אירועי הימים האחרונים מנסים להעביר לנו מסר אחר, חדש, שאנחנו עוד מתקשים לעכל. משל "הביצה והתרנגולת" מתנפץ לנו בפנים. הרי לא ניתן היה שלא להעריך כי תצורת הפעילות שלנו ביהודה ושומרון בעת האחרונה תוביל לשינוי, להסלמה, להבערת השטח, לליבוי יצרים ולהתססה. הדבר מצטרף כמובן גם למצב הרעוע גם כך בשטחים שרק הולך ומחמיר.

קיימת הלימה בין מאפייני הפעילות הצבאית שלנו בשטח, להיקף ולמורכבות הגוברת של פעילות גורמי הטרור. ככל שיכולת איסוף המודיעין ושיטות הפעולה משתכללות, כך מתרחב מעגל המחבלים ואליו מצטרפים בני נוער בגילים צעירים, חדורי מוטיבציה ונחישות, ללא מורא וחת, המוכנים להקריב את חייהם ללא כל היסוס.

התמיכה, העידוד, הגיבוי, הליווי המקצועי - כל אלו מגיעים מגורמי חמאס וג'יהאד אסלאמי, חיזבאללה ואיראן ומתוך כוונה לערער את מרחב יהודה ושומרון ואת המשילות של הרשות הפלסטינית, שאינה מצטיינת גם כך, ולגרור גם אותם למאבק עיקש. דבר אחד ברור: אסור לפעול אמוציונלית. האירועים כואבים ומטלטלים, ונראה שאף דוחקים אותנו לאיזו פינה, אבל אל לנו להיגרר לשם. ככל שזירת הפעולה מסתבכת ונהיית יותר מורכבת ויותר מאתגרת, נדרשת חשיבה אחרת, יצירתיות, גיבוש ופיתוח של גישות חדשות. לא בהכרח המענה המיידי והמתבקש הינו צבאי גרידא.
ברור שמדובר במערבולת שכל הצדדים מתערבלים בה. קיימים כוחות חזקים שמושכים ולוחצים למתן מענה בדמות של טיהור השטח. יש לנתח מראש והיטב השלכות של מהלך כזה על כל המשתמע - ליבוי גזרות אחרות, השלכות אל מול חמאס וג'יהאד אסלאמי ברצועה, חיזבאללה ואיראן, ארה"ב והעולם כולו וגם כך מצבנו אינו מזהיר מולם בעת הנוכחית. חייבים לעלות קומה, מהעיסוק ברמה הטקטית־אופרטיבית (פעולות ומעצרים בשטח, שלילת רישיונות עבודה, הריסת בתי מחבלים וכדומה - כל אלו הם בבחינת "עוד מאותו הדבר"), שתמיד יהיה קיים, לחשיבה ולגיבוש עקרונות ותוכנית פעולה ברמה האסטרטגית ולטווח הרחוק. זה ידרוש חשיבה מחוץ לקופסה וגם שחרור מדפוסי פעולה מסורתיים שנתקבעו לאורך שנים.

רמת המודיעין והאינטימיות השתכללה מאוד וכך גם אמצעי הפעולה, הכוחות והיכולות נהיו מדויקים ויעילים, אך עדיין מדובר באותה הגברת בשינוי אדרת. המערכת הביטחונית צריכה ויודעת לעשות זאת, היא זאת שצריכה להביא לממשלה את הזווית האחרת ולשכנע ולרתום את הדרג המדיני לשינוי המתחייב, על אף הקושי והאתגר. תנו למערכת הצבאית שקט כדי שתוכל להוביל. רעשים פופוליסטיים, הם לא רק מיותרים ולא מקצועיים, הם אף מחזקים ומעצימים את גורמי הטרור.

הכותבת היא קצינת מודיעין בכירה לשעבר, חברת הוועד המנהל של פורום דבורה