"עלינו להשתמש בדמיון שלנו יותר מאשר בזיכרון שלנו” (שמעון פרס). אנו מציינים 100 שנים להולדת הנשיא שמעון פרס, וזהו רגע לדון במורשתו רחבת היריעה וגם להביט בעולם השונה בתכלית שקיבל את פניו, באוגוסט 1923. כשפרס נולד בעיירה הקטנה וישניבה שבפולין (כיום בלארוס), פקדו את העולם אירועים עולמיים משמעותיים שהשפיעו על האנושות כולה וגם על חייו שלו, בעולם המתמודד עם נוף גיאופוליטי משתנה, התקדמות טכנולוגית וטלטלה חברתית. זו הייתה תקופה שדרשה מנהיגים בעלי חזון שיכלו לנווט בין המורכבות ולחתור להתקדמות.

פרס נהג לומר שעלינו להניח לעבר ואך ורק לצפות פני עתיד. לכן עלינו ליישם את מורשתו היום למען הדורות הבאים. האתגרים העומדים בפנינו שונים, אך דוחקים לא פחות. ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה הביאה הזדמנויות עצומות, אך גם סיכונים ודילמות אתיות. שינויי האקלים מאיימים על הישרדות הפלנטה שלנו, ודורשים שיתוף פעולה גלובלי ופעולה קולקטיבית.

בעולם המשתנה במהירות מסחררת, חיוני לשמור על הערכים שפרס פעל על פיהם - קידום החדשנות והטכנולוגיות, מאמץ אינסופי להגיע לשלום ולחיים משותפים, והמחויבות לעולם טוב יותר לכולם. כשאנו מאמצים את ההתקדמות הטכנולוגית שמעצבת את עולמנו, עלינו להבטיח שהיא תירתם לטובת הכלל על ידי מתן עדיפות לפיתוח בר קיימא וגישה שוויונית לטכנולוגיה.

“אתה גדול כגודל המטרה שאותה אתה משרת”, נהג פרס לומר ובכך הוא בעיניי סמל למנהיגות שהייתה וכמעט איננה עוד, כזו שמוותרת על טובתה האישית מתוך מסירות מוחלטת לשירות וטובת העם ברוח ערכים ליברליים הומניסטיים, ועל פי חזון הנביאים המושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום אשר באים לידי ביטוי במגילת העצמאות. חזון זה בא לידי ביטוי מדי יום ביומו במרכז פרס לשלום ולחדשנות, שמדגים בצורה חיה כיצד מורשת פרס מתורגמת לעשייה במגוון תחומים באמצעות שיתופי פעולה פנים־ישראליים ואזוריים למען עולם טוב יותר.

מורשתו של פרס משמשת מגדלור של תקווה, ומזכירה שהתקדמות דורשת חוסן ונחישות. העולם אולי השתנה מאז לידתו, אבל הערכים שגילם נצחיים ומתמשכים. הבה נכבד את זכרו על ידי התוויית דרך לשלום, רתימת חדשנות לשינוי חיובי וטיפוח תחושת אזרחות גלובלית. פרס תמיד נהג לומר שאופטימיים ופסימיים חיים באותה הדרך, רק בצורה שונה. אני מאמינה שהמפתח לעשיית טוב נמצא בידי מנהיגות המתבססת על סט ערכים אנושי בשילוב היכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולפעול ביצירתיות מתוך אופטימיות והכרה שאנחנו כאן כדי להפוך את העולם הזה לטוב יותר.

הכותבת היא מנכ״לית מרכז פרס לשלום ולחדשנות