חסמו או לא חסמו? איילון פתוח או איילון סגור? זו השאלה הנשאלת ביותר בימים משובשים אלו, שבהם משום מה חסימת נתיבי איילון הפכה להיות המדד להצלחתה של מחאה ציבורית. ואני באמת לא מבין למה, הרי כל מי שנוסע יודע שגם בשגרה, כשאיילון פתוח, הוא בקושי זז, אז מה העניין הגדול בלחסום דווקא אותו, גם כך אף אחד לא יחוש בהבדל.

אבל ככה זה עם הפגנות ומחאות. מטרתן המוצהרת היא למשוך ככל האפשר את תשומת הלב הציבורית, ועם כל הכבוד לצעדות ההמוניות, למיצגים המקוריים ולשלטים המתחכמים, מה שמעורר את העניין התקשורתי הרב ביותר הוא דווקא חסימת הכבישים.

אבל אני מכיר צעדה קצת אחרת. גם היא מתקיימת במרחבים הציבוריים בכל רחבי הארץ. גם בה נושאים המוני הצועדים מוצגים מקוריים, מניפים דגלים ושלטים, מרעישים ומכריזים סיסמאות קצרות וקולעות. ואם לשפוט לפי מאות אלפי המשתתפים שמספרם רק הולך וגדל משנה לשנה, הרי שלמרות שהצעדה לא חוסמת שום כביש - היא ללא ספק זוכה להצלחה עצומה.

ואני מתכוון כמובן לתהלוכות ל"ג בעומר, שאותן ייסד הרבי מליובאוויטש, המתקיימות מדי שנה לכבוד יום חגו של רבי שמעון בר יוחאי, ובהן צועדים מאות אלפי ילדים בכל עיר ומושב בארץ, ובכל קהילה יהודית בעולם, כשהם נושאים בגאון מוצגי יהדות ומכריזים בקול פסוקי תורה. סוד הצלחתה של התהלוכה נעוץ דווקא בכך שהיא לא מנסה לחסום דבר. להפך, כל מטרתה היא לשחרר את החסימות ולפתוח, לפתוח את הלבבות. כפי שמכריזה כותרת התהלוכה "יחד כל ילדי ישראל", וכפי שזועקת הסיסמה הפופולרית ביותר בתהלוכות אלו - "ואהבת לרעך כמוך, רבי עקיבא אומר זה כלל גדול בתורה".

שהרי זהו סיפורו של ל"ג בעומר, היום שבו פסקה המגיפה שהפילה בנו חללים, ושפרצה רק משום שלא ידענו לנהוג כבוד זה בזה. ומאז, בכל שנה ושנה, תהלוכות ל"ג בעומר צועדות כדי להזכיר לנו שגם מחלוקות נוקבות, וחילוקי דעות קיצוניים, ניתן וצריך לנהל תוך כדי שאנו נוהגים כבוד זה בזה. אחרת, כפי שמלמדת אותנו ההיסטוריה של עמנו, גם כשצד אחד מנצח, בסופו של דבר כולנו מפסידים.

זו כנראה גם הסיבה לכך שאת התהלוכה הזו מובילים דווקא הילדים. הקולות והמראות העולים מהמחאות מלמדים, לצערנו, שלמרות שכוונתם של המוחים מכל הצדדים היא טובה - הדור המבוגר קצת איבד את היכולת לנהוג בכבוד זה כלפי זה. אין לנו אלא לתלות את תקוותנו בדור הצעיר יותר, בתקווה שהם, שפחות מושפעים ממשקעי העבר, יצליחו למצוא את הדרך לנהל את הוויכוח הציבורי הנוקב בעוצמה ובלהט, אך בכבוד זה לזה.

מחר, יום שלישי, ל"ג בעומר, קחו את הילדים לתהלוכה הקרובה למקום מגוריכם, ותנו לכל המתעקשים לפלג בינינו לראות ביום חגו של רבי שמעון, ש"נפלתם על הדור הלא נכון". 

הכותב הוא שליח חב"ד בשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" תל אביב