לפני חמישה שבועות, ביום שישי בבוקר, עמד הרב אליוט קוזגרוב מול בניין האו"ם בניו יורק ונשא נאום תקיף. באותה שעה ממש, כמה מטרים משם, עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לדוכן הנואמים באולם שבתוך הבניין. "לבי בקפלן ואנוכי בסוף מערב!", פתח הרב את נאומו, בפרפרזה על שירו של רבי יהודה הלוי.

קוזגרוב דיבר על אהבתו ומחויבותו למדינת ישראל, על העובדה שבקהילתו (פארק אבניו, בית הכנסת הקונסרבטיבי הגדול בניו יורק, כמעט אלפיים משפחות) החינוך לאהבת ישראל ולציונות הוא לא רק יסוד מרכזי, הוא מובן מאליו. "לכן אני פה", הוא קרא מול קהל האלפים שעמד עמו, "מפגין פה, בניו יורק, לצד המפגינים ברחובות ישראל, כי כל ישראל ערבים זה לזה! למען ציון לא אחשה!".

לפני שבועיים, בערב שבת, עמד שוב הרב קוזגרוב מול קהל גדול, בקבלת שבת בקהילתו. זה היה בדיוק שבוע אחרי השבת השחורה בדרום, ובית הכנסת היה מפוצץ. הדרשה שנשא הייתה תקיפה וציונית לא פחות מנאומו מול האו"ם. "יכולים להיות לנו ויכוחים פנימיים בלי סוף, אבל אל תטעו - אין לנו שום ויכוח עם מי שרוצה להשמיד את ישראל! מי שבא להשמיד את ישראל – אין לי שום שיח עמו! צה"ל מדבר בשמי!". באותו ערב, באותה קבלת שבת, מהבימה, גייס הרב קוזגרוב 18 מיליון דולר לטובת מדינת ישראל ושיקום היישובים בעוטף עזה.

באותה שעה בערך, בקצה אחר של מנהטן, עמדה הרבה אנג'לה בוכדל ונשאה דרשה מטלטלת. בוכדל היא הרבה של סנטרל סינגוג, הקהילה הרפורמית הגדולה בניו יורק. היא נולדה בקוריאה הדרומית ובילדותה עברה עם משפחתה לארה"ב. אביה יהודי, אמה בודהיסטית. בגיל 21 היא החליטה להתגייר. מאז עלתה בקודש והיא היום אחת מהמנהיגות היהודיות המוכרות והמשפיעות בעולם. ואין ציונית ממנה.

את הדרשה שלה היא פתחה בעברית. "אין מילים", אמרה, "אין מילים". היא תיארה את הזעזוע העמוק שהיא חשה נוכח אירועי השבת השחורה, ואז סיפרה כמה היא מאוכזבת מעמיתיה, מנהיגים שונים בקהילה הדתית הלא־יהודית במנהטן. היא אחת מראשי קבוצת מנהיגות זו, והם לא הצליחו להגיע לנוסח מוסכם לגינוי הרצח הנורא בעוטף עזה. עמיתיה התעקשו להוסיף לגינוי גם התייחסות "למעגל הדמים שבו אשמים שני הצדדים".

היא לא הסכימה. לא משום שלבה גס בסבל הפלסטיני לאורך השנים. להפך, לא פעם כתבה וגם הפגינה בעד פתרון שתי המדינות. אולם מבחינתה הקו ברור. מי שרואה באירועי השבת השחורה פרק בתולדות המאבק הפלסטיני להכרה ושוויון – איבד את היכולת להבחין בין טוב לרע. עריפת ראשי ילדים, אונס נשים, שריפת אנשים חיים – מי שלא מסוגל לגנות זאת באופן חד וברור ועצמאי, אין בו יושרה. "זה מדהים", היא אמרה, "איך אנשים שמיד יצאו חוצץ נגד כל תופעת אלימות, מכל סוג, יעדיפו לחפש 'מורכבות' כשמדובר ביהודים".

הרב קוזגרוב והרבה בוכדל הם מהרבנים המוכרים והמשפיעים באמריקה היום. שניהם היו פעילים בגל המחאה נגד הרפורמה המשפטית בישראל ושניהם עומדים היום בקו החזית של ההסברה הישראלית וגיוס התרומות ליום שאחרי. זה לא הצד השני של המטבע, זה אותו צד. אין פה שום פרדוקס. אהבת ישראל שהניעה אותם להפגין נגד ממשלת ישראל לפני חודש היא אותה אהבת ישראל המניעה אותם היום.

איגוד הפדרציות של צפון אמריקה הכריז על יעד גיוס של חצי מיליארד דולר לטובת שיקום העוטף. הסוכנות היהודית תגייס שם עוד כ־100 מיליון. וקהילות יהודיות מאמריקה הלטינית, אירופה ואוסטרליה תגייסנה, באמצעות קרן היסוד, עוד כ־100 מיליון.

שמחתי על ההפגנות אז, ממש כמו שאני שמח על ההתגייסות היום. בעיניי, זו הוכחה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי.

הכותב הוא סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית
[email protected]