אימונים צבאיים, לינה בשטח, לחימה בקרב והתמודדות עם דילמות בלתי אפשריות בזמן לחימה קשים גם כך לכל חייל. העובדה שיש למרבית הצעירים מעטפת ביתית שתוכל לתת לו את התמיכה והכח להמשיך מקלה, גם אם במעט, את הקושי הרב בחיים הצבאיים הקשוחים. מולם יש חיילים שלא זוכים לתמיכה הזו, אלו שחוזרים לבית ריק או לדירת שותפים. אלו ששיחה עם הוריהם יכולה להתקיים רק דרך הטלפון או שיחת וידאו. בלי חיבוק, בלי מאכלים מנחמים ובלי מגע חם של אמא.  

סיפורם של החיילים הבודדים הוא מעבר לגבורה, הוא הקרבה, נחישות ולעיתים קרובות גם בדידות. בדידות משפחתית, בדידות מהסביבה המוכרת ולעיתים קרובות גם מהמערכת. כיום משרתים בצה"ל למעלה מ-7,000 חיילים בודדים, וזאת מבלי להכליל את משרתי המילואים הנמצאים לבדם בארץ. יותר ממחצית מהם הגישו בקשה למענק מהצבא בשל חובות כספיים שרובצים עלייהם. החיילים האלו מקיימים משק כלכלי עצמאי עם משכורות נמוכות ולכן ישנם מקרים רבים בהם הם לא מצליחים לעמוד בתנאי התשלום השונים כמו חשמל, מים, רכישת מוצרי יסוד ושירותי תקשורת שונים.

החיילים הבודדים המשרתים בצה"ל ונלחמים בשדה הקרב, שווים בני שווים למגיני ישראל לדורותיהם. יהודים שעלו ארצה לבדם, לפעמים מחיים נטולי דאגות ולעיתים מארצות רוויות אנטישמיות, מתוך תחושת שליחות ורצון להיות חלק מהעם היושב בציון. נשים וגברים צעירים שהגיעו ארצה על מנת להגשים את החלום הציוני. ובחרו לסכן את חייהם יום יום על מנת לשרת ולהגן על מדינה שלא נולדו בה אבל הרגישו קשר עמוק אליה. בדיוק כמו גיבורי ראשית הציונות שהגיעו לבדם ארצה על מנת לבנות בית יהודי בארץ ישראל.


עם ישראל הראה שוב את גדולתו ואחדותו מספר פעמים מאז השבת השחורה, הלוויות חיילים בודדים הפכו למפגן עצום של תמיכה ואהבה. הבדידות שאולי הורגשה בחייהם של החללים התחלפו בתורים ארוכים בכניסות לבתי העלמין הצבאיים. אלפי אנשים הגיעו באמצע יום עבודה, לנחם ולהוקיר כבוד אחרון לחייל שכלל לא הכירו. זו הדרך וזה חוזקו של העם היהודי.

האהבה והכבוד שמקבלים חיילים בודדים, בין אם בחייהם ובין אם במותם, לא מספיקה. כל חייל בודד צריך לקבל מעטפת מלאה מרגע גיוסו לצה"ל. זה כולל מגורים, משכורת מוגדלת ופטור מתשלומים לרשויות. המדינה צריכה להיות האבא והאמא של החיילים הבודדים בכל הקשור להתנהלות כלכלית. בתחילת השנה הודיעו נציגי צה"ל בדיון מיוחד שערכתי בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות שהסיוע בשכר דירה הניתן לחיילים בודדים יוגדל מ-1,350 ₪ לסכום הנע בין 1,700-1,900 ש"ח. זו יוזמה מבורכת אבל לא מספיקה. 

כמו הרבה סוגיות בחברה הישראלית, גם נושא החיילים הבודדים יהיה חייב לעבור רפורמה לאחר שיסתיימו הקרבות וימי הלחימה. זו צריכה להיות המלחמה שלנו, של נבחרי הציבור – לתת לחיילים הבודדים שפה ואלו שיגיעו, בתקווה אחריהם, את המעטפת הראויה. 

היום אנחנו בוחרים להודות ולהוקיר את החיילים הבודדים ולהראות להם שעם ישראל וכל חברי הכנסת מחבקים ומודים להם על שירותם. וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשותי, הצוות וכל היועצים הם הכתובת והאוזן הקשבת לכל חייל בודד. הודעתי זאת לפני שנה והיום אני שב ומזכיר זאת שוב. חיילי צבא הגנה לישראל בכלל וחיילים שעלו לבדם ארצה בפרט, ממשיכם של טרומפלדור וזבוטינסקי, אתם הנושאים בנטל, אתם בוני ומגיני ארץ ישראל.

הכותב הוא ח"כ מטעם ישראל ביתנו, יו"ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות. הוועדה מקיימת היום ישיבת הצדעה מיוחדת ללוחמים, פצועים ולחללי צה"ל עולים חדשים.