זו לא הייתה עוד פליטת פה. לפליטות הפה של נתניהו התרגלנו. מ”השמאלנים שכחו מה זה להיות יהודים”, דרך גנדי שהיה שר בממשלתו, החיילים הבריטים בירושלים, הנגמ”ש של אריק בתעלה, ההצעה האיטלקית לתיק האוצר, ומה לא.



גם לכישרונו המיוחד של נתניהו ללוש את המציאות התרגלנו. בשבוע אחד הוא הספיק להגיד בשני פורומים שונים שהוא ראש הממשלה שבנה הכי הרבה בשטחים, ושהוא ראש הממשלה שבנה הכי פחות בשטחים. פעם ראשונה בעברית, לסיעת הליכוד, פעם שנייה באנגלית, לצירי הקונגרס הציוני. מדהים שהוא אף פעם לא לוקח בחשבון שייתפסו אותו, וכל פעם מופתע מחדש.



אבל הפעם זו לא הייתה פליטת פה. דבריו ההזויים של נתניהו על כך ש”היטלר לא רצה להרוג את היהודים, הוא רצה להגלות אותם”, נאמרו בנאום רשמי שלו, באנגלית. נתניהו כותב את נאומיו בעצמו. הוא פריק של נאומים. מבחינתו, נאומים הם מעשה היסטורי, הם נכנסים להיסטוריה, קובעים היסטוריה, מסמנים טריטוריה. הוא חי מנאום לנאום.

הוא מחשיב נאומים הרבה יותר ממעשים. זה אמיתי. הוא כותב לעצמו את הנאום, ואז נועץ ביועציו ובכותבי נאומים שמסייעים לו, מקבל עוד רעיונות, משכתב, עורך, מתקן, כותב מחדש, מתעכב על קוצה של מילה, עד אחרון הפסיקים, ובדרך כלל מכניס תיקונים של הרגע האחרון. 
 

הדברים המדהימים שאמר נתניהו ביום שלישי בירושלים, שבעצם מייחסים למופתי הירושלמי, שייח’ חאג’ אמין אל חוסייני, את הרעיון להשמדת יהדות אירופה (ולא להיטלר), נכתבו בכוונה מלאה ושלמה. נתניהו כנראה מאמין בהם. הוא מסתמך על עדות מפוקפקת של נאצי זוטר שהופרכה ואין לה כל סימוכין נוספים. הוא מתעלם מעובדות היסטוריות, מעשרות פרופסורים, היסטוריונים, מומחי שואה, מהארץ ומהעולם, הוא שוכח שהנאצים התחילו להשמיד את יהודי אירופה לפני הפגישה בין היטלר למופתי, הוא לא שמע על “מיין קאמפף”.
 
הוא מאמין בדבריו, כי הם מתאימים לאג’נדה הנוכחית שלו. היטלר כבר איננו, הוא כבר שילם את חובו לחברה. עכשיו, חשוב יותר להכפיש את אבו מאזן, דרך הכפשת המופתי. בדרך להשגת המטרה הזו, נתניהו לא עוצר באדום, לא מבין שהוא חוצה קווים וגבולות, לא קולט את עוצמת האבסורד. 
 
האמת היא, שיכול להיות שהוא גאון. הרי ציבור המצביעים שלו לא מתרשם מהתקשורת, גם לא מדעת הקהל העולמית. יש לא מעט אנשים בישראל שמה שהם מבינים מהאירוע הזה הוא שביבי נגד הערבים, וכל היתר בעדם. כדי להגיע למטרה הזו, נתניהו מוכן לשלם כל מחיר, בכל מטבע. האמירות שאמר שלשום בירושלים הן בעצם אימוץ דעותיהם של מכחישי שואה כדיוויד אירווינג, הן נופלות כדבש על עצמותיהם של הניאו־נאצים בגרמניה ובאירופה כולה, הן ייכנסו לארכיונים ויעשו לנו שם נזק היסטורי בל ישוער. הרי נתניהו אמר.