השנה היא 1861. האומה האמריקאית שנוסדה 85 שנים קודם נקרעת במלחמת אזרחים נוראית הנמשכת כארבע שנים וגובה מחיר של מאות אלפי הרוגים ופצועים. העילה הרשמית קשורה לדמוקרטיה וחירות האדם – החשש במדינות הדרום הוא מביטול מוסד העבדות, ומתוכנית כלכלית שהצפון ייזום בראשות הנשיא לינקולן, שתיטיב עם מדינות הצפון שבזכות קולותיהן הוא נבחר כנשיא.

הקלות כלכליות לפלסטינים? סמוטריץ' יצא נגד נתניהו וגלנט בישיבת הקבינט | דיווח
עשרות מפגינים מול נופש נתניהו: מכת"זית ופרשים הגיעו למקום

הצהרת מדינות הקונפדרציה על פרישה הייתה האות למלחמת אזרחים טראומטית. אנשי הדרום “הקשוחים” זלזלו בנכונות אזרחי הצפון “הרכרוכיים” להילחם. הסוף ידוע – הוכנסו תיקונים חשובים לחוקה והאומה האמריקאית רק התחזקה, שינתה את ההיסטוריה והפכה למעצמה הגדולה והמשפיעה בעולם. לינקולן, מנהיג ענק, ידע לאחות את הפצעים ולהניח את היסודות לבניית האומה המאוחדת. הוא נחשב לאחד מגדולי הנשיאים האמריקאים. 

ישראל 2023 היא בת 75. מדינת הפלא שקיבצה מהגרים מכל העולם לאומה אחת, שידעה לתפור בתפרים עדינים הכרזת עצמאות שחיברה בין ציבורים שונים - עומדת בפני הכרעה. הדגל הוא הדמוקרטיה וחופש הפרט, אך מאחורי הקלעים מבעבע מרמור היסטורי, תסכול תרבותי וכלכלי, עם אולי יהירות מה משני הצדדים. למול האלגוריה ההיסטורית, המצב בישראל חמור בהרבה מהמצב טרום מלחמת האזרחים האמריקאית: לנו נוספו אתגרים חיצוניים קיומיים אדירים המאיימים על קיומנו.

לנו אין פריבילגיה להיקרע, להילחם מלחמת אחים שבסופה תיבנה חוקה ונתחיל דרך חדשה. אויבינו לא ייתנו לנו את הפריבילגיה הזו. חובה עלינו לקפוץ שלב: לא להגיע למלחמת אחים. לשם כך חייבים מנהיגות מאחדת.

ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב. באדיבות אור הדר

המנהיגות המסיתה, או לחלופין המתבדלת, לא תוכל לרפא את השסע העמוק. חייבת לקום מנהיגות המבינה כי הדמוקרטיה היא הבסיס, אך גם בחוקה ודמוקרטיה ניתן לעשות שינויים בהסכמה. מנהיגות המקדשת יושרה, אמינות, אהבת הזולת ולא שנאה וסימון האויב. מנהיגות שלא מפחדת מעימותים ענייניים, כל עוד הם נעשים בחוכמה ולא בגסות רוח והכפשות.

מנהיגות אשר תסתכל לבעיות הקיומיות בעיניים – הביטחון האישי כבסיס קיומי גם על חשבון ליברליות, מקום הדת בלאומיות הישראלית, חינוך מודרני הכולל לימודי ליבה, איזון נכון בין רשויות, ומעל לכל שימור הפלא שנבנה פה. מנהיגות אשר מבינה כי מתינות אינה סממן לחולשה. הדור הצעיר אינו אדיש והוא יצמיח מנהיגים כאלה, אם נדע לא לקרוע את החבל בשנים הקרובות. העם משווע למנהיגות כזו. השאלה היא אם יימצא לנו לינקולן כזה, ואם הוא יימצא לפני שניגרר לתהומות.

הכותב הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, יו"ר תנועת אור המובילה את חזון ישראל 2048 לעתיד משותף