זה קרה מתישהו לקראת סוף 1988, באחת היציאות שלנו הביתה מלב האינתיפאדה הראשונה. אחד הדברים הראשונים שהייתי עושה אז, כשהגעתי לחופשה מהצבא, היה לבדוק מי מופיע בסוף השבוע בבית אבא חושי. אולם שבאותם ימים היה הבארבי, הזאפה והצוותא של חיפה, ונמצא לא רחוק מהבית. באותו יום שישי גיליתי לאושרי שיצחק קלפטר מגיע לשכונה, במופע חדש המבוסס על אלבום חדש.

השירים של “מחזיק מעמד" כבר התנגנו לא רע בכלל ברדיו, בעיקר שיר הנושא ו"דמיון חופשי", ובלי קשר - קלפטר היה כבר אז אגדה בימיו. הנה רק חלק מהדברים שהיה חתום עליהם עד לאותו שלב: חבר בלהקת קצב מיתולוגית, שנקראה על שמו. הצ'רצ'ילים. חבר בלהקת הרוק הישראלית הראשונה, אחרית הימים, עם סולואי גיטרה שכבר בשנות ה־80 נתפסו כמיתולוגיים, כמו זה של “העץ הוא גבוה".

חברות בכוורת, הלהקה הישראלית הכי מצליחה בהיסטוריה, כולל הלחן של השיר הכי יפה בעולם, “היא כל כך יפה". בהקשר הזה צריך להזכיר שכוורת התאחדה לראשונה ב־1984, כולל הופעת ענק היסטורית בפארק הירקון, ובכך רכשה דור שלם וחדש של מעריצים.

יצחק קלפטר ולהקת כוורת (צילום: ראובן קסטרו)
יצחק קלפטר ולהקת כוורת (צילום: ראובן קסטרו)


וכל זה, כאמור, רק ארבע שנים לפני בית אבא חושי. הלאה. אחרי כוורת, קלפטר הלחין את שירי המופע “שיחות סלון" של יהונתן גפן, כולל מגה־שלאגר - “שיר אהבה בדואי" ודואט מופלא עם יעל לוי, “עד עולם אחכה". ואז הקים עם שם טוב לוי ושלמה יידוב את שלישיית צליל מכוון, כולל שיר הנושא שהפך לאגדה מיידית.

בהמשך פנה לקריירת סולו, שגם היא הניבה להיטים גדולים כמו “אני ואת אז", “נפגשנו" ועוד; חבר לאריק איינשטיין, הדבר הכי קרוב אז לאלוהי המוזיקה הישראלית, ליצירה משותפת של שני אלבומי מופת - “יושב על הגדר" ו"שביר"; והלחין להיטים גדולים לזמרים אחרים, כמו “בלדה לנאיבית", ליעל לוי, “סוף העונה" ו"רק אתמול" לגלי עטרי, “הלאה" לרבקה זהר ו"אם אתה בסביבה" לאריק סיני.

יצחק קלפטר (צילום: שמואל רחמני)
יצחק קלפטר (צילום: שמואל רחמני)


זאת רשימה חלקית בלבד, אבל היא מספיקה כדי לבסס תיק עבודות שהיה אמור להפוך את קלפטר לכוכב־על בסצינה המקומית. שילוב של הצלחות גדולות, איכות מוכחת ובלתי מתפשרת וגם ורסטיליות יוצאת דופן. נגן־על, מלחין בחסד וגם זמר שרשם לא מעט להיטים. תוסיפו לכל הרזומה המדהים הזה את העובדה שבאותו רגע היו לו, כאמור, להיטים ברדיו. ושחלק ניכר מההצלחות האלה נרשם רק שנים ספורות קודם לכן. ותבינו מדוע כשהגענו, חמישה חברים נרגשים, ללובי של בית אבא חושי, נדהמנו לגלות שאנחנו כמעט לבד שם.

הזיכרון כבר מתעתע, אבל אני משוכנע שהיו שם בסך הכל כעשרה אנשים. פלוס מינוס. ואני זוכר היטב את הרגע שבו התבקשנו לעבור מאחת השורות האחוריות באולם לשורה הראשונה. ואת המבט הנבוך שתליתי בקלפטר, שהחליט לקיים את ההופעה בכל זאת.

הייתי רוצה להפליג, בשלב הזה, למחוזות רומנטיים, ולספר לכם על אחת ההופעות המיוחדות בחיי. כיצד, למרות נתוני הפתיחה הקשים, קלפטר התעקש לתת את כל כולו והעניק לנו חוויה בלתי נשכחת. אבל האמת, עקשנית ומעצבנת שכמותה, היא שכל האירוע צבוע אצלי בגוונים קשים של מבוכה. זה היה מופע מושקע, עם עוד שלושה נגנים (אני זוכר את עדי דגני על הקלידים).

והיה חוסר הלימה מוחלט בין הסאונד הרוקיסטי והחזק, ובין העובדה שכל הקהל התנקז לשורה אחת. קלפטר עצמו נראה כמו מישהו שרק רוצה לסיים את האירוע, קשה להאשים אותו, וגם אנחנו מצדנו כבר התחלנו לתכנן את החומוס שאחרי. כאוהד הפועל חיפה, ידעתי כבר אז לחבק כל מיצג של לוזריות. אבל באירוע הזה היה משהו שהלך הרבה יותר רחוק. קשה לי לכתוב את המילה המפורשת, אבל הייתה מסכנות באוויר.

אחרי מותו של קלפטר, לא מעט כותבים נופפו בטענה - שהפכה כבר לקלישאה - שהפער בין הישגיו האומנותיים ובין מצבו הכלכלי והעובדה שכמעט נשכח הוא עוד הוכחה לאופן שבו התרבות הישראלית מזלזלת בגיבוריה. זו טענה שקל מאוד לאמץ, ולהכות בהנאה על חטא, אבל מה לעשות שהחיים קצת יותר מורכבים מזה. וההופעה ההיא, בבית אבא חושי, היא דוגמה טובה.

כי למרות הרזומה המפואר של קלפטר, הקהל הצביע ברגליים. ולא רק במופע הזה. אולי זה חוסר כריזמה. או השירה המעט מונוטונית. אבל זה לבטח לא נבע מהתעלמות תקשורתית או מזלזול. למעשה, הדבר האחרון שאפשר להגיד על קלפטר זה שהוא נזנח בידי הממסד התרבותי או בידי חבריו.

אריק איינשטיין ויצחק קלפטר  (צילום: שמואל רחמני)
אריק איינשטיין ויצחק קלפטר (צילום: שמואל רחמני)


אחרי תקופה קשה מאוד שעבר בעקבות פירוק כוורת, יהונתן גפן הביא אותו ל"שיחות סלון", מה שהחזיר אותו בגדול לתודעה. כשהתגלה אצלו גידול סרטני בשנת 2000, חברי כוורת ארגנו עבורו הופעת התרמה (במשך שנים קודם לכן נפוצה אגדה על מופע התרמה אחר של הלהקה לקלפטר, שהוא תרגם את הכנסותיו לקניית אופנוע חדש). ובאופן כללי, ב־30 השנים האחרונות קלפטר נתפס בתודעה כאדם חולה, שרוי במצוקה, וככזה שיש לעזור לו ולאזכר שוב ושוב את חשיבותו. הוא זכה גם למחוות פומביות, כמו מופע הצדעה בהיכל התרבות ב־2019, בהשתתפות גדולי הגיטריסטים של ישראל, פרס מפעל חיים של אקו"ם ב־2008 ועוד.

האמת המרה היא שלפעמים קשה לעזור למי שלא מצליח לעזור לעצמו. והנה נתון שהוצנע עד הועלם במרבית ההספדים שנכתבו אחרי מותו: חייו של קלפטר עמדו בצל התמודדויות הנפש שלו. “אושפזתי ב־78' במצב פסיכוטי", הוא סיפר פעם בראיון ל־ynet.

"הייתי בדיכאון, המחשבות שלי רצו מהר מדי, לא התנהגתי בסדר. הייתי מדבר עם כל מיני דמויות דמיוניות. למשל, הייתי יכול לשבת איתך ולדבר עם דמות שקיימת רק אצלי בראש. הלכתי ברחובות ודיברתי אל עצמי בקול רם... היה לי בלגן... בסוף אשפזו אותי בגהה. הייתי שם חודשיים. אז גם הבנתי שעשיתי טעות בכך שלא דאגתי שיהיו לי בית ומשפחה. הגעתי לקרקעית של הקרקעית. יותר נמוך מזה אין". בסופו של דבר, קלפטר אובחן כסובל מסכיזופרניה. והבעיות הנפשיות היתרגמו אצלו, כנראה, גם למחלות פיזיות. כולל גידול סרטני בראש ומחלת ריאות קשה שליוותה אותו עד מותו, והועצמה בידי שנים של עישון אינטנסיבי. ועדיין, כאמור, הוא מעולם לא נשכח והפך לאגדה עוד בימיו.

ובכל זאת, יש עדיין תחום אחד שבו מותר - ואף רצוי - להכות על חטא בהקשר של קלפטר. דומה שבכל הנוגע ליחס שלו זכה מצד מבקרי מוזיקה, עיתונאים ואנשי תרבות בכלל, יצחק היה הרבה יותר “אהוב" מ"מוערך". הרזומה המפואר שפירטתי בתחילת הקטע היה אמור להציב אותו באותה מדרגת איכות של יוצרים כמו יוני רכטר, שם טוב לוי, מתי כספי וכו'. אבל בקלפטר דבקה אותה מסכנות שהזכרתי, לצד דימוי של מישהו שהוא מעט עילג, ולא מספיק אינטליגנטי. קצת בדומה לגיבור השיר היחיד שאותו ביצע בכוורת, “שיר הטמבל".

יצחק קלפטר כילד (צילום: פרטי)
יצחק קלפטר כילד (צילום: פרטי)


בפועל, קלפטר היה מוזיקאי מגוון מאוד, אוטודידקט אבל כזה שלא הפסיק ללמוד ולהשתלם, כולל אצל מורים מקצועיים מתחומים רבים. והלחנים שלו היו מרהיבים וייחודיים. ובניגוד לרשימת היוצרים “המוערכים" שמניתי, גם כתב בעצמו שירים. שירים שגם הם לא הוערכו מספיק כי נכתבו בגובה העיניים וללא כל יומרות, אבל היה בהם כל כך הרבה פיוט ויופי. “כשעץ בגן מלבלב, זה לא כואב להתאהב. לכן, עומד ומנגן"... “נפגשנו, שמש פנתה לים. השמים צבע אותם אמן. ארגמן של ערביים"... “פנס רחוב חיוור, כאילו הוא אומר, חבוב אתה סתם משוגע". ועוד רבים ויפים.

לכן גם תמיד מפריע לי שהתואר הראשון שמודבק לו הוא “גיבור גיטרה". כי קלפטר היה, ללא עוררין, גיטריסט גדול, אבל גם יוצר ענק - מהשורה הראשונה. והשבחים כגיטריסט הולמים יותר את הדימוי הדובי והכאילו לא מאוד עמוק שיוחס לו. והכל, פרי של פלצנות תרבותית ששלטה פה במשך שנים, ושלמרבה השמחה מחשבת את קצה לאחור. כי גם אם קלפטר לא ענה על הקריטריונים המקובלים כדי להיחשב כ"מוערך", המוזיקה הישראלית - והלב הפרטי שלי - חייבים לו הרבה כל כך. 