בעת התכנסות מושב חירום של מועצת הביטחון של האו"ם לדיון על התרחבות ההתנחלויות, לא ידוע כיצד תנהג ארה"ב. הצעת ההחלטה שנוסחה על ידי איחוד האמירויות, הכוללת גינוי לישראל על פעילותה בשטחים, כבר הופצה בין חברות המועצה. אבל בעת התכנסות המועצה, התעלומה היא כיצד תנהג ארה"ב? "אנחנו עוד לא יודעים מה הולך לקרות ביום שני", הודה לי בכיר במשלחת ישראל באו"ם.

"עובדים על טיוטה שתזכה לקונצנזוס": הדיון על ישראל במועצת הביטחון נדחה
"לא מועילה": ארה"ב נגד ההצבעה הצפויה במועצת הביטחון בעניין ההתנחלויות

הערפל האופף את עמדת ארה"ב לקראת הדיון, הוא בלתי רגיל וחריג ביותר. בדרך כלל וכמעט כנוהג שיגרתי דיפלומטים אמריקאים חברי משלחת מדינתם במטה הראשי של האו"ם בניו יורק הם נגישים לתקשורת ומשוחחים באופן חופשי עם עיתונאים. במיוחד ערב דיון מיוחד במועצת הביטחון.

הפעם, הם נעלמו ונאלמו. השתיקה שלהם איננה בגדר תעלומה. היא הייתה צפויה. ההתחמקות מלגלות או אפילו לרמוז כיצד תגיב ארה"ב על ההחלטה שתעלה בסוף הדיון, היא תוצאה ישירה, אולי מדויק יותר לומר תגובה להתנהלותה של הממשלה הנוכחית בירושלים, בנושא ההתנחלויות והמאחזים הבלתי חוקיים.

ארה"ב כבר גינתה רשמית את החלטת הממשלה לאשר בניית עשרת אלפים יחידות בהתנחלויות ולהכשיר עשרה מאחזים. ארה"ב הצטרפה להודעת הגינוי משותפת עם שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה ואיטליה. לא הסתפקה בכך. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן פרסם הצהרת גינוי מנוסחת בחריפות. "ארה"ב מתנגדת בכל העוצמה לצעדים חד-צדדיים שרק משלהבים את המתיחויות בין ישראל לפלסטינים", נאמר בהצהרת בלינקן.

ארה"ב לא הסתפקה גם בהצהרה חריפה זאת. הבית הלבן יצא בהצהרת גינוי משלו. החלטות ישראל הוגדרו כ"חותרים תחת ההיתכנות של פתרון שתי המדינות". לא צריך להיבהל מההצהרות האמריקאיות בגנות ההתנחלויות. ההתנגדות להתנחלויות היא חלק בלתי נפרד ממדיניות ארה"ב בנושאים מזרח תיכוניים ובמיוחד ממדיניותה בנושא הבעיה הפלסטינית. למרות ההתנגדות המסורתית הזאת, בכל פעם שנושא ההתנחלויות נידון במועצת הביטחון ועלתה הצעת גינוי לישראל, ארה"ב הטילה ווטו וסיכלהאת הגינוי.

לפי אומדן רווח במסדרונות בניין האו"ם, ארה"ב הטילה ווטו בנושא זה למעלה מ-50 פעמים. (רוסיה, שגם לה זכות ווטו במועצת הבטחון, תמכה באופן מוקפד ומוצהר בכל פעם בהצעת הגינוי נגד ישראל. אף לא פעם אחת, ניצלה רוסיה את זכות הווטו שלה למנוע החלטה אנטי ישראלית. רוסיה גם מצטרפת באופן עקבי ותומכת בכל החלטה נגד ישראל העולה להצבעה במליאת האו"ם).

הסיבה להתנהלות הסותרת של ארה"ב בנושא ההתנחלויות, היא שארה"ב רואה את בעיית פלסטין ואת התנהגותה של ישראל בנושא הזה, כתחום דיפלומטי ומדיני בלעדי של ארה"ב. היא איננה אוהבת שהאו"ם מתערב בתחום הזה ומנסה לפגוע בבלעדיות האמריקאית. אם נחוצה הייתה הוכחה שההרכב הימני-דתי קיצוני של הממשלה הנוכחית מערער את מעמדה של ישראל ופוגע במישור ובערוצי היחסים התקינים והטובים בינה בין מעצמות המערב וכמובן בתחום התמיכה המדינית והאהדה המסורתית של ארה'ב הדיון מחר במועצת הבטחון מספק הוכחה זאת.

משיחות שלא לייחס עם דיפלומטים בכירים, ניתן להעריך שארה"ב תמנע אישור החלטת גינוי לישראל גם בדיון הנוכחי. לא ברור אם תעשה זאת במאמץ הסברתי בקרב חברות המועצה ותבקש מהן להימנע מהחלטת גינוי, או שלבסוף תחליט להטיל ווטו ולסכל את החלטת גינוי. גם אם ארה"ב תמנע גם הפעם החלטת גינוי בדיון על התנחלויות במועצת הביטחון, זה לא ישנה וודאי שלא ישפר כי הוא זה מעמדתה המסתייגת, המתנכרת ואפילו העוינת של ארה"ב מול וכלפי הממשלה הימנית-דתית. ארה"ב לא רק תמשיך בהתנגדותה הנחרצת לקווי היסוד של ממשלת נתניהוותדבק באיבתה למדיניותה ההתנחלויות.

ארה"ב תעצים, תסלים את הצהרותיה נגד פעילות ישראל בשטחים. "אם הייתי נתניהו, הייתי חושב יותר מפעמיים אם לקיים בעתיד הקרוב ביקור רשמי בבית הלבן", אמר בשיחה עמו סגן ראש משלחת מערבית באו"ם.