בשלוש מלים הגדירו חכמי התלמוד, נכון יותר גינו והוקיעו את המתחולל בפוליטיקה בישראל בשבועות האחרונים, את התגובות ההזויות לכתב האישום נגד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שנשמעו ופורסמו מצד רפובליקנים בכירים, מהם אחדים שטראמפ העליב והשפיל, בשלוש מילים - "ותהא האמת נעדרת" (בבלי, מסכת סוטה, דף מ"ט עמוד ב').

חכמי התלמוד התכוונו לתקופה שהם הגדירו "עקבתא דמשיחא", תקופה של סימני ימות המשיח. אבל ההגדרה הזאת, "ותהא האמת נעדרת" היא כל כך קולעת, כל כך מדוייקת ומתבקשת לתיאור מה שקורה בישראל ובארה"ב, שמותר, ראוי ורצוי להרחיב את המשמעות המעשית של ההגדרה של חכמי התלמוד לימינו. כמעט מדי יום מתרחשים דברים חסרי הגיון, נעדרי יושרה וריקים מכל שמץ של מוסר, שמאששים כל פעם את צערם של חכמי התלמוד על האמת הנעדרת. 

שיא חדש החושף את ההיעדרות של כל שבריר של אמת נרשם בראשית השבוע - לא בהתפתחות ארצית מקומית אלא בזירה עולמית, במתחם בינלאומי: רוסיה קיבלה את נשיאות מועצת הביטחון ותנהל את הגוף היחידי של האו"ם שיש לו סמכות לאכוף את החלטותיו בכוח.

רוסיה, שנשיאה ולדימיר פוטין הוכרז על ידי בית הבין הבינלאומי בהאג כפושע מלחמה, היא תחליט את סדר יומה של מועצת הביטחון, מדינה שפלשה למדינה זרה עצמאית, שמפציצה ערים וכפרים, ששיגרה ומשגרת טילים על מטרות אזרחיות כולל בתי חולים ובתי ספר, שגרמה להרג של אלפי בני אדם חפים מפשע.

כנשיאה של מועצת הביטחון תקבע רוסיה את העדיפויות של משברים וסכסוכים אזוריים שהמועצה צריכה לדון בהם, היא תגבש את ההחלטות, כולל גינויים והתרעות נגד מעשי אלימות. הדימוי העולה על הדעת הוא שאדם שהורשע כרוצח מונה, הופקד ואחראי על ניהול בית משפט לעניינים פליליים.

במהלך חודש אפריל, כששגריר רוסיה באו"ם וואסילי נבנזיה יתפקד כנשיא מועצת הביטחון, יתקיים הדיון התקופתי בנושא המזרח התיכון ו"שאלת פלסטין". שגריר רוסיה, כמו בכל דיון תקופתי בנושא הזה, יתקוף את ישראל, יגנה את  "הכיבוש הישראלי" ויוקיע את "מדיניות ההתנחלויות" שלה.

באותה שעה, שהוא, הבכיר הרוסי, מדבר בדיון במועצת הביטחון בניו יורק, רוסיה מפציצה מטרות אזרחיות באוקראינה, משגרת טילים חדישים על אזורי מגורים צפופים ואין מצד רוסיה שום סימן ושום רמז שבכוונתה להאט את התקפותיה על מטרות באוקראינה.

האבסורד השטותי הזה שמדינה מצורעת כמו רוסיה מכהנת כנשיאה של מועצת הביטחון עלה בשאלות שעיתונאים כתבי האו"ם שאלו את הדובר של הארגון סטפן ז'ואריק בתידרוך היומי שקיים ביום שישי האחרון.

ז'ואריק, הדובר הוותיק והמיומן של האו"ם, התקשה להסתיר את תחושת אי הנוחות שהוא חש. הוא ניסה להסביר שמועצת הביטחון היא גוף עצמאי שמתנהל על ידי המדינות החברות. "האו"ם הוא ארגון מסובך ומורכב", אמר. כמו כן הבהיר שהמזכיר הכללי של האו"ם ימשיך "לדבר ולהצהיר את עמדותיו והשקפותיו בלי להתחשב מי מנהל את מועצת הביטחון".

אמת היא שמועצת הביטחון נקלעה ושקועה בתהליך של ירידה ופיחות במעמדה ובסמכותה מזה שני עשורים. לוב תחת שלטונו של מועמר קדאפי, סוריה בשלטון העריץ של בשאר אסד, איראן בשליטת משטר דתי פנאטי ותומך בטרור, לבנון עם ממשלה שחיזבאללה חבר בה, ארצות אלו כיהנו כחברות בלי קבועות במועצת הביטחון ומילאו את תפקיד הנשיא התורן של המועצה.

מועצת הביטחון לא עשתה מאומה, נחשפה כחסרת אונים בהעדר תגובתה למלחמת האחים בסוריה. המועצה לא קיבלה אף לא החלטה אחת שהגיבה לטבח מאות אלפי האזרחים בסוריה. 

גם הרכבה של המועצה הוא ארכאי, שרירותי ואיננו מייצג את מאזן הכוחות האמיתי בעולם. השינוי היחידי והאחרון בהרכב המועצה נעשה ב-1963, כאשר מספר החברות הלא קבועות הוגדל מ-11 ל-15. אבל מאז מספר המדינות החברות באו"ם גדל מ-113 ל-193. מועצת הביטחון נשארה תקועה בעולם ארכאי שאין לו ולא כלום עם המציאות המדינית ומאזן הכוחות של המאה ה-21 .

ההרכב הנוכחי של המועצה והפקדת זכות הווטו באופן בלעדי בידי ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת, הם ביטוי למצב אנכרוניסטי שלא מייצג את התמורות שחלו בזירה העולמית. מדינות גדולות, מאוכלסות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה, יפן, הודו, ברזיל, דרום קוריאה אינן חברות במועצה.

נעשו ניסיונות לרפורמה בהרכב המועצה ונידונו יוזמות להרחבת הרכבה ולצירוף מדינות מרכזיות לחברות בעלות זכות הווטו. כל היוזמות שנידונו נדחו וסוכלו. לדברי דיפלומטים בכירם וותיקים, מי שבלמו את היוזמות הן המעצמות שאינן מוכנות לוותר על מעמד הבכורה שלהן.

סין מתנגדת בתוקף לצירופה של יפן, ארגנטינה זועמת על שברזיל מוזכרת כמועמדת של אמריקה הלטינית. פקיסטן כועסת על שהודו רואה עצמה כמועמדת טבעית ואילו איטליה טוענת שזכותה למושב קבוע במועצה לא פחותה מזו של גרמניה.

כהונתו של שגריר רוסיה באו"ם כנשיא מועצת הביטחון מוגבלת לתקופה של תורנות הנמשכת חודש. אבל רוסיה דואגת וטורחת לציין ולחשוף את עובדת כהונתה בראש הגוף היחידי הסמכותי של האו"ם בעת שנשיאה הוכרז רשמית כפושע מלחמה.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מגיע השבוע לניו יורק ויכהן פעמיים, בשני דיונים, כיושב ראש של מועצת הביטחון. צעד מתריס ונעיצת אגרוף מדיני בצלעות הארגון העולמי. זה מה שקוראים בלשון לא דיפלומטית, "תקפצו לי". אנחנו ממשיכים להפציץ באוקראינה, להרוס כפרים, להרוג אזרחים ואני בניו יורק, יושב ראש בדיון במועצת הביטחון.