הדמוקרטיה הישראלית צולעת ומתקשה לתפקד. הפוליטיקאים והציבור כולו מתחלקים למחנות המתייחסים בחוסר אמון ואף באיבה זה לזה. הדיון הוא כולו אישי ו"מחנאי". כל מה שאומר או עושה מחנה אחד נפסל אוטומטית על ידי המחנה האחר.

המאבק מחריף: זו התוכנית של מארגני המחאה לשבוע הבא
"הכפשה לקראת הבחירות המוניציפליות": ליברמן תובע את חדשות 12

ההיבט האישי גם הוא זועק. בשבוע שעבר העבירה הקואליציה בקריאה טרומית הצעת חוק לביטול לשכת עורכי הדין. מעמד הלשכה אכן ראוי לדיון רציני, שכן המצב הנוכחי רחוק מלהשביע רצון, אלא שלהצעת החוק אין שום קשר לעניין זה. הנושא הוא פרסונלי. בבחירות למוסדות הלשכה, שהתקיימו לאחרונה, נכשל אפי נוה, שנתמך על ידי הממשלה, בניסיונו לזכות בראשות הלשכה.

ניתן להניח בוודאות שאילו היה נבחר, לא הייתה הקואליציה מעלה בדעתה לפגוע במעמד הלשכה. כעת, כשנבחר יריבו עמית בכר, המתנגד לרפורמה המשפטית, עולה הנושא על הפרק. האלמנט האישי זועק וצורם.

לשיטת "הכל אישי" מצטרפת החקיקה שהתקבלה לאחרונה בכנסת המאריכה את תקופת כהונתם של הרבנים הראשיים ומאפשרת למועמד שש"ס רוצה ביקרו להתמודד על ראשות עיריית טבריה.

אין ספק שלראש הממשלה בנימין נתניהו יש חלק מרכזי במצב השלילי שנוצר. הוא היה זה שפוצץ את הסכם הרוטציה עם גנץ ובכך מנע גישור בין המחנות. לאחר מכן, בהיותו ראש האופוזיציה, פיתח את הרעיון שממשלת בנט־לפיד היא ממשלה פסולה, ויש להתנגד לכל הצעת חוק שהיא מעלה, אף אם היא לטובת הציבור ואף אם הליכוד תומכת בה מבחינה עניינית. הנושא הענייני לא רלוונטי, קובע רק המחנה שממנו הוא בא.
כעת אנו עדים ליחס דומה כלפי ממשלתו של נתניהו, כאשר הממשלה עושה ככל יכולתה לחזק גישה זו באמצעות חקיקה פרסונלית ותמיכה סקטוריאלית בגופים חרדיים ובמתנחלים המיוצגים בממשלה, תוך פגיעה באינטרסים של כלל הציבור.

תופעה זו, הנמשכת זה שנים אחדות, מערערת את יסודות הדמוקרטיה הבנויה על גישה עניינית, ממלכתית, ריסון בשימוש בכוח, מו"מ בין גופים פוליטיים יריבים, ובמקרים מתאימים – שיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה.

מכאן להצעת הממשלה בדבר צמצום הביקורת השיפוטית בעילה של חוסר סבירות. בנושא זה היה מקום לשיתוף פעולה בין האופוזיציה לקואליציה בדבר האופן שבו יש לנסח את ההצעה ותחומיה. במקום זאת, אנו עדים לתגובה של מקהלה מתוזמרת שהדבר יגרום חורבן והרס, כאשר המתנגדים מונים, כל אחד בתורו, את האסון הצפוי.

בעיה אחת הכרוכה בהתפתחות זו נוגעת לשאלת האמינות. בנושא זה הייתה הסכמה רחבה. הקולות שקראו לצמצם את עילת הסבירות נשמעו בחוגים רחבים באקדמיה ושיקפו גם את העמדה של חלקים נרחבים באופוזיציה. קולות אלה השתתקו, ואת מקומם תפסו קריאות שוד ושבר.
לזעקות בעד עילת הסבירות יש גם מה שנקרא "סבטקסט", מעין הנחה מוסווית שלפיה כל כוח נוסף שיינתן למערכת המשפט הוא לטובה, ובעוד כוח הנתון לפוליטיקאים הוא לעולם בגדר אסון. אינני כופר בכך שהממשלה הנוכחית גורמת נזקים ניכרים בשורה של תחומים, אבל אני כופר בכך שכוח מופרז למערכת המשפט הוא תמיד לטובה. למתן כוח כזה יש מחיר, לעתים כבד, כפי שגילו כעת הליברלים בארה"ב.

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: דוברות המשטרה)

נזקים כבדים
עילת הסבירות שפיתח בג"ץ גרמה נזקים כבדים, תרמה לשיבוש השירות הציבורי וערערה את הביטחון המשפטי, כאשר התוצאה נראית לא פעם קפריזית או מקרית. תחולתה הרחבה של עילת חוסר הסבירות כוללת את כל המישור הציבורי, לרבות מינויים ואפילו קביעת עדיפויות בהקצאת מקורות. מאפיינים אותה היעדר כללים וחוסר ודאות קיצוני.

דוגמה הממחישה זאת היטב היא פסילתו של מני מזוז לתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים. מזוז הוא יועץ משפטי לממשלה לשעבר ושופט בית המשפט העליון (בדימוס). מי כמוהו אמור לדעת את החוק. וכיצד אירע שהוא לא ידע שמינויו ייפסל? התשובה היא שאין חוק ואין מה לדעת. שיקול דעתו של בית המשפט, שהוא לא פעם בלתי צפוי, הפך להיות תחליף לחוק.

עילת הסבירות, המשתרעת כאמור על כל התחום הציבורי, חלחלה לבירוקרטיה, שכל צעד שלה עשוי להיות מותקף כ"בלתי סביר". התוצאה היא שכל מהלך במישור הציבורי מחייב חוות דעת משפטית, ומכיוון שזריזות איננה הצד החזק של המשפט, תורמת עילת הסבירות תרומה נכבדה לסחבת הכללית. לכך ניתן לצרף אין־ספור דוגמאות ספציפיות לנזקים שנגרמו עקב השימוש בעילה זו. אסתפק באחדות מהן.

נפתח בפרשת המינויים בממשלת מעבר. בנובמבר 1995, מיד בתום ה"שבעה" לרצח רבין, בשעה שהממשלה עדיין פועלת כממשלת מעבר, התכנסה הוועדה לבחירת שופטים, ודורית ביניש התמנתה לבית המשפט העליון. איש לא חשב שיש פגם בכינוס הוועדה במועד זה. ואכן, חוק יסוד "הממשלה" קובע שלממשלת מעבר (המכונה בחוק "הממשלה היוצאת") יש כל הסמכויות של ממשלה רגילה. חוק בתי המשפט אף מבהיר בחדות את הצורך ברציפות פעולתה של הוועדה לבחירת שופטים.

אך הנה, בשנת 2005, פרץ מאבק בין שרת המשפטים ציפי לבני לבין העליון בעניין מינויה של רות גביזון. במהלך תקופה זו הפכה הממשלה לממשלת מעבר. בשלב זה הנפיק בית המשפט העליון פסק דין בעניין הרכבה של מועצה דתית, שבו הופיעו אמרות אגב של השופטת אילה פרוקצ'יה שלפיהן ממשלת מעבר צריכה להימנע ממינויים, "אלא מקום שיש באיוש תפקיד מסוים צורך חיוני של ממש".
ומי קובע מתי יש "צורך חיוני של ממש"? ברור. המשפטנים ובראשם בית המשפט העליון, שעניין המינויים עבר לשליטתו. ומינוי שופטים, כך מסתבר, אין בו "צורך חיוני של ממש". וכך נמנע הדיון בעניינה של גביזון.

מקרה גלנט
הבה נתעלם מניגוד העניינים שבו היה נתון העליון בפסיקה זו, ונתמקד בנזקיה, כאשר התוצאה הבלתי נמנעת הייתה עיכוב ממושך במינויי שופטים. כיום נשמעות טענות על כך ששר המשפטים יריב לוין אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים, המינויים מתעכבים ותפקוד בתי המשפט נפגע. הטענות מוצדקות, אך יש לזכור את העיכובים הקשים במינויים (לרבות מינוי שופטים) שגרם העליון בנימוק שאין זה סביר למנות בתקופת ממשלת מעבר ואת הנזקים שנגרמו עקב כך.

עילת הסבירות שימשה לפסילת מועמדים מחמת דופי כלשהו שנמצא בעברם, שיכול להשתקף אפילו בהתבטאות פסולה או לא ראויה של המועמד. דוגמה בולטת היא יואב גלנט, שהצטיין בתפקידו כמפקד פיקוד הדרום ובמבצע עופרת יצוקה נגד רצועת עזה. בספטמבר 2010 החליטה הממשלה למנותו לרמטכ"ל. לא אפרט את מה שהתרחש סביב מינוי ראוי זה. בין השאר הועלתה טענה שפלש לשטח ציבורי וסלל בו שביל. הוגשה כמובן עתירה לבג"ץ נגד המינוי. הוחלט שלא להמתין להחלטת בג"ץ, והמינוי ירד מהפרק.

שנים ספורות לאחר מכן, בשנת 2014, התנהל מבצע צוק איתן. היה זה המבצע הכושל ביותר מאלה שנוהלו נגד רצועת עזה. הוא נמשך 50 יום. נהרגו בו 68 חיילים, ונפצעו למעלה מאלף. זאת בצד אזרחים שנהרגו ונפצעו. הנזקים הכלכליים היו אדירים. השאלה היא: האם לא היו מושגות תוצאות טובות יותר והאם לא היו נחסכים חיי אדם אלמלא עילת הסבירות שהביאה להכשלת מועמדותו של גלנט לתפקיד רמטכ"ל?

הפרדוקס הוא כמובן שגלנט, שמינויו לתפקיד רמטכ"ל נכשל מחמת "חוסר סבירות", מכהן כיום כשר הביטחון, ובתפקידו זה הפך, לפחות לפרק זמן, לחביבם של תומכי מערכת המשפט, שאף יצאו בהמוניהם כדי לגונן עליו. אין זה המקרה היחיד שבו נפסל (או ירד מהפרק) המועמד שהממשלה ראתה כראוי ביותר לתפקיד מפתח. לכל אדם יש תחליף, אך ההחלפה עלולה להיות כרוכה במחיר – לפעמים כבד.

ולבסוף, ביטול עילת הסבירות או צמצומה לא יפגע בדמוקרטיה ולא ימנע ביקורת שיפוטית ראויה בעילות אחרות דוגמת שיקולים זרים או הפליה. הסכנה לדמוקרטיה בישראל קיימת, אך היא מצויה במקומות אחרים. ישנן גם לא מעט פעולות מזיקות של הממשלה הנוכחית שראוי להיאבק בהן. עילת הסבירות איננה אחת מהן.