האסון ברמת החייל: מדוע ענף הבנייה הוא המסוכן ביותר בעולם?

הענף אמנם מעסיק רק 10% מכוח העבודה במשק, אבל אחראי ליותר מ-50% מתאונות העבודה שקורות במדינה. הבטן הרכה: הבטיחות והאיכות. כך הדינמיות של אתרי הבנייה יוצרת את הסכנה החריגה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
אסון קריסת החניון, רמת החייל תל אביב
אסון קריסת החניון, רמת החייל תל אביב | צילום: אבשלום ששוני
2
גלריה

בתחום הבטיחות, ענף הבנייה מעסיק פחות מ־10% מכוח העבודה במשק, אבל חלקו בתאונות קטלניות באופן עקבי הוא 50% ויותר, כך במשך עשרות שנים. בכל קנה מידה, זהו הענף הכלכלי המסוכן ביותר מבחינת עיסוק. אגב, לא רק בארץ אלא גם בעולם כולו – ענף הבנייה מוביל בתאונות עבודה. זה נובע בעיקר מהתנאים הלא יציבים באתרי הבנייה. כל הזמן יש השתנות גם של המקום וגם של הזמן, וישנה תחלופה גדולה של צוותים שאינם מודעים מספיק לעבודות של צוותים אחרים באתר.

ראש הממשלה בזירת האסון ברמת החייל. צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בזירת האסון ברמת החייל. צילום: קובי גדעון, לע"מ | ראש הממשלה בזירת האסון ברמת החייל. צילום: קובי גדעון, לע"מ

כיוון שבאתר בנייה יש 20־30 קבלני משנה שונים, המשנים את מקומותיהם כל הזמן, התאונות יכולות לבוא מכל כיוון - הן על ידי נפילה מגובה, הן על ידי היתקלות במכשול, הן על ידי הסרה של איזשהו אמצעי ששירת צוות אחד אבל מפריע לצוות אחר להתקדם בעבודה וכדומה. זה מסביר למה התאונות שכיחות כל כך.

גם האיכות במצב דומה – עושים את המינימום ההכרחי כדי לקבל את התעודות הדרושות, אבל מעט מאוד, אם בכלל, מעבר לזה. התוצאה העגומה היא שבמה שאפשר לחסוך בשקל, אנחנו מוציאים פי שישה על תיקונים לאחר האכלוס, בשל האיכות הירודה.

תגיות:
הרוגים בענף הבנייה
/
קריסת חניון ברמת החייל
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף