‏באנגלית אומרים Be Careful What You Wish For, ובעברית - היה זהיר במשאלותיך, הן עלולות עוד להתגשם. המשפט החכם הזה מוצא חן בעיניי במשך כל ימות השנה, על אחת כמה וכמה בימים אלו של טרום עונת החגים, ימי סוף השנה, עליהם נאמר ׳תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה׳.

אני לא ממש סגור על החלק הראשון של ״תכלה וקללותיה״, אבל בכל הקשור לחלק השני, של ״תחל וברכותיה״, אני משוכנע שכולנו חשים אותו היטב על בשרנו, בדמות אותו שיטפון בלתי פוסק של ברכות מברכות שונות, המציף את הוואטסאפ ואת שאר המדיות החברתיות, בתמונות צבעוניות ואיגרות ברכה מזמרות, מונפשות ובעיקר נדושות ומשומשות לעייפה.

קחו למשל את האיחול המקובל ״שנהיה לראש ולא לזנב״. כן, כן. אותה משאלה שלשמה אנו נוהגים לאכול בסעודת ליל ראש השנה ראש של דג או אפילו של כבש. תחשבו על זה שנייה. אתם באמת רוצים שהברכה הזו תתגשם? הרי ה"ברכה" הזו היא מקור כל הצרות שלנו - שכל אחד פה בטוח שהוא הראש, הוא המנהיג והוא היחיד שיודע מה בדיוק צריך לעשות. כפי שנהוג לצטט בשם ראשת הממשלה המנוחה גולדה מאיר, עת ביקשה להסביר לנשיא ארצות הברית ניקסון את גודל האתגר העומד בפניה ואמרה "אתה נשיא של 150 מיליון אמריקאים; אני ראש ממשלה של שישה מיליון ראשי ממשלה״.

אז זה בדיוק מה שחסר לנו לאחל בראש השנה? שכולם פה יהיו לראש? בקושי עם אחד אנחנו מסתדרים. כנראה שהכל תלוי בהגדרת המושג ראש. כי אם ב"להיות לראש" כוונתנו להיות ״ראש וראשון״, חשוב ומתנשא על פני כל השאר, אכן הברכה הזו עלולה להפוך לקללה נוראה. אבל אם נתמקד בהיבט אחר של הראש, זה שמגדיר אותו כאיבר החשוב ביותר בגופנו, כיוון שהוא היחיד מבין האיברים כולם שלא מתקיים אך ורק לעצמו, אלא מתפקד כמרכז החש את הצורך של כל אחד ואחד משאר האיברים, מתמסר להעניק להם את כל צורכם ולנהל אותם בדרך הנכונה, הרי שלהיות לראש היא הברכה הטובה ביותר, שמשמעותה היא שכל אחד ואחד מאיתנו יתפקד כראש הקשוב לסביבה, כזה החש ומרגיש את צורכי הזולת ועושה הכל כדי לסייע ולעזור לו.

אם התחברתם לרעיון האמור, בואו נשחק משחק קטן - ״ברוכים הבאים לשעשועון 'ראש או זנב'!", שבו תוכלו באמצעות בדיקה פשוטה לאבחן את עצמכם, ולדעת אם אתם מוגדרים כראש או כזנב: על יוקר המחיה כולנו יודעים. ומשפחות נזקקות כולנו מכירים. חפשו ברשת ״מרכז החסד תל אביב״ ותרמו סל מזון למשפחה נזקקת. אם דפדפתם הלאה, גשו להיבדק, קיים חשש סביר שאתם זנב. אבל אם חיפשתם, מצאתם ותרמתם – ברכותיי. זכיתם להיות ״לראש ולא לזנב״! שנה טובה! 


הכותב הוא שליח חב״ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת
״סי אנד סאן״ תל אביב