שתי אוניות מלחמה איראניות, איריס מקרן (IRIS Makran) והפריגטה איריס דיינה (IRIS Dena) הופיעו סמוך לגבול המים הכלכליים של אוסטרליה, 200 מייל מעבר ל־12 מייל האקסקלוסיביים מהחוף, במסע לבחון את היכולת של הצי האיראני בשיט למרחקים ארוכים, הפעם מסע מסביב לגלובוס.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ספינות הקרב האיראניות נמצאות עתה בדרכן לחצות את האוקיאנוס השקט, כשהן עוברות סמוך לאיים של פולינזיה הצרפתית. האיראנים מבקשים להראות למערב, לארה"ב ולישראל בעיקר, כי הם אינם חוששים מהעיצומים שארה"ב הטילה עליהם בתקופת הנשיא האמריקאי הקודם דונלד טראמפ, לאחר שנסוג מהסכם הגרעין של המעצמות עם איראן.

העיצומים של טראמפ עדיין בתוקף, הסכם חדש בנושא הגרעין לא נראה באופק, ומצב זה מביא את האיראנים להאיץ את פיתוח הנשק הגרעיני. במקביל, האיראנים מוכרים כטב"מים מתאבדים לשימושה של רוסיה במלחמתה באוקראינה, במלחמה שתציין שנה בעוד שישה שבועות.

ביידן (צילום: רויטרס)
ביידן (צילום: רויטרס)

האמירותים בשירות איראן

העיצומים של טראמפ הביאו לכך שיצוא הנפט האיראני ירד מ־2.7 מיליון חביות ביום בתחילת 2018 ל־0.5 מיליון חביות ביום במאי 2019. בחודשים האחרונים גבר יצוא הנפט לקצב של 0.81־1.2 מיליון חביות ליום, בעיקר לסין ולסוריה. גם ונצואלה ואיחוד האמירויות קולטות נפט איראני בכדי לשוב ולייצאו. כן, האמירותים מהסכמי אברהם מייצאים נפט עוקף סנקציות לאסיה.

לאחר שהמערב נכשל לרסק את המשק הרוסי באמצעות סילוק מערכת הבנקאות של הפדרציה הרוסית ממערכת התשלומים והסליקה האדירה הבינלאומית, SWIFT (סוויפט, סם החיים של המשק העולמי, מבצעת 5 מיליארד פעולות פיננסיות בינלאומיות בשנה בין מרבית המדינות בעולם), החליט הממשל האמריקאי, יחד עם שבע המדינות העשירות בעולם ואוסטרליה, להגביל ל־60 דולר את מחיר הקנייה של חבית נפט רוסית.

אך הרוסים אינם נכנעים. נכון, הציבור ברוסיה סובל מעוני גובר, אבל משלוח החיילים לחזית נמשך, ואין מידע על מספר ההרוגים של הצבא הרוסי. הרוסים גם עברו למערכת תשלומים בינלאומית שעוקפת את המערב באמצעות אילוץ קוני הנפט הרוסי לשלם ברובלים וכן באמצעות הגברת רכישת זהב כאלטרנטיבה לאגירת מט"ח, הרחק מהדולר האמריקאי השולט בעולם על כשני שלישים מהפעילות הבינלאומית, שעליו האמריקאים יכולים לשים יד בכל רגע. זאת הסיבה לכך שמחיר הזהב עולה בתקופה של עליות בריבית בעולם, בניגוד לכתוב בספרי הכלכלה.

הממשל האמריקאי אומנם נלחם ברוסים גם באמצעות הגברת משלוח כלי נשק אנטי־טנקיים לאוקראינה, זאת בגלוי. אבל ממשל הנשיא ביידן מסתכל גם על הרווח השיורי שיהיה למשק האמריקאי מהגבלת מחיר הנפט הרוסי. ירידה במחיר הנפט הבינלאומי תפחית את שיעור האינפלציה בארה"ב. המשק האמריקאי מאוד רגיש למחיר תדלוק של כלי רכב, שנותר מקור הכוח העיקרי לרכב האמריקאי, נשמת אפו של האזרח האמריקאי, הרואה במחיר הבנזין מדד לרמת החיים והחופש שלו לנסוע ולנדוד.

הירידה במחירי הנפט, שמתרחשת ממש בימים אלה תגביר את המגמה להפחתה במחירי ההובלה הימית הקורסים כרגע וכן לירידה במחירי הסחורות בעולם. בהמשך, הגברת הסחר הבינלאומי, שנפגע השנה קשות בשל כניסת העולם להאטה כלכלית וחלק מהמדינות למיתון (כמו גרמניה ובריטניה, שתיים מהמדינות העשירות ב־7G), וירידה בקצב העלייה של מדד המחירים לצרכן בארה"ב בחודשים הבאים יאפשרו לבנק המרכזי של ארה"ב, הפד, להאט משמעותית את העלאת הריבית, שהגיעה ל־4.32%.

בפועל, הריבית המושתת על עסקים בארה"ב גבוהה יותר מהעלייה הרשמית בריבית, בגלל ירידה בהיקף האשראי של מערכת הבנקאות האמריקאית והעלאה דרסטית יותר בריבית המסחרית למערכות המשק.

אם הכל ילך כשורה, לפי התוכנית הסמויה של הממשל האמריקאי לפגוע ברוסיה, להכות באיראן המחציפה שהופכת יותר ויותר לבת ברית של הרוסים - זה גם יביא להפחתת האינפלציה. בתסריט סמוי זה, הפד יוכל להתחיל להפחית את הריבית בשנת 2024, לאחר שהריבית (עוד קודם לכן) תעפיל השנה ל־5.1% או יותר, כך על פי הערכה.

או אז שנת 2024, היא שנת הבחירות לנשיאות בארה"ב, תיראה הרבה יותר טובה לאזרח האמריקאי. הדברים תקפים גם לשוק ההון והפיננסים שיוכל לפרוח, לאחר שהכה באמריקאים ובכל העולם בשנת 2022, בחוזקה שלא הייתה כמותה מאז 2008. הפריחה של השווקים וחידוש תחושת העושר בשנת 2024 יכולים להיות כמטה קסם בידי המפלגה הדמוקרטית והנשיא ביידן או למועמד אחר של המפלגה - ולחדש את הנשיאות הדמוקרטית בבית הלבן ב־20 בינואר 2025.

הפגנה בסין  (צילום: NOEL CELIS.GettyImages)
הפגנה בסין (צילום: NOEL CELIS.GettyImages)

רק בגלל הרוח

לפי שעה, מה שעוזר לירידה במחירי הנפט בעולם הם ההאטה והמיתון במערב וההאטה של ממש בסין, הגורמים לירידה בביקוש לאנרגיה. זמנית, לפי שעה, גם מזג האוויר החורף באירופה, על אף שנפתח בגל קור, אינו קשה יחסית. לכן תעריפי החשמל באירופה יורדים בשבועות האחרונים בשיעור דרסטי, בניגוד למה שנצפה אך לפני מספר שבועות.

ייתכן כי מה שעלול לשבש התוכנית הסמויה החובקת עולם של האמריקאים, היא ההחלטה האדירה של הסינים לעבור ממדיניות של סגרים והגבלות, שפגעו קשה בפעילות המשקית בתוצר ובהנעה של הציבור, למדיניות של פתיחת כל השווקים והפעילות המשקית והשירותים למיניהם ללא הגבלה, בכדי להחזיר את המשק לצמיחה.

הסינים פשוט לא מאמינים כי המשק האדיר שלהם, שעשה נפלאות במשך חצי מאה - נעלם. התוצר עלה על פי הערכות בשנת 2022 ב־2.7% בלבד, מחצית מהתחזית, והרבה פחות מהדרישה של השלטונות הסיניים והמפלגה הקומוניסטית הסינית שקמה בשנים האחרונות לתחייה. קרן המטבע הבינלאומית צופה כי הצמיחה השנה של המשק הסיני תהיה 4.3%.

סין אינה מחכה הרבה זמן והחלה לבצע במקביל הרחבה מוניטרית אדירה, כשהיא מזרימה מאות מיליארדי דולר, במטבע מקומי, למערכת המשקית דרך המערכת הבנקאית, כולל משכנתאות במחיר מוזל מאוד בכדי לאושש את ענף הבנייה למגורים שהתמוטט.

אם סין תצליח במשימת חידוש הצמיחה לרמות גבוהות, המשמעות היא כי הביקוש הסיני לנפט יחזור ויעלה, מה שעלול לשבש את התוכנית האמריקאית להגבלת מחיר הנפט בשווקים הבינלאומיים. בכדי להצליח בכך לא מספיק עוד כסף מהבנק המרכזי.

הסינים ייאלצו להשקיע ולאושש את מערכת הבריאות, לייעל מערכת בתי החולים, בלי בושה, גם בעזרה מהמערב לגבי החיסון לקורונה, בכדי שתפניות הקורונה המחליפות כיוון לא יפגעו ביכולתם לחזור לעבודה מלאה, לצריכה, לייצור ולהגברה מחודשת של היצוא לכל העולם.

כמובן שגם המשק הישראלי ייהנה כתוצאה מהמהלכים של מדינות המערב החזקות. נפט זול יותר יפחית לחצי את האינפלציה בישראל. כלומר, יאפשר להפחית שיעור האינפלציה בתוך שנתיים לכיוון 2%, יעד האמצע של ממשלות ישראל, וכן להגביל את היקף העלאות הריבית בשנה־שנתיים הקרובות ובכך להגביר את קצב הפעילות של המשק הישראלי, היום אחד החזקים בעולם - אם לא החזק בעולם.

השיפור הכלכלי בישראל בעוד שנה ולאחר מכן יכול לשמר את שלטונו של בנימין נתניהו ולמנוע בחירות מוקדמות, לפחות בשנתיים הקרובות. נתניהו יוכל לחזור לעיסוקו העיקרי בשנים האחרונות, מעבר לצורכי הפנים, החרדים, המשיחיים והמיליטנטים קצרי הרואי, ולבצע הערכה מחדש כיצד לטפל באיום האיראני שלא פג.

אם יהיה חלילה משבר ביטחוני, עדיף שיקרה מוקדם ככל האפשר, בכדי שניתן יהיה לפעול בתועלתנות, ללא המשיחיים. במקרה של שעת חירום אמיתית יקבל מנהיג המחנה הממלכתי בני גנץ הכשר להצטרף לממשלת נתניהו ולדלל את כוחם של הקיצונים בממשלתו, שלא שמעו על הצורך להתחשב בדעת אומות העולם ובייחוד בארה"ב משענתנו.

ים בבלגן

ישראל נהנית בעקיפין מהתהליך הבינלאומי בהנהגת האמריקאים. היקף יצוא הנפט של איראן עדיין נמוך מהפוטנציאל שהיה לפני הטלת העיצומים. תקבולי הנפט היורדים מפחיתים ממקורות המימון למכונת המלחמה האיראנית הפזורה מסוריה ומלבנון ועד לתימן.

גם הנוכחות של רוסיה בסוריה פוחתת בגלל קשייה באוקראינה, מה שמגביר את מרחב הפעולה של ישראל, כך על פי מקורות זרים, בכדי למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה ובלבנון.

מחיר הנפט הנמוך שהאמריקאים מנגישים בעקיפין לישראל קריטי עבור ישראל מול איראן. לפי שעה ישראל מתעצמת כלכלית ובהמשכיות, ששום מדינה בעולם לא מצליחה להשתוות לה.

הישגי ישראל כוללים, בין היתר: גירעון תקציבי אפסי, עודף אדיר בחשבון השוטף, חוב נמוך מאוד לתוצר, שיעור תעסוקה גבוה, גביית מסים נאה, לא רק מענף הנדל"ן. משק חזק של ישראל חיוני ליום הדין, כך שאפשר יהיה להעמיס עליו הוצאות, כפי שהצלחנו להשית עליו הוצאות של 180 מיליארד שקל למלחמה בנגיף הקורונה, רק בגלל שהמשק עשיר  (עדיין), ונמצא במיטבו.

לישראל אין יכולות לוגיסטיות ארוכות טווח, שדורשות תדלוק מטוסי קרב למרחקים עצומים באמצעות מכליות מעופפות, שהאמריקאים טרם סיפקו לנו. החלופה הישראלית למטוסי התדלוק, לפי שעה, היא שימוש בארגוני הביון שלה כדי לסכל התקדמות איראנית בתחום הגרעין ואת הניסיון להקיף את ישראל בטילים מדויקים יותר בכמויות אדירות.

בצד השני של המגרש, האיראנים מצדם מקיימים אימונים ימיים שנתיים עם סין ועם רוסיה. עד לעימות הצבאי הגורלי מול איראן, ספינות המלחמה האיראניות יספיקו להקיף את העולם ולחזור לבסיסן באחד מנמלי הצי באוקיאנוס ההודי או באחד מנמלי הצי של משמרות המהפכה צפונה, מעבר למפרץ הורמוז. הן יעשו זאת כדי להוכיח לישראל כי גם לאיראן יש זרועות ארוכות טווח. אומנם לא אוויריות, אבל ימיות.