לא עת חשבון היא, כפי שכבר אמרתי בעבר, אבל כשאני רואה לדוגמה את שקמה ברסלר, ממובילי הטרללת ששטפה את רחובותינו, רוכבת על גבן של משפחות החטופים, אני תוהה אם אין לראות גם באלה שעמדו בצמתים ובכיכרות - לדעתי על כלום ועל שום דבר - כמי שתרמו בהתנהגותם לאסון שקרה לנו בשמחת תורה.

מינואר לא הייתה לישראל ממשלה מתפקדת, והתוצאה הכתה בנו בשבת השחורה

אינני מבקש כמובן לפטור איש, כל אחד על פי חלקו, מאחריותו למה שאירע בשבת הנוראה ההיא, אבל הייתי מצפה שגם בחוגיה של ברסלר יבקשו בעתיד להכות על חטא בענווה הראויה ולהודות שגם להם היה חלק בבניין האשליה של אויבינו שהמדינה עומדת על סף קריסה ושהגיעה העת להחזיר לאחור את גלגלי ההיסטוריה.

שקמה ברסלר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
שקמה ברסלר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)


בעיניי אין ספק שמעבר לגבול ישבו חורשי רעתנו ובחנו את מה שקורה אצלנו: את חסימת הנתיבים המרכזיים בעוד המשטרה ניצבת מנגד; את היחידות בצה”ל שמשתעשעות במושגים כמו סרבנות; את אהוד ברק, מי שבהיותו ראש ממשלה נסוג מרצועת הביטחון בדרום לבנון, משמיע אמירות על גופות שיצופו בירקון. אלה, בלי ספק, קורי העכביש שעליהם דיבר חסן נסראללה - שלא לדבר על קריאות למלחמת אחים שהשמיעו רמטכ”לים לשעבר.

לא ידעתי את נפשי מרוב צער כבר אז. הרגשתי שיש מי שמבקשים לראות את מדינת ישראל יורדת על ברכיה כדי ליצור מצע לחילופי שלטון שלא בדרך דמוקרטית. סיסמאות נפל פרצו לקדמת הבמה בעזרת אמצעי תקשורת מוטים פוליטית. מחזות כמו אלה שאירעו בכיכר דיזנגוף בתל אביב בערב יום הכיפורים, כעשרה ימים לפני השבת הארורה, בוודאי לא נעלמו מעיני מי שתכנן את התקפת הפתע.

לא הבנתי אז על מה ולמה זה קורה, ואני פשוט נחרד כעת מהמחשבה שאותן תופעות מעוררות פלצות יחזרו לחיינו. יש לדעתי אנשים שהשנאה לבנימין נתניהו פשוט מעוורת את עיניהם. היא הפכה אצלם לטבע שני. איני רוצה להשתמש במילים קשות יותר, אף שאני ממש חושש מפני האפשרות שבעוד שחיילינו נלחמים בחזית בעורף יתקהלו אנשים עם שלטים מסיתים.

המחאות נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ליאור כרמון)
המחאות נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ליאור כרמון)


קשה לי אפילו להעלות על הדעת שיש בקרבנו כאלה שרוצים לראות את צה”ל שוקע בבוץ העזתי כדי שיוכלו לקדם מהפך שלטוני - אבל האם זה קורה? אני קורא דברים שמתפרסמים ברשתות החברתיות ומאזין לדברי פרשנים שונים - רבים מהם היו בין אלה שהטיפו למופעי סלחנות כלפי ארגוני הטרור. התחושות רעות. מחיקת פוסטים של מרעילי בארות לא תשכיח את מה שקרה כאן.

ולצערי יש בקרבנו לא מעט אנשים – יאיר לפיד הוא אחד מהם – שלא מבינים שכאשר הספינה טובעת, גם כל אלה שעל סיפונה צפויים לרדת עמה למצולות.