שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן מגיע לישראל, כדי לתאם עמדות ולקבל תשובות על שאלות שהוא ואנשי הנשיא ג'ו ביידן העבירו לממשלה זה זמן רב, אבל טרם נענו. לקראת הביקור, נראה ששני הצדדים מעבירים מסרים באמצעות עיתונים אמריקאיים. ההתנהלות הזו אינה תורמת לתאומים אסטרטגיים רגישים, והיה עדיף שתתנהל מאחורי דלתות סגורות. ביום ראשון, העיתון "וושינגטון פוסט" פרסם מאמר שבו אנשי ביידן הביעו חשש מכך שכדי לשרוד פוליטית, בנימין נתניהו מעוניין במלחמה כוללת עם חיזבאללה. הם תיארו אבידות ונזק עצומים במלחמה כזו, וספקות לגבי היכולת של ישראל לעמוד בה. הידיעה הזו הכעיסה את ישראל, ואפילו בני גנץ שלל אותה מכל וכל.

דו"ח מבקר הפנים חושף: הבעיה החמורה באיוש השוטרים והמפקחים במגזר הערבי
ביידן חשב להתיש את פוטין באוקראינה, אבל בעזה הכל התהפך

אתמול, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם ראיון עם שר הביטחון יואב גלנט, שאמר כי ישראל אינה מעוניינת במלחמה עם חיזבאללה, אבל "80 אלף אנשים צריכים להיות מסוגלים לחזור לבתיהם בשלום", ואם לא יהיה ניתן להשיג יעד זה באמצעות דיפלומטיה - ישראל לא תירתע מפעולה צבאית. גלנט הוסיף שישראל עוברת לשלב ג' של המלחמה בעזה, כלומר, לפעילות מוגבלת יותר של כוחות מיוחדים, וזאת התפתחות שממשל ביידן ישמח לשמוע עליה גם בשיחות עם בלינקן.

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)

מתחילת המלחמה, האמריקאים חוששים מאוד ממלחמה כוללת עם חיזבאללה, משום שהיא עלולה לגרום להתפרצות אזורית רחבה שתכלול התקפות לא רק על ישראל, אלא גם על הכוחות האמריקאיים הרבים באזור. להערכתם, כדי לגונן על חיזבאללה ולמנוע את הריסת ביירות, מלחמה כזו עלולה להביא למעורבות איראנית ישירה ולמתקפות של המיליציות הפרו־איראניות בסוריה ובעיראק, וכן של החות'ים בתימן. אם כך, לא ברור מדוע ארה"ב צמצמה את ההרתעה שלה נגד איראן, בכך שהחזירה את נושאת המטוסים "פורד" לנמל הבית שלה.

האמריקאים מניחים שאיראן וחיזבאללה לא מעוניינים במלחמה כוללת, אבל חוששים שתפרוץ עקב התגברות ההתקפות של חיזבאללה, הניסיונות המתרבים של איראן להעביר אליה אמצעי לחימה, ושל ישראל לעצור אותם בהתקפות מהאוויר בסוריה, יחד עם החיסולים של סאלח אל־עארורי ושל וויסאם חסן א־טוויל, מפקד בכיר בכוח רדואן. מצד שני, הם חושבים שהמעבר לשלב ג' של המלחמה בעזה, וקידום פתרון אזורי ל"יום שאחרי", משפרים את הסיכוי להשיג פתרון דיפלומטי לגבי הגבול הצפוני.

ישראל דורשת שהמעבר לשלב ג' יסיים לאלתר את מתקפות חיזבאללה, או לפחות יצמצם משמעותית את התקפותיו. המתווך עמוס הוכשטיין, שליח ביידן ללבנון, ביקר בשבוע שעבר בבירות ובירושלים, וישראל תרצה לשמוע מבלינקן עדכון על התיווך שלו.

ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)
ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)

יש מחלוקת בין ממשל ביידן לבין ממשלת נתניהו ובתוכה לגבי "היום שאחרי" והעיתוי הנדרש להצגתו. ארה"ב חושבת שכדי לפגוע בשלטון חמאס ולשמר לגיטימציה בינלאומית להמשך המערכה נגדו, יש צורך מיידי בפרסום פתרון לעתיד השליטה בעזה. הם הציגו עמדה סדורה בזכות העברת השלטון האזרחי בעזה לידי הרשות הפלסטינית, שתעבור רפורמות בגיבוי ובפיקוח של מדינות בנות ברית כולל סעודיה, האמירויות וקטאר, שגם אמורות לתרום את הכספים האדירים שיידרשו כדי לשקם את הרצועה. נתניהו שלל את פתרון הרשות, אבל לא הסביר איך רואה את עתיד עזה מעבר לשליטה ביטחונית של ישראל.

נראה לאמריקאים יותר ויותר שלקראת היום שאחרי, נתניהו דואג יותר לשימור הקואליציה שלו מאשר לאינטרסים הביטחוניים והמדיניים של ישראל. גורם בכיר בפמלייתו של בלינקן, שקרוב לוודאי הוא עצמו, אמר לרשת סי.אן.אן שנתניהו יצטרך לבחור בין שיטת הממשל של בן גביר וסמוטריץ' לבין שיטה שמתאימה לארה"ב. בלינקן מגיע לכאן אחרי סיור בסעודיה, האמירויות וקטאר. הוא יביא התרשמויות מהמגעים שניהל. מכאן, ימשיך לירדן ולרשות הפלסטינית. המלחמה בחמאס ובחיזבאללה מגיעה לצומת הכרעות, וחיוני לצמצם מחלוקות עם ארה"ב ולהגיע להסכמות אסטרטגיות.

הכותב הוא מומחה לארה"ב באוניברסיטת בר־אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון