בשנים האחרונות אנו עדים להשקעה רבה בנושא של שילוב אוכלוסיות מגוונות בתעסוקה במשק הישראלי. ההשקעה מגיעה מהממשלה, מהמגזרים העסקי, השלישי והפילנתרופי. לנוכח ההתרחשויות של החודשים האחרונים שמשפיעות באופן ישיר על כולנו, המגזר העסקי לא נשאר אדיש, ובחודשים האחרונים הספקנו לשמוע לא מעט אמירות ערכיות מצד המנהיגות העסקית, שהודיעה שתמשיך לפעול לפי ערכים של צדק, הוגנות, מתן הזדמנות שווה לכל אזרח, ללא הבדל דת, גזע ומין.

ואכן, המגזר העסקי מוכיח שוב ושוב שהוא בעל תפקיד מנהיגותי מכריע במשק הישראלי. הוא לא מסתפק ביעדים העסקיים הפנימיים שלו, אלא מגלה אחריות לשיח הערכי במדינה. כיום, אולי יותר מתמיד, חשוב להשאיר את תעסוקת החברה הערבית כאג'נדה. בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר חברות מובילות שחרתו על דגלן גיוון והכללה של אוכלוסיות רבות, לרבות קליטת אנשים מהחברה הערבית לתפקידי ניהול, הנדסה, תכנות ופיתוח, פיננסים ועוד.

מחקרים מוכיחים כי החברות שעושות את התהליך באופן מיטבי, ודואגות לא רק לקבל את המועמד לעבודה, אלא גם להכשיר את הקרקע לקליטה מיטבית שלו, זוכות בעובדים מסורים התורמים לשורת הרווח של החברה. תהליך כזה כולל התאמות ארגוניות בתהליכי מיון, קליטה, שימור, קידום ותרבות ארגונית לצד יצירת מרחבים משותפים לשיח, הדגשת מסרים תרבותיים ולמידת קודים חברתיים שיאפשרו לכל מועמד ומועמדת להרגיש שייכות לחברה.

ואכן, במשברים של השנים החולפות, ראינו כי חברות כאלה הצליחו לצלוח אותם בזכות החוסן הארגוני שלהן. חשוב לזכור, לא מספיק רק להגדיל את מספר העובדים הערבים בארגון או להצהיר על הרצון לכך. יש צורך גם להשקיע בצורה אמיתית בתהליכי עומק ארגוניים וביצירת תרבות ארגונית איתנה המקדמת ערכי גיוון והכללה.

ישנה דרך מוכחת לקליטה ושימור מיטביים של עובדים מהחברה הערבית בחברות מובילות במשק. כדי לעשות זאת, יש צורך בהנהלה רתומה ובאסטרטגיית גיוון והכללה שלמה המוטמעת בחברות, מתהליכי מיצוב מעסיק, דרך הכנה נאותה ויצירת תהליכי שימור וקידום, ועד בנייה של תרבות ארגונית מיטיבה ועידוד של שיח ארגוני פנימי.

החברה הערבית מהווה יותר מ־20% מאוכלוסיית המדינה. דחיקת עובדים מהחברה הערבית מהמרחב העסקי והתעלמות מחלק כה גדול מכוח העבודה הפוטנציאלי - פוגעות במשק הישראלי. שילובם הראוי במשק הוא אינטרס מוביל של הכלכלה הישראלית.

הכותבת היא מנכ"לית מיזם קו־אימפקט, המלווה את החברות הגדולות במשק להטמעת תהליכי גיוון והכללה לשילוב מיטבי של החברה הערבית במגזר העסקי בישראל