כמי שנולד, גדל וחי בגבול עזה, כראש מועצה אזורית בעוטף המאוים במשך 16 שנים, כמי שהיה שותף כאן לצמיחה הדמוגרפית המרשימה, ולשם כך דרש וקיבל מענים טובים לביטחון ולתחושת הביטחון, כמי שמלווה את מפקדי צה”ל במרחב זה העשור הרביעי, כמי שמכיר אישית רבים מהם, עוד מהיותם מפקדים זוטרים, וגם, כמי שמכיר אישית עשרות רבות של קורבנות מאסון “כיפורים בסוכות”, אני מבקש לקבוע: כשלנו כישלון צורב במשימת ההגנה על האזרחים בקו העימות הדרומי.

על המניפולציות הפוליטיות של מובילי הקמפיין נגד סמוטריץ' בעניין הכספים הקואליציוניים

כשלנו בהבטחה שלנו ש”בארץ חמדת אבות, תתגשמנה כל התקוות”, כשלנו במניעת סיוט נורא נוסף שמבעית כעת עם, שממילא הינו פוסט־טראומטי, יובל שנים לאחר היבריס יום כיפור, כשלנו בשמחת תורה.

והרי החדשות: אין לנו מפקדים טובים מאלו שמאיישים כיום את שדרת הפיקוד של צה”ל - במטה הכללי, בפיקוד הדרום ובאמ”ן - בשב”כ ובמערכות הביטחון הנוספות. המפקדים המעולים הללו לא הצליחו לחזות את מתקפת הרשע וכשלו במניעת הטבח הנורא שחווה העם היהודי על אדמת המולדת.

מיטב בניה של הארץ, מיטב לוחמיה ומפקדיה, הגם שהם נושאים בנפשם את צריבת הכישלון הנורא, התעשתו בגבורה, החזירו מלחמה שערה ויחד עם אזרחים ולובשי מדים, הדפו את הפולשים, תכננו את המערכה כנגד כוח האופל מעזה וכעת הם מבצעים אותה באופן משביע רצון.

מפקד פיקוד דרום אלוף הרצי הלוי ומפקדים נוספים בסיור בגבול עזה (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד דרום אלוף הרצי הלוי ומפקדים נוספים בסיור בגבול עזה (צילום: דובר צה''ל)


כתושב מפלסים, שתפקד בחמ”ל הקיבוץ, הייתי שותף לתחושה הקשה של היעדרות כוחות הביטחון במשך מספר שעות בלתי נתפס. קיבוץ מפלסים הותקף על ידי עשרות מחבלים ומי שמנעו בשעות הראשונות את הזוועה היו חברי כיתת הכוננות שלנו, בתגבור בני המקום, קצינים בסדיר. שלוש שעות ארוכות חשנו את היעדר המשילות הישראלית, עד שכוחות אוויר ושב”כ סייעו בהסרת המצור ובהשמדת שיירת המוות שהתארגנה לטבוח בנו.

התחושות הקשות מוצדקות, אך אני מתפלל שמבעד למסך ההשפלה, הבעתה, הזעם ואין האונים, נראה כישלון נורא ולא הפקרה פושעת. המפקדים, שיישאו עד אחרון ימיהם את צריבת המחדל והכישלון, ראויים לחיזוק ולתמיכה, דווקא בשעתנו־שעתם הקשה מנשוא.

האובדן והזוועה אסור שיסנוורו אותנו מראות את הדברים נכוחה: אין לנו מפקדים טובים מהמפקדים שכשלו במשימת ההגנה עלינו. בתום הלחימה, ייתכן שחלק מהמפקדים יחליטו לפרוש מהשירות וייתכן שחלקם יידרשו לעשות זאת, אך בהיעדר אשמה פלילית, ובהנחה שמדובר בכישלון ולא בפשע, עלינו להניח על כתפם יד אוהדת ולא להעניק להם בעיטה בישבן.