משהו: הדמוקרטיה הנכונה היא שלטון העם בלי לשאול את העם.

עפרה חזה העולמית
עפרה חזה נכללה ברשימת 200 הזמרים והזמרות הגדולים של כל הזמנים כפי שקבע מגזין המוזיקה הנחשב ביותר בעולם, "רולינג סטון". עפרה חזה היא הישראלית היחידה ברשימה. כמה אני אוהב דברים כאלה. העיתון ציין לשבח בהתלהבות שיר אחד במיוחד: “אם ננעלו". כמה אני אוהב ציונים לשבח כאלה.

עשרות זמרים ישראלים ניסו להצליח בעולם עם צליל שייראה לא מכאן ככל האפשר, במילים באנגלית ובמבטא מסתיר מוצא. עשרות זמרים ישראלים ניסו להיות אמריקאים ככל יכולתם. באה עפרה חזה עם שיר יהודי מגלות תימן, של משורר יהודי מהמאה ה־17, רבי שלום שבזי, שיר הכתוב חציו בעברית, חציו בערבית יהודית, מעין יידיש תימני, והכתה את כולם. היא לא ניסתה להיות בינלאומית, ולכן היא היחידה שנעשתה אוניברסלית.

אני רואה מיד שבין עשרת המקומות הראשונים יש שמונה זמרות וזמרים שחורים. מתאים לקביעה שלי שרק לשחורים ראוי לשיר, הלבנים רק מחקים זמרים שחורים. באוסף המוזיקה שלי ובספוטיפיי שלי יש רק זמרים שחורים (ואני מודע לכך שיש מוסר כפול באמירה כזו, לא הייתי יכול לכתוב כך על זמרים לבנים אם זה היה ההפך).

גם המקום ה־11 ברשימה הוא זמר שחור (ליטל ריצ'ארד). ג'ון לנון מגיע רק במקום ה־12, ואלביס פרסלי רק במקום 17. מאהליה ג'קסון, שלדעתי כל הזמרים השחורים מצדם מנסים לחקות את היכולות הקוליות שלה, הגיעה למקום 28. אלה פיצג'רלד מקום 45. עפרה חזה כאמור, במקום ה־186 המכובד מאוד.

הרוב המוחלט של הזמרים הם מהעולם האנגלוסקסי, עפרה חזה חריגה (אגב, גם אום כולתום שם, גם היא חריגה, במקום 61).

יש לי זיכרון משמעותי מקשר עם עפרה חזה. ערכתי בטלוויזיה את “חידון הגבורה היהודית במלחמת העולם השנייה". בתוך השידור הדרמטי־היסטורי הזה כללתי גם את סיפורה של לוחמת יהודייה צרפתייה ששמה מאריאן כהן. מאריאן ניסתה להבריח 28 ילדים יהודים מצרפת הנאצית לשווייץ, היא והילדים נתפסו על ידי הגרמנים. היא נחקרה, עונתה ונרצחה. נותר שיר שהיא כתבה בכלא. ביקשתי להלחין את השיר שלה וביקשתי מעפרה חזה לבוא לשיר. בהתנדבות. בשידור ישיר. היא הסכימה מיד.

על הבמה עפרה חזה שרה בביצוע מרטיט את המילים הקשות בשיר של מאריאן: “מחר אני אבגוד, לא היום./מחר./ היום עקרו לי ציפורניים/ אני לא אבגוד/ אינכם יודעים את גבולות אומץ לבי/ אני, אני יודעת".

הנכונות הזו של עפרה חזה למעשה שדרש עבודה רבה מצדה ולימוד שיר חדש היא אירוע שאני רוצה להזכיר עכשיו, כאשר היא נמצאת ברשימת 200 הזמרים הגדולים ביותר בכל הזמנים.

פתאום מכירים
אירוע כלשהו, אנשים נכנסים, מברכים זה את זה. הבה ניגש לראות מקרוב מה קורה שם. מישהי אומרת למישהו: “שלום, אני נועה מירון. מי אתה?".
“אני תומר חרמון".
“תומר? אתה תומר76?".
“כן".
“אני נועה88. ממחלקת ההנדסה בעיריית חולון".
“וואו, נועה. זו את? אנחנו מתכתבים במייל כבר ארבע שנים".

“כן, עכשיו סוף־סוף אני רואה מי אתה. ארבע שנים אנחנו עובדים יחד על קידום פרויקט הגשר, לא תיארתי לי שאתה נראה ככה".
“שלושה מיילים ליום לפחות. עכשיו שאני רואה אותך, אני ממש מופתע שאת כל כך צעירה".

“אויי, תודההה. מה, לא הבנת מה זה ה־88 במייל שלי?".
“לא חשבתי על זה. במייל את נשמעת יותר מבוגרת".
“ואני לא תיארתי לעצמי שיש לך מבטא אמריקאי".

“זה מבטא אוסטרלי. במייל לא שומעים את זה".
“האמת היא שבכלל חשבתי שאתה תימני".

“מה פתאום?".
“פעם כתבת שאתה מתנצל, שהיית בחגיגת חינה ולכן לא ענית בזמן".
“כן, באותו יום באמת התכתבנו רק פעמיים. ידידה שלי התחתנה".

“אז אתה אוסטרלי בכלל? מי היה מאמין".
“נו, כן".
“נעים מאוד, חה חה".

“נעים מאוד. אני זוכר שאת אוהבת תה. להביא לך תה?".
“איך אתה יודע שאני אוהבת תה?".

“לפני שנתיים כתבת לי שהתה נשפך על המקלדת ולכן לא שלחת לי בזמן את התשובה".
“נכון. כן, אשמח לכוס תה, תודה".

“וואו, כל כך הרבה שנים אנחנו מכירים, כל יום מלא מיילים, ורק עכשיו...".
“תראה מה זה, פעם ראשונה שאנחנו מכירים גם מחוץ למייל".

קודם דרכון
הערה בנושא המשפט הדן בשאלה אם דרעי יכול להיות שר או לא. אני חושב שההחלטה הנכונה היחידה היא כזו: קודם שר הפנים דרעי יסדר את עניין הדרכונים לישראלים האומללים הצריכים לחדש דרכון ומחכים כמעט שנה לתור. רק אחרי שהוא יפתור את המחדל הזה, ועל פי תפקודו כשר פנים בעבר, כנראה שהוא יצליח לפתור את זה, מגיע השלב בו אפשר לפסוק אם דרעי רשאי להיות שר, ורק אז לפרסם החלטה.

מדינת הפחד
זה יכול לקרות לכל אחד. ולכל אחת. דופקים על הדלת, מחרימים את הרכוש, ממציאים האשמות, ומכניסים אדם למשפט אינסופי שמרושש אותו ומאלץ אותו למכור את כל נכסיו ולכלות את חסכונותיו לצורך הגנתו. האדם הופך לעבד, לרכוש מערכת החוק. גם אם בסוף מסתבר שהאשימו אותו לשווא, זה הורס אותו למשך שנים.

אל תהיה בטוח שאם אתה זקן מאוד יניחו לך. יכולים לקחת אותך, או אותךְ, בגיל 85 ועם הליכון, למשטרה, כיוון שצריכים אתכם להפעלת לחץ והפחדה על מי שרוצים להאשים, או אם חושבים שאתם שימושיים כעדים.

בחקירות יצרחו עליכם, לא ייתנו לכם לישון, יפחידו אתכם, ישסו בכם פשפשים וירמו אתכם בשפלות בכל רגע שבו תחשבו שיש מולכם מישהו שניתן לפנות אל רגש ההגינות שלו.

זו מערכת החוק והמשפט בישראל היום. אימה. כרגע נראה שהאימה הזו היא בשירות מוקדי כוח מסוימים בחברה הישראלית. זהירות לאלה שחושבים שהם מוגנים: זה יכול להתהפך בכל רגע.

כולנו צריכים לשנות מנגנון כזה עכשיו, לפני שנשמע דפיקות בדלת.

פינת השלולית
היזהרי מצפרדע שמבחוץ נראה נסיך. גלי דווקא את הנסיך שמבחוץ נראה צפרדע. זה הוא האחד ששווה להעניק לו את נשיקת הקסמים. ושתתפוצץ המכשפה. שיתפוצצו כל המכשפות. 