לראש הממשלה בנימין נתניהו יש ציפיות מהרמטכ"ל, מהמפכ"ל ומהפרקליטות. מהרמטכ"ל מצפה נתניהו להיאבק בתקיפות בתופעת הסרבנות. לא ברור איך הרמטכ"ל הרצי הלוי יכול לבצע את ההנחיה, כשהמפתח הוא בידיו של ראש הממשלה. עד לשבועות האחרונים זה נשמע איום שלא בטוח היה שיתגשם. בימים אלה זה קורה במציאות. טייסים, נווטים ואנשי הכוחות המיוחדים מתכוונים שלא להתנדב למילואים.

כדי להבין את משמעות האיום צריך להבין שצה"ל מתבסס ברובו על חיילי מילואים, כשהכוח הסדיר מהווה רק חלק קטן מסדר הכוחות של צה"ל. כאשר שלב האיומים הפך לשלב המעשים, ניתן לומר שמדובר באירוע הסרבנות הגדול ביותר בתולדות המדינה.

בתחילת השבוע הודיעו 180 טייסים, נווטים ומפעילי כלי טיס בלתי מאוישים שהם יפסיקו להתנדב למילואים, אבל הדגישו שאם ייקראו לפעילות מבצעית, הם לא יסרבו לכך. שמעתי את תא"ל (במיל') ירון רוזן, טייס קרב ובעבר ראש מטה הסייבר של חיל האוויר, מצייר תמונת מצב קשה ומעיד שהוא לא ישן לילות רבים. כשהוא הולך לישון, הוא מוטרד.

לדבריו, כשטייסי המילואים מוטרדים, הם מבצעים את משימותיהם פחות טוב מהנדרש. הם לא מנותקים גם באוויר ממה שמתרחש על הקרקע. תא"ל (במיל') רוזן השמיע אזהרה לא פשוטה שלפיה אם חוקי המהפכה המשטרית יגיעו לקריאה שנייה ושלישית, הוא יתקשה להמשיך להתנדב לשירות מילואים.

גם מתנדבים אחרים שמשרתים ביחידות המיוחדות בצה"ל משמיעים אזהרה דומה. כשמדברים על היחידות המיוחדות, מתכוונים ליחידות שהן לבו של האגף המבצעי של צה"ל, ואנשיהן הוכשרו לבצע מבצעים מיוחדים.

ניתן למנות בהן את יחידת הקומנדו, חטיבת עוז, שייטת 13, סיירת מטכ"ל, יחידת 669, יחידת שלדג, יחידת יהל"ם, יחידת מורן, היחידה הרב ממדית, יחידת עוקץ, יחידת רוכב שמיים, יחידת האלפיניסטים ויחידות טקטיות נוספות.

שלא בעת חירום היחידות האלה מופעלות ביוזמת הממשלה ושר הביטחון או באישורם. הגיוס ליחידות המיוחדות נעשה על בסיס התנדבותי, והשירות בהן נעשה בהתנדבות ועל פי מידת התאמתם של המתנדבים. ההכשרה של המשרתים ביחידות המיוחדות היא סודית וכך גם פעילותן של היחידות.

כאשר קצינים וחיילים מודיעים שלא ימשיכו להתנדב למילואים בעתיד, יש לכך משמעות אחת: פגיעה קשה בצה"ל ובביטחון הלאומי. בתחילת השבוע הודיעה הפרקליטות הצבאית שחיילי סדיר ומילואים, כולל קצינים בקבע עד דרגת סגן אלוף, יוכלו להשתתף בפעולות המחאה, משום "שההפגנות אינן נושאות גוון פוליטי".

הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר ירושלמי התנתה את השתתפותם של החיילים בהפגנות בכך שיעשו זאת בלבוש אזרחי ולא יעסקו בהיבטים הפוליטיים ביחידות שבהן הם משרתים. ההחלטה לאפשר לחיילים להשתתף במחאה תוציא עוד אלפי מפגינים לרחובות.

נווט דתי, איש מילואים שתומך ברפורמה המשפטית, אמר השבוע שיש צורך בתיקונים במערכת המשפט, אבל אסור להשתמש במחאה ככלי ניגוח פוליטי. הוא הסביר שכאשר הוא טס מעל עזה, אחד המקומות הצפופים בעולם, הוא לא תמיד מזדהה עם מדיניותה של הממשלה, אבל כשהוא במטוס, לבוש בסרבל טיסה, הוא מתכוון לבצע כל פקודה.

הנווט אמר בגילוי לב שגם אם היה חש אי־נוחות בגלל המהפכה המשפטית, לא היה מפסיק להתנדב. הקריאה שהפנה ראש הממשלה לרמטכ"ל, שלפיה יש להיאבק בתקיפות בסרבנות, עלולה להפוך ללא יותר ממכבסת מילים, אם נתניהו לא יפעל מיידית כדי להגיע לפשרה אמיתית. לרמטכ"ל אין דרך להיאבק במאות טייסים ובקצינים וחיילים ביחידות המובחרות. הכדור נמצא אצל בנימין נתניהו, והוא זה שצריך למצוא במהירות את דרך הפשרה.