"הבאת בייביסיטר? רק תראה לי שהכסף עבר בביט": ראיון עם ראש קרן הסיוע למילואימניקים

תא”ל (במיל') צחי חפץ, שעומד בראש הקרן, מספר על ארגון צה”לי שעובד עם מוסדות אזרחיים, על 600 מיליון שקל שמחולקים ביד רחבה ועל מדיניות של כמעט אפס בירוקרטיה שמוכיחה את עצמה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
תא”ל (במיל') צחי חפץ
תא”ל (במיל') צחי חפץ | צילום: ראובן קסטרו

בתחילת קיץ 2023 ערך צה”ל תרגיל אירוע רב־נפגעים. חייליו של תא”ל צחי חפץ, קצין משאבי אנוש וראש חטיבת הנפגעים של צה”ל, שהיה אז בשלהי שירותו, הכינו ארונות קבורה מקרטון והתאמנו על שרשרת הטיפול בחלל עד הבאתו לקבר ישראל. אמרו לו אז שהיקף הנפגעים שעליהם התאמנו מוגזם. אף אחד לא תיאר לעצמו מה צפוי לקרות בתוך שלושה חודשים.

באוגוסט באותה שנה הוא השתחרר אחרי 32 שנות שירות אינטנסיביות, שבמהלכן זכה בחמישה פרסי הצטיינות. הוא הספיק לעשות שתי קפיצות לחו”ל, עד השבת ההיא, שבה התעורר מוקדם והתחיל להעמיס על האוטו ציוד להטסת טיסנים, כמו שהוא עושה כל שבת, עד ששמע את האזעקות.

“הבן הגדול היה מילואימניק טרי, והצעיר יותר לוחם בקומנדו”, נזכר חפץ, כיום ראש קרן הסיוע לאנשי המילואים. “אמרתי לו: ‘לך תלבש מדים, תיכף תקבל טלפון’. לא עוברות כמה דקות, והמ”פ מקפיץ אותו לצו 8 הראשון בחייו והוא נעלם לחודש - והבן השני אחריו. עד 10:00 שלושתנו כבר לא היינו בבית. אני יצאתי לכיוון השלישות ברמת־גן, התקשרתי לראש אכ”א ואמרתי לו: ‘אני כאן’. בשלושת השבועות הראשונים נכנסתי לפעילות עם מחליפתי בתפקיד, וקיבלתי אחריות על הקבורה בחירום”.

התרגיל שערך פחות מארבעה חודשים קודם לכן, הפך למציאות הזויה כמעט. “הייתי במרכז ההלוויות - זה שיוצר את הקשר עם המשפחות, מתאם בין הליכי הזיהוי לקבורה, עם כל השרשרת הלוגיסטית, כולל הטקס, משמר הכבוד וניהול ההלוויה כהלכתה. ביום הראשון בלילה נסעתי למחנה שורה עם משפחה שנתקלה בקושי בתהליכי הזיהוי, ועשינו שם מהלך כדי שיאמינו שמה שנאמר להם הוא אמת. בשלושת הימים הראשונים ערכנו 80 הלוויות ביום, מספר בלתי נתפס”.

הוא בן 51, נשוי פלוס ארבעה, נולד בקריית שמונה יום לפני הפסקת האש של מלחמת יום הכיפורים, ושם העביר 32 שנים מחייו. במלחמת לבנון השנייה עבר עם המשפחה לאילת, ומשם עברו לרחובות, שם הוא מתגורר כיום. בתקופה הקצרה שנשם אזרחות, חשב לאן הוא רוצה לקחת את הידע שצבר בתחום משאבי האנוש, בדגש על צמצום בירוקרטיה.

“עשינו מהלכים משמעותיים של מעבר מטפסים וניירת לדיגיטציה מוחלטת, ת”ש בכף היד, חוויה דיגיטלית של הפרט, עם רוח גבית חזקה מהרמטכ”ל וגיבוי של חטיבת ההגנה בסייבר”, הוא מספר. במקום “לעשות לביתו” בחברת הייטק גדולה או בתאגיד בינלאומי, הוא התמסר לחלוטין למילואימניקים.

הקרן להוקרה, סיוע ותגמול לחיילי המילואים הוקמה בהחלטת ממשלה בסוף אוקטובר 2023, על מנת להעניק סיוע למשרתים במילואים בגין נזקים כלכליים שנגרמו להם ולבני משפחתם עקב השתתפותם בלחימה, או עקב קריאתם לשירות מילואים בהתראה קצרה. עד ה־18 בדצמבר חילקה הקרן 600 מיליון שקל.

מלבד סיוע לעצמאים, לסטודנטים ולמובטלים משרתים, יכולים המילואימניקים לקבל טיפול רגשי, זוגי, ובין השאר גם פיצוי חד־פעמי על תקלות בבית בגובה של 500 שקל, החזר על בייביסיטר ועל פנסיון לכלבים.

“די מהר הבנו שהבעיות של 1 בדצמבר לא יהיו דומות לאלו של פברואר”, מסביר (חפץ. “מה שהעסיק את הסטודנטים בתחילת המלחמה היה החוזה שסגרו לקראת שנת הלימודים על דירה, שאפילו לא הספיקו להיכנס אליה. בני ובנות הזוג של המילואימניקים קיבלו את השירות בהבנה, אבל אחרי חודשיים זה הפך ליותר ויותר קשה. ואותו דבר עם המעסיקים”.

“הרמנו טלפון כמעט לכל העצמאים, שסבלו מאוד בגלל שלא היה מתווה פיצויים. אבל ברגע שהתקבלה ההחלטה על שני מתווים, של צה”ל ומס רכוש, עמדנו בפני עומסים עצומים. עד היום יש לי 200 עובדים. ברשות המיסים מאוד עזרו לנו. אנשי הביטוח הלאומי ומס הכנסה היו איתי בקרן. עבדנו בשיתוף פעולה מלא”.

“אנחנו באמת משתדלים להיות קשובים, אבל כשאתה מטפל בעצמאי שמבקש החזר של 400־300 אלף שקל, זה כבד. ב־90% מהמקרים הכל תקין, אבל יש מקרים שבהם אין מספיק מידע, או שהמידע לא תואם את זה של רשויות המס”.

“נתנו מענה על הוצאות קבועות בסטארט־אפים, לעסקים חדשים שאי אפשר היה להשוות אותם לשנה קודמת, הלכנו לקולא בכל פרמטר כדי לתת מענה. רוב העצמאים שפנו מוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים, ואני אומר לך שנניח שהמחזור שלהם היה אפס - הפיצוי שקיבלו גבוה מ־25 אלף שקל, כולל ביטוח לאומי. היום, אם עשית שלושה חודשים מילואים, אתה מקבל פיצוי בגין אובדן מחזור עליהם ועל עוד ארבעה וחצי חודשים אחרי המילואים, וחוץ מזה תקבל את המשכורת שלך. אם יש למישהו בעיות, יש לנו צוות שלם ב’מרכז 360’ של מיצוי זכויות, ואנחנו נמצאים כאן כדי לפתור בעיות”.

“יש פער גם עם עצמאים שיכולים לבקש פיצוי על אובדן מחזורים חצי שנה מהשחרור. ב־75% מהמקרים המערכת עושה חישוב אוטומטי. ביתר יש משהו שלא הסתדר, כי אנשים גויסו שוב וצריך שיד אדם תטפל בהם. זה לוקח יותר זמן. אנחנו עומדים על יותר מ־300 אלף פניות, ובחלק מהמקרים מדובר בסבב רביעי וחמישי של גיוס. הרעיון המסדר הוא שאנחנו איתם. יש תקציב, לא מעניין אותנו כמה נשאר בקופה. יש רציפות ומענה כמעט לכל דבר.

“אם מילואימניק עזב הכל בחו”ל והגיע לארץ, נממן לו כרטיס טיסה, ניתן לו לישון במלון ונביא לכאן את המשפחה שלו לביקור אחרי כמה חודשים. אלו דברים שלא עלו על דעתנו בסוף אוקטובר”.

“עם הסטודנטים הבעיות הלכו והתפתחו ככל שחלף הזמן. הסיפור עם המל”ג היה לא פשוט, ואחרי התגייסות של בכירי המדינה גובש מתווה הקלות גם לשנה הבאה. נתנו מלגות ללוחמים ולתומכי לחימה. היישום באוניברסיטאות מורכב, אבל המגמה טובה. ממש עכשיו פתחנו תוכנית פר”ח, שבה יוכלו סטודנטים לתת שיעורים פרטיים לחברים שלהם, ופר”ח עבור ילדי אנשי מילואים במקצועות הליבה”.

שאלתי את חפץ כמה זמן ימשיך לשרת במילואים בעצמו, והוא ענה בכנות שהוא פשוט לא יודע. “אני פה כל עוד אני מרגיש שאני תורם והמערכת זקוקה לי”.

תגיות:
מילואים
/
מילואימניקים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף