שבוע שעבר עורר הטור שלי תגובות חריפות משני צדי הסקאלה, מתומכי החיסונים וממתנגדיהם. נשאלה לגביי השאלה “היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?". אז הרשו לי להבהיר את הסוגיה: כפי שכתבתי, אני חסיד של חיסונים בכלל ושל חיסוני קורונה בפרט. אין לי ספק שהמגיפה נעצרה בזכות החיסונים הראשונים שכולנו קיבלנו, וחזרתי ואמרתי שהמחלה עצמה מסוכנת הרבה יותר מהחיסון.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אבל אם עד עכשיו האמנתי שהחיסונים חפים כמעט לחלוטין מתופעות לוואי, ואם יש כאלו, הן זניחות - הרי שכיום כבר אינני בטוח בכך כפי שהייתי בטוח בעבר, וזאת לאחר שהובאו לתשומת לבי מחקרים שלא הכרתי. אני מאמין שיש להמשיך לתת חיסונים בצורה מושכלת יותר, בעיקר לקשישים או בעלי מחלות רקע, ולאור העובדה שהזן הנוכחי השולט, האומיקרון, הוא פחות אלים, יש לבחון במדויק למי חייבים לתת ולמי חיסון זה מיותר.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ובעניין אחר. תוחלת החיים של האוכלוסייה בעולם הולכת ומתארכת, מספר המבוגרים והקשישים הולך וגדל, ולפיכך גדל גם אחוז החולים הדמנטיים. עידו אפרתי ציין במאמרו ב"הארץ" כי בשנת 2013 יצאה לדרך התוכנית הלאומית להתמודדות עם אלצהיימר ומחלות דמנציה נוספות. התוכנית יצאה, ומיד נתקעה. לפי דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אין אפילו מידע מבוסס על מספר חולי הדמנציה. ההערכה של משרד הבריאות היא כי בארץ חיים כ־150 אלף חולי דמנציה.

דמנציה זו הידרדרות מנטלית, ירידה קוגניטיבית שמביאה בסופה לחוסר תפקוד, ולא בהכרח לקיצור החיים. לצערנו, ככל שנאריך חיים, יגדלו סיכויינו לחלות בה, וחלק ימות לא מהמחלה אלא מסיבוכיה. 

לדמנציה סיבות רבות - החל ממחלה ניוונית, אלצהיימר או פרקינסון, דרך מצבים נפשיים, דיכאון או סכיזופרניה, חוסר ויטמינים, הפרעה בתפקוד בלוטת המגן, מחלות זיהומיות של המוח, מחלות מוחיות, אירועי מוח חוזרים, מחלות אוטואימוניות ועוד ועוד. חלק מסיבות אלו ניתן לטיפול או לשיפור, ולכן החשיבות באבחון. 

ההתמודדות עם המחלה מחייבת חשיבה מערכתית לטווח ארוך ורחוק. בעשור וחצי האחרונים עלה שיעור התמותה בעולם מהמחלה ב־240% אצל גברים ו־160% אצל נשים.

מספר המחלקות, המרפאות והרופאים המומחים לטיפול במחלה אינו גדול, והעלות מתוך תקציב הבריאות תהיה גדולה. לא ברור מה עשתה הוועדה משנת 2013 ועד כה, אבל אין ספק שהכרחי כי קברניטי הבריאות בממשלה החדשה ימהרו לטפל במה שהוזנח. אפשר יהיה לשפר את מצבם של אנשים רבים באמצעות אבחון וטיפול נכון. אל תגידו שלא ידעתם.