עדכניים. כל המניות הסיניות הנסחרות בניו יורק, כולל עליבאבא, נמצאות בירידה במחירן בשיעור ניכר בשנתיים האחרונות, בגלל יחסי העבודה העכורים בין המדינות, משבר שפרץ בימי הממשל האמריקאי הקודם של הנשיא טראמפ, ונמשך, אולי אף החריף, בימי הממשל של הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן.

הפגישה האפשרית, הלא בטוחה, בין הנשיא האמריקאי ביידן לנשיא הסיני שי ג'ינפינג, החזק ביותר מאז מאו צ'ה טונג, שתתקיים באמצע נובמבר באינדונזיה (בוועידת 20 המדינות החזקות G20) אולי תפשיר את היחסים בין המעצמות ותקל על ההגבלות על חברות הענק הסיניות שהממשלה הסינית והמפלגה הסינית מכבידים ידיהן עליהן.

אורקל האמריקאית, החברה החמישית במתן שירותי ענן ושירותים נלווים, עושה גם שיתופי פעולה מהותיים עם חברות אחרות בכדי להפחית הסיכון, ולאחרונה אף החלה ליטול הלוואות במקום הנפקת אג"ח שעלותו נסקה בשל המדיניות האגרסיבית של הפד האמריקאי. הכנסותיה השנתיות של החברה מהתחום הן 2.9 מיליארד דולר, והיא בונה על שיתוף פעולה עם מתחרות בכדי להמשיך בצמיחה.

החברה הודיעה על שיתוף פעולה עם חברת Nvidia, שלה היא תספק ציוד תשתית לשירותי ענן, מה שיאפשר לנווידיה להציע שירותי בינה מלאכותית מתקדמים וכן לאפשר האצה של פעילות שרתיה. עוד הודיע אורקל על שיתוף פעולה עם מתחרותיה אמזון ומיקרוסופט כך שלקוחות יוכלו למשוך תוכנות מתקדמות שלה ממתחרותיה שיגיעו ישירות משרתי הענן שלה.

כמו כל הענפים, העלאות הריבית בעולם והמלחמה באוקראינה מביאים לחברות בכל העולם בכל התחומים לעבור לפעילות רציונלית בתקופת מחיר הון גבוה, אפילו בתחום שירותי מחשוב בענן. שירותי הענן חוסכים עלויות ומביאים להתייעלות, אך כרוכים בעלויות שוטפות גבוהות, שאומנם ישלמו את עצמן בהמשך, אבל בריבית גבוהה כמו היום, קשה לגנות את ההכרח להפחית את העלויות בשימוש ואת הגישה לרשתות תקשורת, אחסון ועיבוד נתונים.

ספקי שירותי המחשוב המודעות לעלייה בעלויות התפעול ולהשקעה שלהן, מפחיתות את ההשקעה המיידית בחוות שרתים, עוברות לשיתוף פעולה, והעיקר - שומרות על לקוחותיהן מכל משמר, כי ימים טובים יותר בוא יבואו. מטבע הדברים גם שערי המניות של החברות הנסחרות סובלים מתנודות, ובדרך כלל מנסיגה בשל השינוי בסביבת מחיר הכסף ומחיר ההון.

אפילו ענקיות טכנולוגיה אדירות לא היו חסינות בשנה האחרונה מגל הצונמי של האינפלציה הגבוהה זה עשרות שנים, הנסיקה בשערי הריבית ואי־הוודאות לגבי העתיד, שמגדילה את הדרישה לתשואה גבוהה יותר להשקעה, ככל שהסיכון מטפס. בהגדרה, דרישה לתשואה גבוהה יותר משמעותה מחיר נמוך יותר לני"ע ולהפך. המצב החדש יגביר את המחקר והפיתוח של חברות טכנולוגיה צעירות שייתנו פתרונות טכנולוגיה זולים יותר לפעילות חוות שרתים, הפעילות וקצב זרימת המידע על גבי סיבים אופטיים סובבי עולם. 
 
*אין בכתוב משום המלצה לפעולה. אין בכתוב להמליץ לחלוטין על מניות או ני"ע המוזכרות בכתבה. קיימת אפשרות שכותב המאמר מחזיק בני"ע של חברות המוזכרות לעיל.