לפני 17 שנים, במלחמת לבנון השנייה, שירתי כיועצו של המשנה לראש הממשלה שמעון פרס שכיהן כממונה על פיתוח הנגב והגליל. בניגוד לשרי ממשלת ישראל הנוכחית שחטפו שיתוק ומתחבאים במחילות, פרס הנחה אותנו, צוות לשכתו, לזמן לאלתר את כל ראשי הרשויות בצפון למלון קרלטון בנהריה לפגישה שהתקיימה תחת הפגזות בלתי פוסקות גם על המלון (בעיקר בשל שידור חי מהמלון שסימן את המיקום). בפגישה נתנו מיד מענה לצרכים מידיים של התושבים והקמנו חמ"ל שנתן מענה לכל פנייה והפעלנו את כל משרדי הממשלה כולל רשות המסים (ענייני מס רכוש).

בין חמאס לדאע"ש: התיעודים מהנזק בכפר עזה נחשפים | צפו
היום הרביעי למלחמה: זעזוע מהזוועות הנחשפות בדרום; ביידן: ״חמאס - רשע טהור״

בימים אלו נדרשת פעילות נמרצת של משרדי הממשלה ומכאן אני קורא לפקידות הממשלתית: גם אם השרים ברחו ונעלמו ונאלמו, קחו פיקוד, הפעילו מערך ועמדו לשירות אזרחי ישראל. תוכיחו שוב לאזרחי ישראל שהשירות הממשלתי חזק משריו הכושלים. שמעתי באחד מערוצי הטלוויזיה תירוץ עלוב שלפיו הפעם המצב שונה לעומת 2006 כי המחבלים חדרו לבתים ולקיבוצים. ניסיתי להבין לאיזו לשכת שר פלשו מחבלי חמאס - פלישה שמונעת ממנו לתפקד – ולא מצאתי.

ההבדל הוא שרוב הממשלות הקודמות התייחסו למדינה ולשמירתה בחרדת קודש. כפיקדון שיש להעביר הלאה במצב טוב ממה שקיבלת אותו. הממשלה הזאת (אבל לא רק) מתייחסת למשרדי הממשלה כמפעל ג׳ובים (באופן מוצהר), מהשר ועד אחרון הנהגים, ואת הפקידות המקצועית היא רואה כטפילים, עוכרי ישראל ובלם אחרון למפעל התנחלויות. לכך יש להוסיף את הנטייה ארוכת השנים של משרד האוצר לחסוך כסף בכל מה שלא נתפס בעיניהם כ"כלכלי", והרי לכם מרשם מושלם לאוזלת יד טוטאלית.

זה אולי הזמן להזכיר את מירון. עם שר משטרה שבורח מאחריות וראש ממשלה שציפה שימשכו לו בכנף החליפה כדי שישים לב לסכנה. הבעיה הפעם, כנראה, היא שהנרצחים בממ"דים לא הגיעו לכנפי החליפה כדי לקבל תשומת לב. לסיום, החבורה הוותיקה של משרתי הציבור מוכנה להתגייס ולתת כל סיוע שיבקשו פקידי הממשלה. כל הצוות של 2006 מוכן ורוצה לסייע ב־2023 ועומד לרשות המעוניינים. רק קחו יוזמה ותתחילו לפעול.