עכשיו זה הזמן הנכון ביותר להחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח, מכל הסיבות הנכונות: ראשית, תהיה זו התשובה הטובה ביותר לטרור המתחזק בכלל, ובפרט לפיגועים הרצחניים האחרונים. זאת תהיה הצוואה הנצחית של המשפחות השכולות, כפי שביטא זאת ליאו די, אב משפחת הנרצחות בבקעת הירדן: ״הם רוצחים, אנחנו בונים״. אלו שניסו להרתיע אותנו ולזרוע פחד בלבבות שלנו - יראו שאהבת החיים שלנו תנצח את תאוות ההרג שלהם.

הסיבה השנייה היא שמדינת ישראל חייבת להראות נחישות וכוח לאויביה ולשותפיה כאחד, שעלולים לחשוב כי ישראל נחלשת לנוכח ויכוחים פנימיים. נכון, סיימנו מבצע מוצלח בעזה, אבל זה מבצע טקטי קטן מול ארגון טרור, שלא משנה מציאות. עלינו לבצע מהלך מדיני ביטחוני אסטרטגי, שיכריע את הסרבנות הפלסטינית, עם תמיכה רחבה בעם, ויהדוף כל מחשבה על יכולת לפגוע או אף להכריע את ישראל ברגעי משבר.

הסיבה השלישית היא הסכמה רחבה לצעד זה בעם ובכנסת. בספטמבר 2019, בשיאו של קמפיין בחירות, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החזון המרכזי שעבורו הוא מבקש את אמון הציבור הוא החלת ריבונות בבקעת הירדן וצפון ים המלח. נתניהו הסביר אז כי בקעת הירדן היא “קיר המגן המזרחי” שיבטיח שישראל לעולם לא תחזור להיות צרה כמו לפני מלחמת ששת הימים, וכי על צה”ל לשבת בכל שטח הבקעה. הוא הבטיח כי מיד לאחר החלת הריבונות הממשלה בראשותו תשקיע בהתיישבות היהודית ובפיתוח התשתיות באזורים אלו.

רק כמה חודשים לאחר מכן, בינואר 2020, הצהיר בני גנץ, אז יו״ר “כחול לבן”, וכמה חודשים לאחר מכן שר הביטחון בממשלות נתניהו ובנט־לפיד, במהלך ביקורו בבקעה, שיתמוך בכך, כאשר בוגי יעלון ואורנה ברביבאי עומדים לצדו. גם מפלגת “ישראל ביתנו” הציעה לאחרונה חוק לסיפוח הבקעה, שנדחה במסגרת משחקים פוליטיים. כל זאת מוכיח תמיכה רחבה הן בקואליציה והן באופוזיציה.

ניתן לטעון כי העיתוי היום מורכב יותר מאשר ב־2019־2020 בשל הסכמי אברהם שבמסגרתם דרשו בעלות הברית החדשות של ישראל להשהות את סיפוח יהודה ושומרון, ובשל המתיחות הרבה יותר מול איראן וחיזוק מעמדה של איראן תחת החסות הרוסית והסינית. בעיניי, תנאים אלו הם דווקא נימוקים בעד הסיפוח ולא נגדו. ראשית, נתניהו הצהיר לאחר החתימה על הסכמי אברהם כי הסיפוח מושהה ולא מבוטל. כיום, שלוש שנים לאחר מכן, נדמה שהמתנו מספיק. ממלכת ירדן כמובן תגנה צעד זה, אך יש להניח שבפועל היא תשמח ליהנות מביטחון בגבול שלה עם הרשות הפלסטינית שיאובטח על ידי צה”ל ולא על ידי ארגוני טרור של הרשות.

העימות המתמשך עם הערבים ימשיך ואף יתגבר, עם או בלי החלת הריבונות, וצעד זה ישדר לערבים ולעולם כולו כי ישראל לא הולכת לשום מקום, ובכוונתה לנצח בכל עימות. הניצחון האמיתי על האויב הוא לקחת ממנו תקווה להקמת מדינה ערבית בשטחנו. הטרור מבקש להשיג ניצחון עלינו לא בשדה הקרב, אלא בזירה מדינית. תשובתנו חייבת להיות הכרעה וניצחון שלנו. 

הכותב הוא יו"ר מועצת יש"ע, ראש המועצה האזורית גוש עציון וחבר בפרויקט הניצחון הישראלי