כשמראיינים קיבלו מסמך קורות חיים בתוך תיקייה עבה יחסית, הם נטו לחשוב שהמועמד רציני יותר, מקצועי יותר, ואולי אף מתאים לתפקיד בכיר יותר. אותם קורות חיים בדיוק, כשהוצגו בתיקייה דקה, התקבלו בפחות רצינות. תחושת המשקל הפיזי של התיקייה העניקה חשיבות ורצינות למועמד – תופעה מרתקת שמראה עד כמה החוויות הפיזיות שלנו משפיעות על השיפוטים המנטליים שלנו.
אבל מה עומד מאחורי זה? איך פעולה כמו החזקת תיקייה עבה משפיעה על תפיסת העולם שלנו? התשובה מסתתרת במקום לא צפוי: באינטראקציות הבסיסיות ביותר שלנו כתינוקות עם העולם הפיזי.
אחד הדברים הראשונים שתינוק לומד לעשות הוא להושיט יד ולתפוס חפצים. התנועה הרפלקסיבית של אחיזה באצבע של אדם קרוב היא לא רק ביטוי של חיבור רגשי, אלא גם בסיס קוגניטיבי להמשך חייו. אותה פעולה פשוטה של אחיזה מאפשרת לילד להבין בהמשך מושגים מופשטים יותר, כמו "לתפוס רעיון" או "תפיסת מצב".
המוח שלנו בנוי כך שהחוויות הפיזיות הראשוניות הופכות לבסיס למטפורות ולמושגים מורכבים. כשאנחנו אומרים על מישהו שהוא "אדם כבד משקל" (בהקשר של רצינות או סמכות) או "אדם חם" (בהקשר רגשי), אנחנו משתמשים בחוויות חושיות כדרך להסביר רגשות, רעיונות ואפילו שיפוטים מוסריים.
לרוץ קדימה: ריצה, לדוגמה, מסמלת עבורנו "התקדמות" ברמה הסמלית, ולכן משחררת לא רק את הגוף אלא גם את המוח. לזרוק נייר לפח: פעולת ההשלכה מקושרת רגשית להשלת רגשות שליליים, ולכן אנשים שמבצעים פעולה זו חווים לעיתים תחושת הקלה מנטלית.
לחטא ידיים: פעולה פשוטה של שטיפת ידיים או שימוש באלכוג'ל עשויה לגרום לנו להרגיש מוסריים יותר. מחקרים מצאו שאנשים שחיטאו את ידיהם נטו פחות לשקר או להרגיש רגשות אשם.
אחת התובנות החדשות והמרתקות בעולם החינוך היא המושג "למידה גופנית". הרעיון הוא שחוויות פיזיות ישירות משפיעות על הדרך שבה אנחנו לומדים ומבינים מושגים. לדוגמה, כשילדים לומדים חיבור וחיסור, הם יכולים לבצע תנועות פיזיות שממחישות את התהליך: הרמת הידיים - כסמל להוספה, או התכופפות - כסמל להפחתה. למידה זו לא רק מגבירה את ההבנה, אלא גם מחברת את התלמידים באופן מוחשי לרעיונות מופשטים, דבר שיכול להוביל לזכירה טובה יותר ולהעמקה רגשית בלמידה.
מעניין במיוחד לראות כיצד כוח המשיכה הפיזי משפיע על תפיסות רגשיות. מחקרים מראים שאנשים שיושבים על כיסא גבוה נוטים להרגיש יותר בשליטה ובעלי סמכות, בעוד ישיבה נמוכה יותר מעוררת תחושות של כניעה או צניעות. זוהי דוגמה נוספת לאופן שבו המוח שלנו מתרגם חוויות פיזיות למשמעויות רגשיות וחברתיות. כשאנחנו אומרים על מישהו שהוא "בשיא" או "בתחתית", אנחנו משתמשים במטפורות מרחביות שמושרשות עמוק בחוויה הפיזית שלנו.
גם המרחק הפיזי משפיע על האופן שבו אנחנו תופסים קשרים חברתיים ורגשיים. כשאנחנו אומרים על מישהו שהוא "קרוב אלינו", זו אינה רק מטפורה – המוח שלנו מפרש מרחק פיזי כאינדיקציה למרחק רגשי. מחקרים הראו שאנשים שהתבקשו לשבת קרוב יותר זה לזה במהלך שיחה, נטו לפתח תחושות חיוביות יותר זה כלפי זה. זהו מנגנון עמוק שהתפתח במהלך האבולוציה: קרבה פיזית סימנה ביטחון וקשר חברתי, בעוד ריחוק פיזי נקשר לסכנה ולניכור.
למרות כל הטכנולוגיה והקדמה, אנחנו עדיין יצורים שמבינים את העולם דרך המגע, החום והמשקל. אולי זה מה שהופך אותנו לאנושיים כל כך - העובדה שגם כשאנחנו מנסים להיות רציונליים לחלוטין, הגוף שלנו ממשיך ללחוש לנו רמזים משלו. ואולי, בסופו של דבר, זה בכלל לא דבר רע.