תאגיד השידור הציבורי חי על זמן שאול. הדברים שחוזר ואומר שר התקשורת החדש שלמה קרעי, שלפיהם "אין מקום לשידור ציבורי", משקפים לא רק את דעתו המוכרת והידועה של השר, אלא בעיקר את דעתו של ראש הממשלה. לכן זו הסיבה העיקרית לכך שקרעי מונה להיות קבלן הביצוע של פירוק או הפרטת התאגיד. הכתובת כבר על הקיר וצריך להמתין רק למועד הביצוע.

התאגיד בסכנה? השר קרעי: "אין מקום בעידן הזה לשידור ציבורי"
"ניסיון להלך אימים": עובדי "כאן" מגיבים לאיומי סגירת תאגיד השידור

שלא כמו שר התקשורת, אני חושב שיש מקום לשידור ציבורי, ואסור לסגור את התאגיד. אבל קשה ולא נכון להתעלם מהרייטינג הנמוך של שידורי החדשות של התאגיד, שרק מעטים צופים בהם. לאחרונה החליט התאגיד לחזור ולשתף פעולה עם הוועדה הישראלית למדרוג, ועל כך מגיעים שבחים למנכ"ל החדש גולן יוכפז. נראה שיוכפז דוגל בשקיפות ובהגינות, ואינו מנסה להסתיר את שיעורי הצפייה של השידורים בטלוויזיה, כפי שעשה לכאורה קודמו אלדד קובלנץ, שהחליט לפרוש מוועדת המדרוג.

כאן 11 ראוי לכל השבחים על שידורי הדרמה והתעודה המשובחים, אבל ספק גדול אם יש צורך בתאגיד ציבורי רק לצורך שידורים דוקומנטריים. הנתונים של מהדורת החדשות, כפי שהם משתקפים בממצאי ועדת המדרוג, מלמדים שחטיבת החדשות היא הבעיה המרכזית שם, ולכן חייב לחול שינוי, שספק גדול אם מי שעומד בראש החדשות יודע ומסוגל לעשות.

כדי להפוך את שידורי החדשות לרלוונטיים, מנהלי התאגיד אינם צריכים להזדרז לשכור את שירותיה של חברת לובינג שמתמחה בקשרי ממשל, כפי שהם מתכוונים לעשות. בשלב הראשון הם חייבים לבצע חריש עמוק בחטיבת החדשות במטרה להעלות את שיעור הצפייה. יוכפז יודע את העבודה, אך לא בטוח שיצליח במשימה. הסיבה לכך היא שעד לכניסתו לתפקיד, בשידורי החדשות תקפו שוב ושוב את בנימין נתניהו והליכוד. וראש הממשלה, כך נראה, לא שוכח ולא סולח.

מי הנעלם?

האם אתם יודעים מי זה סרן ת' מאמ"ן, שמת בכלא צבאי, ועל פי החלטת הרמטכ"ל יוכר כחלל צה"ל? סרן ת' היה קצין מודיעין שמת כאזרח בנסיבות שעדיין לא ברורות. הוא הוכר כחלל צה"ל בעקבות ועדת בדיקה שבראשה עמד אלוף (במיל') ניצן אלון. סרן ת' נקבר בבית עלמין אזרחי, ובמשרד הביטחון מתכוונים לדון בשינוי המצבה אם משפחתו תבקש זאת. בכל אמצעי התקשורת הוא מכונה סרן ת', אף שברשתות החברתיות מתפרסם שמו המלא כבר תקופה ארוכה.

לפני כשבוע התפרסם צילום המצבה שעל קברו. מה שאישרה הצנזורה הצבאית לפרסם הוא משפטים בודדים שנכתבו על מצבתו: "פ"נ נקבר בננו ואחינו האהוב. נלקח בטרם עת, ו' ניסן תשפ"א 17.2.2021 - 15.10.1996 יהי זכרו ברוך".

הקצין נעצר בחודש ספטמבר 2020 בתום חקירה ממושכת שבמהלכה יוחסו לו עבירות ביטחוניות חמורות. הוא שירת ביחידה מסווגת של חיל המודיעין בתפקיד מרכזי, המשיך לשירות קבע, נחשב לקצין מצטיין וזכה לשבחים רבים על תפקידו. מה שברור הוא שהקצין לא הופעל בידי אדם אחר או מדינה זרה.

הוא נמצא בלילה שבין ה־16 ל־17 במאי 2021 במצב קשה במתקן כליאה, ומת כעבור זמן קצר בבית חולים. מאז מבקשת משפחתו לאפשר את פרסום שמו המלא, אבל מערכת הביטחון מסרבת להיענות לבקשה, מבלי שהיא מנמקת את סירובה. בעידן של רשתות חברתיות שמפרסמות הכל, לא ניתן להסתיר לאורך זמן את זהותו של אדם, ולאחר מותו שמו המלא פורסם שוב ושוב ברשתות החברתיות.

גם אתרים ידועים בחו"ל שעוקפים בקביעות את הוראות הצנזורה הצבאית, מפרסמים את שמו המלא של הקצין, בצד פרטים נוספים שנאסרו לפרסום בישראל. אין לי שום טענה לצנזורה הצבאית, שפועלת על פי דרישת גורמי הביטחון. השאלה היא איזה נזק ביטחוני עלול להיגרם למדינה, לאחר שכבר הותר לפרסם שהקצין לא הופעל בידי מדינה זרה.

נראה שהמדינה לא אוכפת את החוק ברשתות החברתיות, אבל בוחרת להטיל מגבלות על אמצעי התקשורת האחרים. מדובר במדיניות של אכיפה בררנית. אמצעי התקשורת מנועים מלפרסם את זהותו, אבל שמו המלא של הצעיר מופץ בכל הרשתות האחרות. בעידן הנוכחי צו איסור פרסום מאבד את יעילותו כשהוא נדרש לאורך זמן. ראוי לשקול שוב את בקשת המשפחה, כששמו של הקצין ממילא כבר ידוע ברבים.

הפרשן החדש

אחרי שבועות של דיווחים על מצבו הרפואי הקשה, החליט לאחרונה מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לפזר את הערפל, אבל מי שכצפוי ידע על כך קודם הוא לא אחר מאשר השר לשעבר איוב קרא, שיש לו מקורות מצוינים גם בעורף האויב. לא מאמינים? זה מה שצייץ קרא בשבוע שעבר: "גורמים בלבנון הקשורים אליי מאשרים שחייו של נסראללה בסכנה, אחרי שאושפז במצב קריטי עם חשש לחייו". קרא גם כתב ש"בכירים מאיראן שהגיעו ללבנון, מבינים שהגיע הזמן למצוא מחליף למנהיג חיזבאללה, והם מתייעצים עם בנו ג'ואד מתוך חשש שהאופוזיציה בלבנון עלולה לנצל את המצב".

אם תשאלו אותי, צריך לגייס בדחיפות את קרא למוסד, בזכות הניתוח המבריק והקשרים הנהדרים שלו. אתם קונים את הסיפור ההזוי שגורמים מאיראן באו ללבנון כדי להתייעץ עם בנו של נסראללה, בשאלה את מי למנות במקומו, כשנסראללה חי, נושם ובועט? אחרי כמה שבועות שבהם היו דיווחים שנסראללה נמצא במצב קשה, החליט מזכ"ל חיזבאללה לצאת לציבור, כדי להזים את הטענות והשמועות על מצבו הבריאותי. אבל נראה שהאיש שלנו בביירות יודע טוב יותר.