החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על העלאת הריבית מתקבלת בראש ובראשונה בגלל סימני אי הוודאות המשקית. בניגוד להערכות המוקדמות 'אינפלציית הליבה' במשק עדין גבוהה יחסית ליעד האינפלציה שנקבע על ידי הממשלה.

הנתונים התבטאו במדד חודש ינואר שבכל השנים האחרונות ובאופן מסורתי היה נמוך אבל המדד שפורסם בשבוע שעבר עלה בשיעור גבוה מהצפוי של 0.3%. בנוסף נתוני הצמיחה המרשימים ב-2022 שעמדו על 6.5% (למרות צמיחה של 5.8% ברבעון הרביעי של 2022) מעידים על כך שהצריכה הפרטית עדין לא התמתן. נתוני הצריכה באים בנוסף לנתוני התעסוקה ההדוקים למדי.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

שני גורמים נוספים השפיעו על ההחלטה: הרפורמה המשפטית שתובא היום בערב להצבעה בקריאה ראשונה ותקציב המדינה ל-2023/24 שיגיע לאישור הממשלה ביום חמישי הקרוב.

הרפורמה המשפטית תוביל לדעת כל המומחים לפגיעה כלכלית במשק שהעיקרית והמידית שבהן היא הורדה דירוג האשראי. עם הנתונים קשה להתווכח: הבורסה לני"ע בת"א מפגרת לפחות ב-10% מבחינת הביצועים בהשוואה לבורסות בארה"ב.

חברת הדירוג מוד'יס ו-S&P כבר הביעו את חששותיהם. הפחתת דירוג האשראי תייקר את עלויות גיוס ההון ותביא בעקיפין גם לעליה נוספת בריבית בישראל. על רקע זה ניתן להבין א פיחות השקל לעומת הדולר בכ-5% בתוך חודש ימים.

מי שמשלם את כל זה הוא האזרח הפשוט. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יכול לטעון עד מחר בבוקר כי הרפורמה המשפטית משפרת את הדמוקרטיה ומחזקת את הכלכלה אבל עם המספרים קשה מאוד להתווכח.

כפי שראינו על רקע אי הוודאות הריבית עלתה היום ועוד עלולה לעלות בשיעור נוסף ואת הירידות בבורסה כבר הזכרתי. העלאת הריבית זו הפעם השמינית ברציפות מאפריל 2022 תפגע בצורה קשה במקבלי המשכנתאות.

משק בית שקיבל לפני שנה משכנתה בהיקף של מיליון שקל, כבר נאלץ להחזיר על מרכיב ריבית הפריים בלבד תוספת של 1000 שקלים לחודש או 12 אלף שקל לשנה. המדובר במכה קשה ביותר המכבידה עוד יותר על יוקר המחייה. לכן אין פלא שהבנקים ובראשם דיסקונט יצאו היום במהלך שנועדו להקל על הלווים בהחזר המשכנתא ולדחות את התשלומים במספר חודשים.