מכתב לאחינו החרדים – עוד לפני הגיוס, יש בעיה עמוקה וכואבת יותר | קלמן ליבסקינד

בחרתם להתנתק מהמשפחה הישראלית. המלחמה הקשה שלנו באויב עוברת לידכם. איפה אתם בניחומי משפחות שכולות, בביקור אצל פצועי צה"ל, ובתפילה לשלום הילדים שלנו שנלחמים עבורכם? אנחנו צריכים איתכם איתנו

קלמן ליבסקינד צילום: רענן כהן
גולדקנופף
גולדקנופף | צילום: יוסי אלוני פלאש 90
7
גלריה
חרדים במאה שערים
חרדים במאה שערים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כאמור, הניחו בצד את השירות בצה"ל. נניח, רק לצורך הדיון הזה, ששכנעתם שיש לכם בעיה עם הגיוס, ושהמאמצים שלכם להימנע ממנו בכל דרך אינם נובעים מהניתוק שלכם מהמדינה ומאיתנו, אלא מחשש אמיתי לגורלו של עולם התורה. אבל איך זה שגדולי התורה שלכם לא מטריחים את עצמם להגיע לניחומי אבלים אצל משפחות שבניהן מסרו את נפשם גם עבורכם?

לא רוצים להתגייס? אל תתגייסו. אבל לכו לאגף השיקום בתל השומר ושימו יד אוהבת על כתפו של אבא צעיר שאחרי הקרב בג'באליה נותר ללא רגליים. תנו לנו להרגיש שאתם אחים. שאכפת לכם מאיתנו. שלא עזבתם את הבית והשארתם אחריכם חדר ריק. איך יכול להיות שאתם לא מכנסים לפחות פעם בחודש 100 אלף תלמידי ישיבות ברחובה של עיר כדי לקרוע שמיים בתפילות לשלומם של חיילי צה"ל?

אל תילחמו, אנחנו נעשה את זה, רק תאותתו לנו שחשוב לכם להיות חלק מהמשפחה. נניח שהסכמנו שרק הילדים שלנו ילכו לצבא, שרק הבנים שלנו ייפרדו בכל סבב לשלושה חודשים מהאישה וישאירו אותנו עם לילות טרופי שינה, ושרק הנכדים שלנו ייאלצו לנהל שיחות וידיאו מתגעגעות עם אבא, שאחת לזמן מה לובש מדים ונעלם להם. אבל אתם, תנו לנו סימן כדי שנדע שכל זה נוגע בכם. שחשוב לכם מה קורה איתנו. לאן נעלמתם, אחים שלנו? אנחנו רוצים אתכם איתנו. אנחנו צריכים אתכם איתנו. אנחנו לא יכולים בלעדיכם.

אני מניח שרבים מכם, שקוראים עכשיו את הדברים, משוכנעים שהדברים אינם מכוונים אליהם. "אנחנו", אתם בטח משכנעים את עצמכם, "לגמרי לא מנותקים. אנחנו חלק מהחברה הישראלית. אנחנו כואבים בכל נימי נפשנו את מה שעובר על כל פרט ופרט בה".

אז תנו לי להניח לכם מראה קטנה מול הפרצוף. אם אין סביבכם, אפילו לא במעגל עשירי, אף אחד שהיה מושא ה"הותר לפרסום"; אם לא מתגוררת בשכונה שלכם אף משפחה שבור ענק נפער בחייה; אם אתם לא מכירים אף אישה צעירה ששלחה את אבי ילדיה הקטנים אל שדה הקרב מתוך הבנה שאין ברירה כי המדינה צריכה, והיום היא אלמנה.

אם לא ביקרתם בצופר שבערבה, מושב קטן ששלושה מתשעת הקברים בבית העלמין שלו נכרו במלחמה הזו; אם לא עמדתם מול שורת המצבות הארוכה כל כך בבית העלמין בקרני שומרון; אם לא הצטרפתם לאמירת התהילים היומית בבית הכנסת שלנו, בבקשה מהקב"ה שישמור על כל כך הרבה לוחמים, ילדים של חברים, שאת כולם עד האחרון אתם מכירים.

פעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 188 ברצועת עזה
פעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 188 ברצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

אם לא עמדתם אף פעם שלוש דקות ליד הדלת של השכנים, כשכל מה שאתם צריכים מהם זו חבילת סוכר, ואתם מתלבטים איך לדפוק להם על הדלת בלי לגרום להם התקף לב, כי אתם יודעים שהבן שלהם משרת ביחידה מובחרת – לא תוכלו לעולם להבין מה עובר עלינו בשנתיים האלה.

אני מודה שבשנתיים האחרונות אני מתקשה לראות צעיר חרדי ברחוב, בדוכן שווארמה או בשוק, בלי לתהות באופן אוטומטי - "בן כמה הוא?", "מה הוא עושה פה?", ו"אם הוא לא יושב בבית המדרש, למה הוא לא בבית חאנון?". סהדי במרומים שאני שונא את המקום הזה שאליו נקלעתי, אבל זה חזק ממני.

כשהבן שלי והחתן שלי חזרו הביתה בשבוע שעבר, אחד מח'אן יונס ואחד מגבול הצפון, וכשחתן אחר שלי התחיל במקביל את הסבב התורן שלו, משאיר בבית אישה ושני קטנטנים, אני לא יכול לחשוב על שום דבר אחר. זה עולמי, זה עולמם של השכנים שלי, ושל החברים שלי, ושל בני המשפחה שלי. זה עולמם של המוני ישראלים שהם חלק.

אבל זה בדיוק העניין. גפני וחבריו לא רוצים שאותו צעיר ילך לבקו"ם. גפני וחבריו הם השכפ"ץ של הצעיר הזה, גם אם חייו עוברים עליו בבטלה גמורה. רק השבוע שמעתי את ישי כהן מ"כיכר השבת" מראיין את גפני ואת גולדקנופף ושואל את שניהם אם הם סבורים שמי שלא לומד תורה, רק מי שלא לומד תורה, צריך להתגייס. שניהם סירבו להשיב. ואני שומע אותם ומבין שאם כך הדבר, הכל בלוף. הכל משחק על זמן. הם עובדים עלינו. הם מספרים לנו סיפורים. לימוד התורה עבורם הוא רק תירוץ.

וכיוון שאני יודע שבחברה החרדית, לצד ההמונים שלומדים תורה בדבקות מבוקר ועד ערב ישנם רבים שלא, אני נעלב בשמם של לומדי התורה מהציונות הדתית, תלמידי חכמים שבצער ובכאב עצרו את לימודם, השאירו בבית אישה וילדים ויצאו לקרב, רק כדי לשמוע שעולם התורה זה בכלל לא הם, אלא אותם צעירים לבושי מכנסיים שחורים וחולצה לבנה, שאני רואה מסתובבים בבטלה ברחוב יפו.

אפילו לא להלוויה

לפני כשנה עלה לרשת תיעוד של מפגש בן שמונה דקות בין אל"ם (במיל') ארז אשל למנהיג הציבור הליטאי הרב דוב לנדו. זה היה במידה רבה דו־שיח של חירשים. לו אשל היה דובר גיאורגית והרב היה דובר איטלקית, המפגש ביניהם לא היה נראה שונה מאוד מזה שהתנהל בפועל. אשל, לבוש מדים, נשק תלוי על כתפו, הניח לרעיון הגיוס ושאל את הרב, "האם אפשר לבקש בעת הזו שכל בחור ילך פעם אחת להלוויה?".

הרב דוב לנדו
הרב דוב לנדו | צילום: פלאש 90

הרב לנדו הזדעזע מהרעיון. "חס ושלום, בחור צריך ללמוד", השיב. אשל לא הרפה. "ולבקר פצוע אחד?". הרב לנדו לא היה מוכן לשמוע גם על זה. "אדם רגיש מאוד, זה יכול להפריע לכל הלימוד, הוא יראה פצוע, הוא לא יכול לחיות אחר כך".

ואתה רואה את המפגש הזה, ונפשך מבקשת להתפוצץ. מסתובבים בינינו אנשים שאיבדו אבא ואח ובן, אנשים שבילו חודשים ארוכים בבתי החולים ולא יוכלו עוד לקום על רגליהם, אנשים שמטה לחמם נשבר, אנשים שנלחמים כדי לשמור על זוגיות שהמלחמה והריחוק הארוך מאיימים לפרק - ומה אנחנו מבקשים מכם נוכח כל זה? כמעט כלום. שתיתנו חיבוק. שתגיעו לזרוק מילה מנחמת או דבר תורה מעודד. רק כדי שנדע שמה שעובר עלינו נוגע בכם. אנחנו מבקשים, והיד שלנו לא פוגשת יד אחות.

הפגנת חרדים בעד חוק ההשתמטות
הפגנת חרדים בעד חוק ההשתמטות | צילום: מרק ישראל סלם

צריך להאזין לשיחה הזו כדי להבין כמה עמוק השבר. "אני מאחל שה' יציל אותך", אומר הרב לנדו, מוסיף ש"לימוד התורה זה מה שמגן עליכם", ומסיים, אחרי שנתבקש לתת ברכה, ש"שום פגע רע ושום צרה לא יהיה בכם". לא "אותנו", לא "עלינו", לא "בנו", אלא "אותך", "עליכם", "בכם". כאילו מברך את נציגה של קבוצה אחרת, של צבא אחר.

יש סיפא וספרא

בואו נדבר רגע על התורה שבשמה אתם נאבקים. עם ישראל שב לארצו, בנה בה מפעל מופלא, והקים בה עולם תורני בהיקף שלא היה כמותו. מעולם בהיסטוריה של העם היהודי לא הייתה פריחה כזו של לימוד תורה, הכל במימונה הנדיב וברצונה הטוב של המדינה הציונית. וכשאנחנו אומרים הלל בברכה ביום העצמאות, גם על זה אנחנו מודים.

אבל אתם? מתי בפעם האחרונה עצרתם כדי להתבונן סביב, לראות מה נבנה כאן, ולהגיד מזמור לתודה? אני אפילו לא מדבר על תודה לרוב החילוני בישראל שמממן את כל זה ממיסיו. אני מדבר על תודה פשוטה ומתבקשת כל כך לריבונו של עולם על כל השפע שהביאה המדינה שהוא נתן לנו בטובו.

נבחרי הציבור שלכם יודעים היטב שבלי המדינה הזו, ובלי הציבור הישראלי המשרת, העובד והתורם – חילונים ודתיים גם יחד – אין לכם כאן תקומה. לא לכם, לא לתפיסת העולם שלכם, ולא למנהגי החיים שסיגלתם. מנהיגיכם יודעים היטב שמדינה שהייתה מושתתת על החברה החרדית, כפי שהיא מתנהגת היום – בלי צבא, בלי מדע, בלי כלכלה ובלי מיסים - הייתה קורסת בחמש דקות.

הלוויה צבאית
הלוויה צבאית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הם יודעים את זה, אבל אין בהם טיפה אחת של גדלות נפש כדי להכיר תודה למי שמאפשר לכם לחיות היום כפי שאתם מבקשים. למי שמגן עליכם בגופו. למי שמוסר למענכם את נפשו. למי שמפרנס את לימוד התורה שלכם במיסיו.

קל לו להצביע, עבור צעירי המגזר החרדי, על החילוני שנוסע בשבת, שהולך להופעה לא צנועה, שלא לומד פרשת שבוע, ולהגיד להם, "אנחנו לא רוצים שתהיו כמוהו". אנחנו, לעומת זאת, מסבכים לו את החיים. רבנים שמשלבים תורה עם רפואה ומדע, ואנשים יראי שמיים שמחברים שירות משמעותי למען המדינה עם טלית ותפילין, מפחידים אותו יותר מכל חילוני שהוא רואה ברחוב.

זה הרקע למשטמה שהוא פיתח כלפי המגזר שלנו. לכן הוא משתלח בציונות הדתית. לכן הוא מרשה לעצמו לטעון ש"מי שמוביל את המלחמה נגד לומדי התורה זה הציונות הדתית", לכן אין לו בעיה להגיד ש"מבחינתי הם יותר גרועים מהשונאים הכי גדולים של לומדי התורה".

השבוע השיב לגפני יעקב ניצן, אביו של סמ"ר גלעד נחמיה הי"ד, לוחם סיירת גבעתי, צעיר שהתמונה החייכנית שהשאיר אחריו מבליטה את הכיפה הגדולה והפאות הארוכות שהיו חלק בלתי נפרד ממנו, ושהרב שלו סיפר עליו שהיה "מהפירות המתוקים והעסיסיים של הישיבה". "הציונות הדתית מגדלת לומדי תורה שמתגייסים, מובילים ומוכיחים מהי תורת אמת: תורת חיים", הסביר האב השכול לחבר הכנסת החרדי, "תורה שמחברת שמיים וארץ, לא תורה שמתחבאת מאחורי וילונות של פחד".

וזו בדיוק הנקודה. שהרי, איזה מין תורה היא זו המסתגרת בבית מדרש מנותק, שחלונותיו אטומים, כשהיא מפנה עורף למה שמתרחש מעבר לכתליו? איזה ערך יש ל"ואהבת לרעך כמוך", אם אין קשר ואין מגע עם ה"רעך" הזה? איך אפשר להשפיע טוב על הזולת, כשחלקים גדולים כל כך שלכם לא רואים את הזולת הזה וחוששים ממפגש איתו?

אם הייתם חברה בלתי אכפתית, כזו שסבלו של הזולת לא מעניין אותה, אולי הכל היה קל יותר. אולי לא היינו מצפים מכם לכלום. אבל דווקא משום שאנחנו מכירים ומוקירים את החברה שלכם - על רגישותה, על מעשי החסד שלה, על מפעלי הצדקה שבה - הניתוק שלכם מהאירוע הזה כל כך בלתי נתפס.

וכן, הדברים המכלילים הללו עושים עוול לקבוצה של אנשים שאי אפשר שלא להזכיר אותם. קבוצה של צעירים חרדים שלמרות הכל, ואף על פי כן, ולעיתים מול תגובות קשות מהסביבה, בוחרים להיות חלק. הם משלמים מחירים כבדים אבל מחליטים בכל בוקר מחדש שבשעת צרה זו אין דרך אחרת מאשר לקשור את גורלם בגורלה של האומה. הם בגדוד נצח יהודה, הם בחטיבת חשמונאים, הם ביחידות קטנות אחרות, והם אנשים מעוררי השראה שראויים להצדעה ולהערכה עצומה של כולנו.

סמוטריץ וגפני בכנסת
סמוטריץ וגפני בכנסת | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

התשעה זקוקים לעשירי

ובכן, זהו בדיוק המצב שלנו איתכם, אחים חרדים יקרים. אנחנו תשעה, וזה הרבה, אבל בלעדיכם לחברה הישראלית אין מניין. ואנחנו צריכים אתכם איתנו למניין הזה. מניין להתפתחות, מניין לבנייה, מניין לצמיחה, מניין לחיבור, מניין לשיתוף, וכן, גם מניין לתפילה משותפת לישועה. לבד זה לא ילך.

תגיות:
גיוס חרדים
/
גיוס בני הישיבות
/
פטור גיוס
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף