בין ברירה לחופש: איבדנו את הדרך המוסרית במאבק על החירות האחרונה

פסח שוב כאן, בפעם השנייה מאז השבעה באוקטובר, ושוב אי אפשר לשאת את אחד משמות החג בשל העובדה שאחינו עדיין נמקים במנהרות בעזה. ואיך בוחרים בין “רע" ל"גרוע"?

שי להב צילום: אלוני מור
אירוע ליל סדר בגבעת שמואל, משפחות החטופים
אירוע ליל סדר בגבעת שמואל, משפחות החטופים | צילום: ליאור בר סימן טוב
4
גלריה

ברוב המקרים, העניין מסתיים בעוד וריאציה על המושג “חירות". שהרי עבדים היינו וגו'. כל כך הרבה פעמים הייתי במצב, ככותב וכעורך, שבו נאלצתי להמציא מחדש את גלגל החירות הזה, ולאתר זווית חדשה שבה לא נגענו.

לפחות לא בשנה שקדמה לה. וזה תמיד נראה כל כך מאולץ, כל כך שרירותי. רק היום אני מבין שהתחושה הזאת העידה על כמה שחיינו היו טובים. חיים שבהם כשחשבת על אובדן של חירות, קפצו לך לראש בדיחות גרועות על מוסד הנישואים; או, במקסימום, הרהורים נוגים על צו מילואים.

מילואימניקים חרבות ברזל בגזרה הצפונית
מילואימניקים חרבות ברזל בגזרה הצפונית | צילום: דודו כהן, פלאש 90

הסוגיה של החטופים הישראלים בעזה מסעירה את המדינה כבר שנה וחצי, ומייצרת אין־ספור ויכוחים פנימיים וגוונים רבים של תוכניות, משאים ומתנים. נדמה שהיא הפכה לאחד הנושאים הכי מורכבים שעל סדר היום. אבל אם להודות על האמת, היא דווקא מאוד פשוטה. בדרכה המחרידה.

כבר בערבה של השבת השחורה, כשממדי האסון בעוטף החלו להתברר, כולל סדר הגודל המטורף של כמות החטופים, היה ברור לגמרי שאנחנו בקונפליקט בלתי אפשרי. כזה שחמאס ייצר, כמובן, במכוון.

כי הרצון הטבעי והמובן של נקמה בחמאס, וכניסה בכל הכוח לעזה כדי לעקור אותו מהשורש, התנגשו ברצון לשחרר את החטופים. שמהרגע הראשון שימשו כקלף מיקוח אולטימטיבי עבור ארגון הטרור המתועב. זה שכצפוי דאג להחביא אותם היטב בכל רחבי הרצועה, וגם להשתמש בהם כבמגן אנושי.

אירוע ליל סדר בגבעת שמואל, משפחות החטופים
אירוע ליל סדר בגבעת שמואל, משפחות החטופים | צילום: ליאור בר סימן טוב

אני חושב שבסתר הלב, כל מי שהצליח לנטרל את הדם הגועש ואת הזעם המתפרץ הבין מיד שצריך לבחור. שההצהרות הפומפוזיות על שני יעדי המלחמה המקבילים - שחרור החטופים וחיסול חמאס - היו פיקציה מוסכמת. מאוד יכול להיות שהפגיעה הקשה שגרמנו לעזה, ולעזתים, הייתה עניין בלתי נמנע - ולו כדי להשיב את אלמנט ההרתעה בתוך הג'ונגל שאנחנו חיים בו. אבל הטענה שזה מה שיביא גם לשחרור החטופים נשמעה מופרכת מהרגע הראשון.

הבעיה היא שהתובנה הזאת יוצרת בחירה בין שתי תוצאות גרועות. או ויתור על החטופים, או לפחות על חלקם, וגרימת סבל בל ישוער לרובם, או ויתור על הרצון המתבקש וההגיוני לעקור לגמרי את שלטון חמאס. בחירה בין שתי האופציות האיומות האלה היא עניין קשה מנשוא. אז מה עושים? כיאה לישראלים, מנסים לרבע את המעגל.

הקואליציה מספרת לנו עוד ועוד סיפורים על כך שלחץ צבאי משפר את הסיכוי לשחרור חטופים. והיא מוסיפה לספר אותם גם בשעה שחטופים משוחררים מתארים את הנזק ואת הסבל שגורמות מתקפות צה"ליות לחטופים.

שלא לדבר על כך שמרבית רצועת עזה הרוסה כבר מזמן, כך שהדיבורים על “הגברת הלחץ" נשמעים מגוחכים; ומהעבר השני, גורמים רבים בשמאל ובמרכז ממליצים בפומבי על תרחיש שבו נגיע לעסקה כוללת עם חמאס, ורגע אחרי שהחטופים ישובו לגבולם נפר אותה ונפציץ להם את הצורה. אפשר לומר על חמאס הרבה דברים איומים, אבל טיפש הוא לא. ולכן הוא לא יהיה מוכן לשום הסדר קבע שלא יעגן בערבויות בינלאומיות את ביטחונו והמשך שלטונו.

במילים אחרות, יש רק שתי אפשרויות. וכל עוד ממשיכים לא לבחור ביניהן, החטופים משלמים את המחיר הבלתי נסבל. שתי האפשרויות, כאמור, גרועות. אבל צריך לשוב למושג החירות. שהוא הרבה יותר מנושא מאולץ למוסף פסח, אלא ערך ואתוס יהודי בסיסי. ולהחזיר את כולם, עכשיו.

השבת החטופים החללים
השבת החטופים החללים | צילום: אבשלום ששוני

על הסכין

"הלוטוס הלבן", שעונתה השלישית הסתיימה השבוע, הצליחה להפוך לאירוע כלל עולמי. וזה לא רק בזכות התמהיל המנצח של יפים ויפות, אתרים אקזוטיים, כסף, סקס ומסתורין. אלא גם הודות לעיסוק היותר מעמיק בנפש האדם, שהתחזק בעונה הזאת. וספציפית, לקונפליקט הקיומי והנצחי בין חומר ורוח.

תגיות:
סופהשבוע
/
פסח
/
מילואים
/
חטופים
/
מעריב סופהשבוע
/
שבעה באוקטובר
/
עסקת חטופים
/
פסח 2025
/
רמי דוידיאן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף