ראש הממשלה בנימין נתניהו ממש שיחק אתמול לידיו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד. האחרון הדף עד אתמול בגופו את כל הלחצים עליו להשבית את המשק. ממי הוא לא קיבל טלפונים? מי לא שיגר אליו מסרונים? אבל בר־דוד נשבר לאחר שראש הממשלה פיטר את שר הביטחון יואב גלנט והבעיר את הכור האטומי של הפגנות ההמונים.

יו"ר ההסתדרות: "כשרה"מ יודיע שהוא יעצור את החקיקה, נפסיק את השביתה"

מרגע שהחליט על השבתת המשק, הפך בר־דוד לגדול המוחים וחובק על ידם. נתניהו המתין עם הודעתו על עצירת החקיקה עד הערב כדי לארגן את הימין וליצור איזון בין המפגינים נגד הרפורמה לבין אנשי הימין התומכים בה. ההמתנה עם ההכרזה עד הערב מנעה את הפסקתה המיידית של שביתת ההסתדרות. 

להכרזת ההסתדרות הצטרפו באופן חסר תקדים הבנקים, רשות שדות התעופה, רשתות השיווק, המרכזים המסחריים, החברות הפרטיות ועוד. מנהלי חברות כמו טבע, דיסקונט ועוד שיגרו מכתבים לעובדים ובהם הסבר על מהותה של הדמוקרטיה והחששות לפגיעה בה. מבין כל השביתות שנערכו אתמול במשק על רקע הרפורמה המשפטית, צדה את עיני אחת במיוחד – זו של רשת מקדונלד'ס ישראל. מעולם לא הייתה שביתה ברשת זו בישראל ולמיטב ידיעתי גם בעולם.

אחד ממדדי ההשוואה הכלכליים הבינלאומיים לגבי יוקר המחיה העולמי הוא מדד "הביג מק", המשווה את המחירים הדולריים של קציצת הבשר. מאתמול ניתן להכריז גם על מדד מחאת מקדונלד'ס, שלפיו השתתפות הרשת במחאה כלשהי מעידה על עוצמתה. זה המקום להזכיר שזכיינות הרשת נמצאת בבעלות עומרי פדן, יוצא סיירת מטכ"ל ששירת בצוות של אבי דיכטר (המועמד הנוכחי לשר הביטחון אם גלנט אכן יפוטר). 

בשביתה אתמול השתתפו גם, באופן חסר תקדים, כל החברות שבבעלות קרן ההשקעות פימי שבשליטת ישי דוידי. קרן פימי מעסיקה 55 אלף עובדים ב־50 מפעלים בארץ ועולם. גם דוידי שירת בסיירת מטכ"ל ופעל מאחורי הקלעים כדי להגיע להבנות בנוגע לרפורמה המשפטית. "ישראל עומדת בפני ימים גורליים", אמר אתמול. "אני קורא לעצור את החקיקה לאלתר, להחזיר את שר הביטחון גלנט לתפקידו ולהשיב את המדינה לשפיות".

פדן, דוידי וכל האחרים חרדים לא לכיסם אלא לגורל המשק והדמוקרטיה הישראלית. לא ניתן לצבוע אותם באינטרסים פוליטיים כמו שניסה נתניהו לעשות בשלושת החודשים האחרונים. מתחילת השנה הוכיח ראש הממשלה הוא אינו מנהל את האירועים אלא רודף אחריהם. כל תגובה שלו, כמו בנאום אמש, הופך למעט מדי ומאוחר מדי.

הוא התחיל את הדרך בנאצות כלפי המוחים וכינה אותם אנרכיסטים, אבל לאחר מכן חיבק אותם. הוא פיטר במחי יד את שר הביטחון, אבל לאחר מכן הסכים להקפיא את החקיקה בנוגע לוועדה לבחירת שופטים. מעתה והלאה הוא חייב לקחת את העניינים בידיים. המשך הפרחת סיסמאות באוויר כמו "אחים אנחנו", שנאמרו על ידי נתניהו אמש, כבר לא יועיל. 

השלב הראשון והמיידי הוא ביטול מוחלט של הליכי החקיקה והרפורמה. כל ניסיון להמשיך בהליכי החקיקה יוביל רק להעצמת ההפגנות ובהמשך להתנגשות עם בית המשפט העליון. אם לא יהיה ביטול מוחלט, ההפגנות יימשכו וביתר שאת, ואת המחיר הכלכלי והכללי נשלם כולנו.